طرح‌های  B و  C
گروه پزشکان و قانون نمی‌تواند نگرانی خود را در مورد شرایط عمومی کشور در سال ۹۸ که تقریبا در همه سطوح رسمی و غیر‌رسمی و توسط کارشناسان دولتی و غیر‌دولتی به آن اذعان شده است‌، پنهان نماید .دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد سال ۹۸ سالی سخت‌، پر‌نوسان و ملتهب خواهد بود و حتی وزیر بهداشت و درمان هم از اعتراف به آن ابا نداشته است.

ما بارها در مورد طرح تحول سلامت گوشزد کردیم که این طرح دارای نقصی جدی در نداشتن پلان‌های جایگزین است .

از اصول اولیه مدیریت کلان‌، بررسی تهدیدهای احتمالی و شناخت میزان تاثیر آنها در تغییر در مسیر پروژه‌ها است. تخمین میزان تحقق تهدیدها و طراحی پلان‌های جایگزین که به پلان‌های  B و یا حتی C معروفند، وظیفه هر مدیر ارشد است .حتی در پروژه‌های کوچک و متوسط نیز علی‌رغم محدودیت‌های امکانات و منابع و لجستیک توصیه به وجود پلان‌‌های  Bو Cوجود دارد.

در مورد طرح‌های کلان وجود پلان‌های  Bو C بخشی الزامی و جداناپذیر از طرح اولیه هستند که نشان می‌دهد مدیر کلان مجموعه تمهیدات لازم را برای دچار نشدن به بن بست و یا آچمز شدن فراهم کرده است .

برقراری تحریم‌های بیشتر‌، مشخص نبودن قیمت ارز و عدم اطمینان از میزان درآمد‌های ارزی کشور موضوعاتی بسیار کلیدی برای وزارتخانه‌ای است که به علت داشتن ماهیت خدماتی و هزینه‌ای وابستگی تام و تمام به آنها دارد .

علی‌رغم اینکه گروه پزشکان و قانون به شکل رسمی از دولت و وزارت درخواست ارائه برنامه کاری خود در مورد طرح تحول سلامت را نموده است، اما ما از دانستن پلان A نیز محروم هستیم و فقط جملاتی کلیشه‌ای در مورد ادامه قدرتمندانه این طرح می‌شنویم .

جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت و درمان‌! معاون کل جنابعالی در جلسه سال پیش انجمن اسلامی جامعه پزشکی که جنابعالی نیز تشریف داشتید از قبول ارائه شیوه نامه‌ای متمرکز برای عقب نشینی از طرح تحول استنکاف کردند ولی شما در همان جلسه به نقد ۱۲۰۰ صفحه‌ای خود و همکارانتان اشاره فرمودید .به نظر می‌رسد که جنابعالی بنا بر اظهاراتی که تاکنون نموده‌اید، در حال طراحی پلان A بوده و یا خواهید بود .

ولی گروه پزشکان و قانون خود را مکلف می‌داند که لزوم وجود پلان‌های  Bو C را با در نظرآوری شرایط سال جاری‌ گوشزد کرده و نیز یادآوری نماید که اطلاع جامعه پزشکی از پلان احتمالی اصلی شما و تیمتان حق طبیعی آنها و اطلاع‌رسانی شما در این مورد‌، وظیفه آن وزارت است‌.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.