رابطه پزشکان با مردم خوب است
پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)؛

رئیس سازمان نظام پزشکی در جلسه فوق‌العاده اعتراض به تعرفه‌های ۹۸ گفت: «برای نشان دادن حسن نیت خودمان، پیشنهاد میکنم در آستانه فرا رسیدن روز کارگر، مطب‌های خصوصی در همه شهر‌ها کارگران را رایگان ویزیت کنند تا روابط جامعه پزشکی با مردم بهبود یابد!» 

جناب آقای دکتر ظفرقندی 

ضمن سلام و احترام به مقام علمی شما؛ 

در مورد رفتار صنفی شما اجازه بدهید بی‌پرده نه تنها مخالفت بلکه عصبانیت خود و همکارانم را به عرض شما برسانم.  سوالم از شما این است که مگر حسن نیت ما جامعه پزشکی مخدوش است یا رابطه مردم با پزشکان دچار اختلال است‌؟ 

این جملات‌ از زبان کسانی جاری می‌شود که می‌خواهند‌ نیت جامعه پزشکی را دیگر‌گون جلوه دهند و از رابطه حسنه میان مردم و پزشکان در رنج هستند و صد البته سعی در گل آلود کردن و غبار آلود کردن این روابط حسنه دارند؛ همانها که فی قلوبهم مرض هستند. 

 قاطبه پزشکان جزو مورد اعتماد ترین اقشار در بین مردم هستند و اگر هم اشکالاتی وجود دارد اشکالات مصنوعی ایجاد شده توسط همین کسانی است که از به هم خوردن این رابطه و غبارآلود شدن این فضا سود می‌برند و به حیل مختلف در تخریب این رابطه حد‌اکثر تلاش خود را به خرج می‌دهند. پزشکان همیشه در صحنه‌های مختلف درد و غم و سوانح و حوادث از ۸ سال جنگ و زلزله و سیل‌ با خلوص نیت در کنار مردم بوده‌اند و الان هم مطب پزشکان مامن ‌مردم برای رهایی از درد و رنج بیماری است و حتی پزشکان مشاوران امین مردم در مسائل و مشکلات غیرپزشکی و مسائل خانوادگی‌شان هستند.  

مسئله خیلی روشن است پزشکان مسئول درمان درد و رنج مردم هستند و این وظیفه را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند. اما آنچه مورد مناقشه است، این است که پزشکان در صورتی توانایی رفع درد و رنج مردم را دارند که خودشان دچار دغدغه‌های فراوان در زندگی حرفه‌ای نباشند که الی ماشاءالله امروز به برکت مدیران وزارت بهداشت و نظام پزشکی این مسائل کم هم نیستند و شرایط به علت بی‌کفایتی این مدیریت، طوری پیش رفته است که انگار پزشکان مسئول تمام نارسایی‌های موجود در صحنه جامعه هستند و کم مانده که جرم سوراخ شدن لایه ازون را هم به گردن پزشکان بیندازند!

هزینه بهداشت و درمان بر اساس قانون به عهده دولت است و تامین مناسب سلامت مردم به عهده پزشکان است و بر کسی هم پوشیده نیست که با پیشرفت تکنولوژی امروز درمان بخاطر صرف زمان طولانی از عمر و هزینه آموزش و تکنولوژی گران قیمت هزینه بر است و هیچ کس نه مردم و نه دولت انتظار درمان با کیفیت علمی رایگان را ندارند.

در این که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند، کسی شک ندارد. چرا که پزشکان اولا جزو همین مردم هستند ثانیا پزشکان اولین افرادی هستند که نداری مردم را درک می‌کنند؛ بگذریم از این که مسبب این اوضاع بد اقتصادی کیست و چرا پیش آمده است. اما‌ مسئول تامین هزینه‌های سلامت سازمان‌های مشخص شده شامل بیمه‌ها و دولت با فرمول‌های مشخص هستند و اگر بی‌کفایت و ناکارآمد هستند چاره درد اصلاح ساختار بیمه و یافتن راه مناسب تامین هزینه پایدار است و ویزیت رایگان -آن هم به عنوان یک مانور تبلیغاتی- چاره کار نیست. ویزیت رایگان در شرایط فعلی با هدف مفروض جنابعالی چه تفاوتی با توزیع سیب زمینی رایگان احمدی نژاد یا ویزیت‌های امثال تبریزیان در مساجد و حسینیه‌ها دارد‌؟

از شما بعید بود به‌جای یافتن راه‌حلی برای تغییر تعرفه و حق‌الزحمه پزشکان متناسب با تورم و پیشگیری از ورشکستگی و تعطیلی بخش خصوصی با مغرضان و مخالفین جامعه پزشکی هم‌صدا شوید و جامعه فرهیخته و ایثارگر پزشکی را که خالصانه همه عمر خود را در راه خدمت به مردم صرف کرده است به این رفتارهای مردم فریب و پوپولیست دعوت کنید و با این رفتار بپذیرید که باید اقتصاد درمان با ارزان‌تر شدن و پرداخت یارانه از جیب پزشکان همانند سالیان قبل حل شود. 

چهل سال است که پزشکان به سیستم سلامت یارانه می‌دهد و وقت آن رسیده است تا به‌تدریج این یارانه‌پردازی کمتر شود و تعرفه‌ها واقعی شود تا بیمه ها بر اساس اصول علمی بتوانند خود را اداره کنند و اقتصاد‌ درمان بر اساس اصول علمی اداره شود.

خدمات رایگان جهادی زمانی معنی داشت که سفره انقلاب پهن نشده بود که هر‌کس سهم خود را از این سفره بردارد. امروز دیگر نه حرکت‌های جهادی با حضور مردم در مزارع معنی‌ و نه خدمات رایگان پزشکی با ویزیت بیماران در حسینیه‌ها و مساجد معنی ندارد چرا که پشت هر کدام از اینها سیاستی‌ نهفته است و منافعی دنبال می‌شود و جز هدر رفت منابع نیست و جز عوام فریبی نتیجه‌ای ندارد.

امروز خدمت رایگان فقط نمایش و مانور است و در پس هر نمایش و مانور هدر رفت و اصراف منابع و جود دارد و در پس آن ده‌ها برابر سوء استفاده صورت می‌گیرد. آن روز که خدمات جهادی و رایگان با نیت خالص انجام می‌شد، مانور و نمایشی در کار نبود و جلو دوربین‌ها انجام نمی‌شد و سوء استفاده‌کننده‌ای هم نبود. لذا انتظاراست که حد‌اقل مسئول اول نظام پزشکی در کشور مواظب باشد در دام‌ این خود تخریبی‌ها گرفتار نشود و مواظب باشد تا اخلاق پزشکی به چوبی برای تنبیه جامعه پزشکی تبدیل نشود. 

شما و همه آنهایی که از خدمات پزشکی رایگان صحبت می‌کنید، خوب می‌دانید که پزشکان از با انصاف‌ترین صنوف خدماتی در جامعه هستند و هر روزه خدمات رایگان و ارزان به مستحقانش می‌دهند و این آدرس غلط دادن برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و پوشش بی‌کفایتی آنهایی است که منجر به بروز اوضاع نابسامان کنونی شده‌اند.

به شما اطمینان می‌دهیم رابطه مردم با ما خوب است‌ و حسن نیت ما را هر روز و هر ساعت ‌می‌آزمایند. ما با درد مردم درد می‌کشیم و با شادی آنها شادیم. مردم از آنهایی دل خوش ندارند که مسبب فقر روز افزون جامعه‌اند. آنها که بر سفره انقلاب طوری لمیده‌اند که فقر و فلاکت مردم را نمی‌بینند.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.