نظارتی بر خدمات پرستاری درمنزل وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، اصغر دالوندی در نشست خبری سازمان نظام پرستاری ضمن تسلیت جان باختن جمعی از کادر پزشکی و پرستاری در حادثه سقوط بالگرد اورژانس، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر با این حوادث بویژه برای همکاران فوریت‌های پزشکی مواجه بودیم و در بیمارستان‌ها هم پرستاران‌مان در حوادث گوناگون دچار مشکل شدند.

رییس سازمان نظام پرستاری از برگزاری پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری در سال آینده خبر داد و افزود: در عین حال بحث اصلاح یکسری تضادهای قانونی را در این زمینه داریم. درباره شرایط انتخاب کنندگان، عضویت اجباری و... مواردی است که باید در قانون انتخابات نظام پرستاری اصلاح شود. در جلسه شورای عالی نظام پزشکی موارد مغایر را استخراج کردیم و این موارد اکنون با امضای ۶۲ نماینده مجلس، در مرکز پژوهش‌های مجلس است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری سازمانی مشورتی است، نه اجرایی، سازمان نظام پرستاری با ۱۷۰ هزار عضو و ۱۱۸ هیات علمی این ظرفیت را دارد که به عنوان بازوی اجرایی، بخشی از حاکمیت نظام سلامت را برعهده گیرد. در عین حال می‌توانیم در حوزه نظارت کمک کنیم. باید توجه کرد که بخش خصوصی، سرپایی و خدمات جامعه پرستاری مانند پرستاری در منزل رها است؛ زیرا تعرفه‌هایش به صورتی است که فقط در سطح روستاها پاسخگوست و در سطح شهری چون تهران جوابگو نیست. همچنین نظارتی هم بر ارایه خدمات پرستاری در منزل وجود ندارد و پرستارنماها در منازل ارایه خدمت می‌دهد.

دالوندی ادامه داد: درست است که ما مجوز ۱۷ مرکز مشاوره پرستاری را ارایه داده و ۱۰۰۰ مرکز فعال داریم، اما تعرفه نامناسب و عدم پوشش بیمه‌ای باعث شده که خدمات نامناسبی ارایه داده و از نیروهای غیرحرفه‌ای استفاده می‌کنند.

رییس سازمان نظام پرستاری گفت: ام‌المطالبات سازمان نظام پرستاری در زمینه صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای است، مطالبه ما این است که سازمان نظام پرستاری را به صورت قوی‌تر و عملیاتی‌تر در بحث صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای مشارکت دهند. از طرفی باید عضویت پرستاران در سازمان اجباری شود. مگر می‌شود به راحتی از کنار رشته‌ای که با جان مردم سر و کار دارد، گذشت؟. بنابراین باید پرستار عضو سازمان شود و سازمان هم در صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای نقش داشته باشد.

دالوندی خاطرنشان کرد: درباره تربیت کاردان پرستاری و بهیار طی نامه‌ای مواردی را به وزارت بهداشت متذکر شده‌ایم. باید توجه کرد که در حال حاضر ۱۹۰ دانشکده پرستاری، ۱۵۰۰ عضو ‌هیئت علمی و ۶۰ هزار دانشجوی پرستاری و نزدیک به ۴۰۰۰ نیروی طرحی پرستاری در کشور وجود دارد. ‌

وی تصریح کرد: از طرفی ۸۰ درصد شغل پرستاری زنانه است و از طرفی هم خانم‌ها به دلیل مباحث زایمان و بارداری و استفاده از قانون ارتقای بهره‌وری و سختی شغل، از کار پرستاری فاصله می‌گیرند و این کمبود نیرو باید جبران شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در حال حاضر از ۰.۳ پرستار در استان‌های جنوبی کشور تا متوسط حدود ۰.۸ پرستار ‌وجود دارد. حداقل استاندارد برای کادر حرفه‌ای پرستار در کشور ۱.۸ پرستار است. با توجه به رویکرد بیمارمدار در کشور، نسبت ‌پرستار به تخت حساب می‌شود. با این حساب به بیش از ۱۰۰ هزار پرستار نیاز داریم و از سال ۹۶ نتوانسته‌ایم در هیچ قالبی نیرویی به بدنه پرستاری اضافه کنیم. در عین حال سالانه ۵۰۰۰ نفر از نیروهای پرستاری هم در قالب بازنشستگی از بدنه پرستاری خارج می‌شوند.

دالوندی یادآور شد: سالانه هم حدود ۱۰ هزار پرستار فارغ التحصیل ‌می‌شوند، تعداد زیادی از این افراد به دلیل ماهیت شغل از بدنه پرستاری خارج می شوند. حال می توانیم در قالب نظام‌هایی چون پاره وقت، انکالی و ... پرستاران را نگه داریم.

وی اظهار کرد: قول جذب سالانه ۲۰ هزار نیروی پرستاری داده شده، به علت مباحث اقتصادی فعلا می‌توانیم به ۱۰ هزار پرستار بسنده کنیم، اما واقعیت این است که این عدد تا سال ‌۱۴۰۴ باید به بیش از این رقم برسد. با این شرایط صحبت از کاردانی پرستاری و بهیار چندان مناسب نیست. به هر حال بهیار هم جایگاه خودش را دارد؛ بهیار می‌تواند کمک پرستار بوده و در حوزه بالینی و حرفه‌ای مداخله نکند. در عین حال وزارت بهداشت موضوعی را با عنوان تربیت پرستار بیمارستانی مطرح کرد که ثمری نداشت. یکی از چالش‌هایش این بود که اصلا ردیفی برای جذب این نیروها در بیمارستان در نظر نگرفته بودند.

رییس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: در حال حاضر هم بحث رشته مراقبت سلامت را مطرح کردند. باید حداقل از نظر مشورتی از سازمان درباره این موضوعات نظرخواهی کنند. اخیرا هم رشته‌ای با عنوان آموزش سلامت از راه دور را مطرح کردند. حال پرستاری با آموزش عجین شده است و اگر قرار است آموزش از راه دور داده شود چه نیرویی بهتر از پرستار می‌تواند به مردم آموزش دهد. پرستار محتوا دارد و می‌تواند این محتوا را در بستر مدیا آموزش دهد.

وی با اشاره بر لزوم ایجاد و گسترش کلینیک‌های تخصصی پرستاری در جامعه، گفت: پرستاران می‌توانند در مناطقی که با کمبود پزشک مواجه هستند نیز نقش کمکی ایفا کنند. البته ما اصراری نداریم که پرستاری پای در کفش درمان بگذارد، بلکه ما به دنبال مراقبت هستیم، اما در جای لازم نقش درمانی هم در حیطه وظایفش می‌گنجد. این کار اکنون تحت عنوان کلینیک درد و زخم آغاز شده که باید توسعه یابد.

دالوندی ادامه داد: جامعه در حال حرکت به سمت پیری و سالمندی است، ما چه برنامه‌ای برای مراقبت از جمعیت سالمند داریم؟. می‌توان خانه‌های پرستاری را ایجاد کرد و آن‌ها را در شهرها گسترش داد. از طرفی هم می‌توان خانه‌هایی را ایجاد کرد که سالمندان یک محله در آن زندگی کنند.

رییس سازمان نظام پرستاری به موضوع نظام پرداخت در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بحث نظام پرداخت DRG در وزارت بهداشت مطرح شده که مبتنی بر بیمه است. وقتی بیمه وضعیت خوبی ندارد، صحبت از این نوع نظام پرداخت قابلیت اجرا ندارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که بهتر است به نظام پرداخت حقوق ثابت بر اساس کار سنجی و زمان سنجی بازگردیم. باید به سمت پرداخت مبتنی بر عدالت رویم. بهتر است در نظام سلامت دست از نظام پرداخت کالیفرنیا برداریم.

به گزارش ایرنا وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه اکنون مهر پزشک کار می‌کند نه خود پزشک. درحالیکه خود پزشک و پرستار باید برای بیمار وقت بگذارند. باید حقوق ثابتی بر اساس کارسنجی و زمان سنجی پرداخت شود تا به تعادل و عدالت در پرداخت برسیم. این کار نوعی جراحی بزرگ در نظام سلامت است که باید در بستر نظام ارجاع انجام شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.