تشکیل کارگروه ویژه جهت بررسی علل فضاسازی علیه جامعه پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، حیدر علی عابدی در تشریح دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از حضور مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، مسئولین سازمان نظام پزشکی، سازمان برنامه و بودجه کشور و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: جلسه کمیسیون بهداشت در خصوص بررسی وضعیت پرداخت مالیات جامعه پزشکی بود.

وی افزود: متاسفانه اخیراً  آماری از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر فرار مالیاتی  5 تا 7 هزار میلیارد پزشکان منتشر شده است. در همین راستا مسئولان مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان نظام پزشکی را برای ارائه توضیحاتی در خصوص مبنی محاسبه این آمارها به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دعوت کردیم.

عابدی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس درآمد و مالیات تعداد پزشکان فارغ التحصیل را محاسبه کرده بود، در صورتی که نمی‌توانیم تعداد پزشکان را به تعداد درآمدهایشان در نظر بگیریم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم گفت: بر اساس این تبصره مطب هایی که 10 برابر حداقل درآمد در سال را دارند احتیاجی به تکمیل اظهار نامه مالیاتی ندارند، بنابر این حداقل درآمد پزشکان در بودجه سال 97، 33 میلیون تومان  تصویب شده که 10 برابر آن 330 ملیون تومان است، اگر پزشکی تا این مبلغ ترنول مالی را داشت باشد نیازی به پر کردن اظهار نامه مالیاتی ندارد. بی تردید پزشکان زیادی شامل این ماده می‌‌شوند اما متاسفانه مرکز پژوهش ها مالیات آنها را نیز محاسبه کرده است.

وی با اشاره به ماده 69 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم افزود: این قانون مجوز بررسی تراکنش های مالیاتی را به اقتصاد دارایی داده است، اما آستانه این بررسی را 5 میلیارد تومان در سال تعیین کرده است، بی تردید درآمد بیش 95 درصد پزشکان زیر این مبلغ است و شامل بررسی تراکنش‌ها نمی‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: قرار ندادن دستگاه کارت خوان در مطب‌ها نه دلیل فرار مالیاتی است و نه دلیلی برای  پرداخت مالیات، خبری که این روزها از جانب بسیاری از خبرگزاری ها مبنی بر لزوم استفاده مطب‌ها از دستگاه کارتخوان منتشر می‌شود، صرفاً به جهت رفاه حال بیماران بوده و این الزام به دلیل اخذ مالیات از پزشکان نیست. این قانون به سازمان امور مالیاتی 18 ماه فرصت داد تا ساز و کاری را برای دریافت مالیات فراهم کند. بنابر این هنوز هیچ ساز و کاری برای اخذ مالیات از پایانه‌های فروش تعریف نشده است.

عابدی با بیان اینکه  متاسفانه جو نامناسبی علیه پزشکان در کشور ایجاد شده است افزود: نبودن دستگاه کارتخوان در مطب‌ها دلیلی بر عدم پرداخت مالیات نبوده و بودن آن نیز دلیل پرداخت مالیات نیست و این الزام تنها برای رفاه بیشتر بیماران است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان گفت: آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس تعداد فارغ التحصیلان پزشکی بوده و آمار دقیقی نیست. بر این اساس اعضای حاضر در کمیسیون از توضیحات نمایندگان مرکز پژوهش‌ها و سازمان امور مالیاتی کشور قانع نشدند و مقرر شد کار گروه ویژه ای جهت بررسی علل فضاسازی علیه جامعه پزشکی در خصوص مالیات تشکیل شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.