کودکان هموفیلی را دریابید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، واقعیت این است که بیماری‌ها هم مثل سایر مشکلات و سختی‌ها توان و قدرت ذاتی انسان‌ها را نمایان می‌کند و لحظاتی کم‌نظیر از ایثار و فداکاری را هم آشکار کند. خانم حیدری مادری است که از زمان تولد اولین فرزندش تاکنون با بیماری همراه بوده اما قدرت او هر انسانی را به متعجب می‌کند: «‌من افروز آزاد حیدری هستم، 52 ساله و ساکن تهران که 5 فرزند دارم 2 پسرم مبتلا به بیماری هموفیلی هستند و سه دختر گل دارم که ناقل این بیماری هستند.» اما خانم حیدری نه تنها از بیماری فرزندانش خم به چهره نمی‌آورد بلکه حتی شاکر برای این موضوع هم هست: «خدا را شکر که این نعمت‌های قشنگ را به من داده است. از صمیم قلب معتقدم که خدا بیماری را به هر کسی نمی‌دهد، برای همین به خودم می‌بالم و افتخار می‌کنم که کارگر این بچه‌ها هستم.»

البته زندگی در کنار فرزندانی با بیماری سخت و خطرناکی چون هموفیلی سختی‌های فراوانی دارد که شاید یک اشاره کوچک برای درک بخشی از این همه سختی و رنج کافی باشد: «‌گاهی اوقات که بچه‌هایم خونریزی داشتند و می‌خواستم با تاکسی آن‌ها را به درمانگاه برسانم، کسی قبول نمی‌کرد که این کار را بکند. حتی بعضی‌ها به من می‌گفتند خانم برو خدا روزیتو رو یه جای دیگه حواله بده ...» این مادر با بغض حرف‌هایش را ادامه می‌دهد:« خیلی‌ها ما را سوار نمی‌کردند چون می‌گفتند ماشین‌شان کثیف می‌شود. بچه‌ها در مدرسه هم خیلی مشکلات داشتند. از آن طرف روزهایی هم می‌شد که حتی کرایه ماشین نداشتم...»

خوشبختانه در حال حاضر با داروها و فاکتورهای خونی که به بیماران هموفیلی داده می‌شود طول عمر آنها مشابه افراد عادی شده و بسیاری از مشکلات آنها برطرف شده است. خانم حیدری می‌گوید: «‌زمان‌هایی بود که داروهای بچه‌ها واقعا سخت گیر می‌آمد. وقتی دارو نبود با گریه‌ها و ضجه‌های بچه‌ها من هم ضجه می‌کشیدم. در آن موقع یخ‌هایی که می‌شکستم و روی پاهای بچه‌ها می‌گذاشتم برایم دردناک‌تر‌ از هر لحظه بود.»

حالا خوشبختانه مراکز جمع‌آوری پلاسما که از اهداکنندگان پلاسما این بخش از خون را گرفته و باعث تولید فاکتورها و داروهای خونی از پلاسمای ایرانی می‌شوند در گوشه و کنار ایران به فعالیت مشغول هستند و این باعث می‌شود تا نگرانی‌های این مادر و هزاران مادر دیگر مثل او کم شود. خانم حیدری با اشاره به اهداکنندگان پلاسما که کار خیری عظیم انجام می‌دهند و نیز تلاشگران حوزه تامین داروهای مشتق از پلاسما فعالیت می‌کنند می‌گوید: «‌من و فرزندانم شروع سال نو را به همه این افراد تبریک می‌گویم و از خداوند برای همه ‌آن‌ها آرزوی بهترین‌ها را دارم و فکر می‌کنم بهترین‌ها تن سالم و دل خوش است که خدا انشالله به همه اعطا می‌کند.»

یادمان باشد که کودکان هموفیلی و همین طور بسیاری از کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات و بیماری‌ها به داروها و فرآورده‌های خونی مشتق از پلاسما نیاز دارند و برای اینکه به آن‌ها یاری برسانیم بهترین کار، اهدای پلاسما است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.