مسئولین محترم دلسوز سلامت! بیماران، پزشکان و پرسنل اورژانس‌ها را دریابید
پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)؛

در سال‌های اخیر متاسفانه موارد زیادی از خشونت و درگیری بین مراجعین به اورژانس‌ها و کادر درمانی شاغل مشاهده شده که مواردی رسانه‌ای شده و موارد زیادی نیز گزارش نشده است.

اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز پذیرش بیماران‌ اورژانسی و بخش‌های خاص پذیرش‌کننده تروما سوختگی بیماران سکته قلبی و مغزی و مراکز اورژانس جراحی و اورژانس‌های اعصاب و قلب  و سایر موارد و حتی بخش‌های ارائه دهنده خدمات تشخیصی اورژانس جزو شلوغ‌ترین و پرتنش‌ترین و حادثه‌خیز‌ترین بخش‌های درمانی هستند. اغلب مراجعین می‌خواهند به فوریت به کار آنها رسیدگی شود و در خیلی از موارد هم واقعا با چند ثانیه تاخیر عواقب جبران‌ناپذیری حاصل می‌شود.

اورژانس‌ها تقریبا همیشه شبانه‌روزی هستند. اغلب مراجعین دچار استرس و اضطراب و تحت فشار روحی روانی شدید و بسیار عصبی هستند. اغلب با بیمارانی مواجه می‌شوید که از درد شدید رنج می‌بردند یا مشکل جدی تهدید‌کننده حیات دارند یا اینکه حد‌اقل مشکلی دارند که باید به سرعت رسیدگی و درمان شود. از طرفی انجام خدمات اورژانس نیاز به تبحر‌، مهارت‌، مدیریت، تجربه و سواد علمی و عملی بیشتری نسبت به همان اقدامات در حالت الکتیو دارد. فرد باید آمادگی روحی و ذهنی و جسمی بیشتری داشته باشد تا بتواند تشخیص و اقدام به موقع و سریع و درست را انجام دهد و از امکانات به نحو مطلوب و در حد‌اقل زمان استفاده نماید و اگر نیاز به اقدام عملی داشته باشد، باید تبحر و مهارت او در حد اعلی باشد و سرعت و قدرت تصمیم‌گیری او بدون نیاز به کمترین مشاوره یا کمترین امکان رجوع به مراجع علمی بسیار بالا باشد تا بتواند با سرعت هر چه بیشتر، بهترین اقدام را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد و بهترین نتیجه حاصل گردد.  

پرسنل درمانی معمولا به دلیل خطرات کار در اورژانس‌ها و فشردگی کار و نیاز به حضور در شیفت‌های شبانه و بدون امکان استراحت تمایلی به کار در این قسمت از خدمات بیمارستانی ندارند و متاسفانه اغلب علی‌رغم میل باطنی و به صور مختلف از طرف مسئولین در این قسمت‌ها به خدمت وادار می‌شوند و بسیاری از آنها حتی به عنوان تنبیه و یا تبعید در این بخش‌ها به خدمت گرفته می‌شوند. همچنین در بیمارستان‌های آموزشی متاسفانه حضور اعضای هیئت علمی در کنار رزیدنت‌ها و کارورزان کمتر دیده می‌شود. 

ضمن اینکه‌ بیشترین نارضایتی‌ها و شکایات و بیشترین خشونت‌ها در مراجعین اورژانس به مراکز درمانی وجود دارد‌ و این به دلایل عدیده قابل پیش بینی است. در مقایسه یک شیفت کاری یا هر زمان کار در بخش‌های اورژانس فرسودگی جسمی و روحی و پیامدهای اجتماعی و خانوادگی برای فرد بسیار شدیدتر از کار عادی خواهد بود.

لذا در نهایت از دو جنبه مراجعین فوری و با مشکلات روحی روانی ناشی از مواجهه با مورد اورژانس و عدم انتظار و آمادگی قبلی از یک طرف و پرسنل با مهارت کمتر و خسته و فرسوده با مشکلات روحی و روانی و جسمی از طرف دیگر، انتظار رضایت داشتن و کار مطلوب و با بهترین نتیجه را داشتن کمی غیرمنطقی می‌نماید. 

روی سخن با دلسوزان سلامت است. از وزیر محترم که قرار است مشکلات و عیوب طرح تحول را حل کند و از ریاست محترم جمهوری و وزرا که قرار است رضایتمندی مردم از عملکرد دولت را افزایش دهند و از نمایندگان محترم مجلس که قرار است استفاده بهینه از منابع ملی را برنامه‌ریزی کنند و از مسئولین دانشگاه‌ها و بیمه‌ها که قرار است مرگ و میر را کاهش و طول عمر را افزایش دهند؛ همه مورد خطاب این موارد هستند. 

پیشنهادات:  

-        افزایش حق‌الزحمه پرسنل اورژانس‌ها و بخش‌های مرتبط حد‌اقل دو برابر 

-        بکارگیری پرسنل ورزیده و داوطلب با تجارب و مهارت‌های بیشتر در اورژانس‌ها 

-        افزایش حق‌الزحمه پزشکان شاغل در اورژانس‌ها و مشاوره‌ها و حق‌العمل اقدامات تشخیصی و درمانی حد اقل دو برابر موارد عادی 

-        خارج کردن پرداختی حاصل از کار اورژانس‌ها از طرح‌های مختلف قاصدک و پلکانی و سقف و ... و پرداخت بدون تاخیر در پایان هر ماه 

-        معافیت مالیاتی درآمدهای حاصل از خدمات اورژانس  

-        ایجاد تسهیلات گردشگری و مرخصی‌های تشویقی برای شاغلین در اورژانس‌ها 

-        محاسبه ویژه خدمات اورژانس در افزایش رتبه‌ها و درجات پایه کارمندی و علمی 

-        حمایت بیشتر حقوقی و پوشش بیمه‌ای خدمات‌دهندگان در اورژانس‌ها 

-        حمایت بیشتر و تحت پوشش قرار دادن کامل‌تر خدمات اورژانس در بیمارستان‌های خصوصی به منظور کاهش بار خدمات در بخش دولتی 

-        کاهش ساعت کاری خدمات‌دهندگان در اورژانس‌ها

-        و تامین امنیت فیزیکی بیشتر در بخش‌های اورژانس و ممانعت از ورود افراد غیر‌ضروری و محدودیت تعداد همراهی بیمار و بازرسی جدی از عدم همراه داشتن وسایل خطرناک شبیه گیت بازرسی و ... 

در این حالت است که ارائه خدمات با کیفیت ونتیجه بهتر توسط افراد با انگیزه بیشتر و مهارت بهتر و در محیط ارامتر انجام و رضایتمندی بیشتری در پی‌خواهد داشت و خشونت‌های این بخش‌ها کمتر خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.