تلاش برای احقاق حق در اجلاس پر حاشیه
دبیر شورای‌عالی نظام پزشکی، ماحصل این اجلاس را بحث در مورد مشکلات حوزه پزشکی اعم از مالیات، تعرفه و هماهنگی در خصوص کمک‌های جامعه پزشکی به سیل‌زدگان می‌داند.

«محسن مصلحی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری پزشکان و قانون ضمن یادآوری مصوبه پیشین شورای‌عالی که بعد از محاسبات قیمت تمام شده، میانگین ۲۵ درصد را برای افزایش تعرفه نسبت به سال ۹۷ پیشنهاد کرده بودند، می‌گوید: «در این جلسه هم تاکید شد که پیگیری‌های لازم برای دست‌یابی به تعرفه پیشنهادی صورت گیرد.»

وی ضمن تکذیب آنچه در برخی رسانه‌ها در مورد درخواست افزایش ۷۰ درصدی تعرفه از سوی پزشکان عنوان شده، تصریح می‌کند: «صحبت بر سر این بود که اگر بخواهیم به قیمت واقعی برسیم، می‌بایست ۷۰ درصد به تعرفه فعلی اضافه شود. اما با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه، پیشنهاد شد که با میانگین ۲۵ درصدی موافقت شود.»

 مصلحی ضمن ارائه برخی توضیحات فنی در مورد افزایش تعرفه، خاطرنشان می‌کند: «مباحث تعرفه‌ای متشکل از ۲ جزء فنی و حرفه‌ای است که خواست شورای‌عالی این بود که جزء فنی آن به میزان تورم جامعه و جزء ‌حرفه‌ای به میزان افزایش حقوق و دستمزد ارتقا یابد که یک خواسته کاملا منطقی است.»

وی ادامه می‌دهد: «درخصوص مالیات نیز قرار بر این شد با توجه به اینکه سال ۹۷ آخرین سالی است که مالیات برمبنای عملکرد محاسبه می‌شود، هماهنگی‌های لازم در خصوص نظام جامع مالیاتی صورت گرفته و آموزش‌های مورد نیاز در مورد آن داده شود تا در نهایت به شکل عادلانه پیاده‌سازی شود.»

جلسه‌ای برای یافتن معقول‌ترین راه

 نایب رئیس دوم شورای‌عالی نظام پزشکی معتقد است که جلسه شورای استان‌ها با این هدف برگزار شد تا معقول‌ترین راهی را که از طریق آن، اولا مردم لطمه نبینند و ثانیا پزشکان هم بتوانند زندگی خود را داشته باشند، پیدا شود. به گفته علیرضا اسپید در جلسه مذکور تصمیماتی اساسی گرفته و در مورد خیلی مسائل تبادل نظر شد، که ماحصل آن در بیانیه سازمان آمده است.»

وی در گفت‌وگو با پزشکان و قانون در توضیح بیشتر تصمیمات اتخاذ شده، تصریح می‌کند: «مقرر شد تمام سازمان‌های نظام پزشکی استان‌ها از موضع رئیس کل در قبال تعرفه‌ پیشنهادی به شورای عالی بیمه، حمایت کنند. پیشنهادی که در آن قرار شد رشد بخش فنی به اندازه تورم رسمی و کای حرفه‌ای نیز برابر است با افزایش حقوق و دستمزد باشد.»

برخورد غافل‌گیر کننده سازمان تعزیرات حکومتی

یکی از حاشیه‌های مهم اجلاس سراسری روسای شوراهای هماهنگی نظام پزشکی استان‌های کشور، برخورد قهرآمیز سازمان تعزیرات حکومتی با این نشست بود. آنجا که این سازمان با ارسال یک نامه محرمانه، صراحتا اعلام کرد که تعرفه اول و آخر همین است و اگر کوچکترین نرخی بالاتر از آن دریافت شود، به شدت با فرد متخلف، برخورد خواهد شد. 

دبیر شورای‌عالی نظام پزشکی با بیان اینکه در این مورد، چند موضوع با هم خلط شده است، می‌گوید: «جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی به هر شکلی با تعرفه فعلی، علی‌رغم اینکه شکل خوبی نداشته، از قانون تبعیت کرده است. البته که اگر کسی از قانون تبعیت نکند، طبیعتا باید با راهکارهای قانونی با او برخورد شود، اما این یک بحث جداست. طبق قانون، حداقل آن این است که سازمان نظام پزشکی بنابه وظیفه قانونی خود باید پیشنهادهای خود را نسبت به تعرفه ارائه کند.»

وی ادامه می‌دهد: «پس سازمان نظام پزشکی در بخش خصوصی تعرفه‌گذاری نمی‌کند، بلکه طبق تکلیف قانونی، پیشنهاد خود را آن هم با لحاظ جمیع جوانب می‌دهد. از طرفی پزشکی تنها صنف بخش خصوصی در کشور است که تعرفه آن را یک ارگان تعیین، هزینه‌های آن را ارگان دیگری مشخص می‌کند و مالیات را یک ارگان دیگر می‌بندد، لذا تهدید عادلانه نیست و بهتر است که با ادبیات جالب‌تری با این جامعه صحبت شود.»

مصلحی اضافه می‌کند: «قاطبه جامعه پزشکی خدمت‌گذار هستند و اینکه بخواهیم با تهدید و ارعاب گروهی را به بحثی وا داریم، به‌معنای نادیده‌گرفتن خدمات بسیاری از آنهاست. ضمن اینکه حرف جامعه پزشکی این است که با آن مانند صنوف دیگر عمل شود. همان‌طور که در مورد کارتخوان هم ما به هیچ‌وجه از کسی که کارتخوان در محل طبابت خود قرار ندهد، دفاع نمی‌کنیم اما می‌گوییم این قضیه باید برای همه باشد. در مورد تعرفه هم به همین شکل است. چطور می‌شود که ما افزایش آن چنانی تجهیزات، حقوق و دستمزد، مالیات، مباحث انرژی و کلیه هزینه‌ها را بعضا بیش از ۲ برابر و ۳ برابر داشته باشیم و بعد بخواهیم تعرفه را به این شکل افزایش دهیم؟»

نایب رئیس دوم شورای‌عالی نظام پزشکی در این زمینه می‌گوید: «به دلیل حساسیت‌های موجود در جامعه، در جلسه تصمیم بر این شد که در خصوص تعرفه، عدد و رقم ارائه نکنیم، کمااینکه وقتی مبانی را تعیین کردیم و گفتیم بر اساس این مبانی، این انتظارات را داریم، می‌بایست حداقل‌ها مهیا شود تا کیفیت خدمت لطمه نبیند.» از نظر علیرضا اسپید، البته کیفیت خدمت از جانب پزشک لطمه نمی‌بیند، اما بالاخره این پزشک هم هزینه‌ای دارد که باید پوشش داده شود. 

ممانعت از حضور خبرنگاران

حاشیه مهم دیگری که برگزاری اجلاس سراسری روسای شوراهای هماهنگی نظام پزشکی استان‌های کشور به همراه داشت، برگزاری این نشست بدون حضور رسانه‌ّها و خبرنگاران بود. خاص آن که روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز در پوشش اخبار نشست عملکرد بسیار منفعلانه‌ای از خود نشان داد.

دبیر شورای‌عالی نظام پزشکی معتقد است که عدم دعوت از خبرنگاران دلیل خاصی نداشته، چون هم مکالمات جلسه ضبط شده و هم به شکل مکتوب صورت‌برداری شده است. آن جلسه داخلی بوده و به شکل عمومی نبوده است که بخواهند آن را مانور رسانه‌ای بدهند. 

وی که از برخورد غیرحرفه‌ای بخش خبری بیست و سی گلایه‌مند است، می‌افزاید: «متاسفانه گاهی مطالب کارشناسی و فنی مانند اتفاقی که در بخش خبری بیست و سی افتاد، به شکل دیگری مطرح می‌شود، لذا سعی بر آن است که مطالب فنی در جایگاه کارشناسی عنوان شود. اگر نه هیچ منعی برای حضور رسانه‌ها وجود نداشت. با این حال بنده حتما این مساله را منعکس می‌کنم. ضمن اینکه همه افرادی که در آن جلسه حضور داشتند، همیشه برای مصاحبه کردن در دسترس هستند. اتفاقا ما هم به دنبال این هستیم که مطالب به شکل کارشناسی منعکس شود تا مردم هم بدانند که حرف جامعه پزشکی زیاده‌خواهی نیست.»

«پزشکان و قانون» جلوتر از روابط عمومی سازمان

علیرضا اسپید نیز ار چرایی عدم دعوت از خبرنگاران اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «علی‌رغم اینکه دکتر ظفرقندی کل زمان خود را برای سازمان صرف می‌کند، اما به هر حال برخی ساختارهای ابتدایی باید شکل بگیرد. یکی از این ساختارها که اتفاقا مورد ایراد بنده هم هست، همین بحث رسانه‌ای است. تا جایی که پایگاه خبری پزشکان و قانون در بحث تعرفه خیلی جدی‌تر از روابط عمومی سازمان عمل کرد.» وی تصریح می‌کند: «بعد از اینکه مقداری از اخبار پزشکان و قانون را به رخ آنها کشیدیم، آنها تکانی به خود دادند. واقعیت این است که در دنیای امروز، ما به توانایی‌های فراسازمانی باید بیشتر تکیه کنیم و حضور خبرنگاران باید تبدیل به عادت شود.»

اسپید با تاکیدبر اینکه لزوما همه کانال‌های منصف خبری با ما هم‌نظر نیستند، خاطرنشان می‌کند: «منصف بودن با هم‌نظر بودن متفاوت است. کمااینکه ممکن است ما یک نظر داشته باشیم و پزشکان و قانون نظر دیگری. پزشکان و قانون منصف است و معمولا با اینکه خود ما در بطن کار هستیم، اما گاهی اوقات احساس می‌کنم که بعضی از کامنت‌های این پایگاه خبری، زوایایی را به ما نشان می‌دهد که ما قبلا ندیدیم.»

وی اضافه می‌کند: «من نمی‌گویم این زوایا در درجه اول اهمیت هستند اما کسی که سیاست‌گذار است، باید همه زوایا را ببیند. این نشان دهنده این است که یک جای کار ما نقص دارد و ما باید در بحث رسانه‌ای تجدید نظری کنیم. البته برخی اقدامات در این زمینه صورت گرفته و از جهت اینکه ابتر نماند، سعی می‌کنیم تا زمانی که ساختار را درست نکرده‌ایم، آنها را خیلی مطرح نکنیم که راه‌ها بی‌جهت بسته نشود.»

کمی عقب‌نشینی

بیانیه اجلاس سراسری روسای شوراهای هماهنگی نظام پزشکی استان‌های کشور منتشر شد اما در این میان حقیقتی که به نظر می‌رسد ازسوی اعضای شورای عالی نظام پزشکی پذیرفته شده، عدم امکان تغییر تعرفه‌ها در حداقل چند ماه آینده است. کمااینکه به گفته محسن مصلحی، درخواست شورا این بوده که پیگیری‌های لازم از کلیه مجاری قانونی انجام شود تا هیات دولت و دست‌اندرکاران، حداقل برای نیمه دوم سال جاری، فکری کنند. از طرفی با شرایط موجود و به خصوص با دیرکردی که سازمان‌های بیمه نسبت به پرداخت مطالبات جامعه پزشکی دارند، اداره کردن بعضی مراکز خیلی سخت است. وی می‌گوید: «پزشکان الان تعرفه‌ای را دارند که مابه‌ازای آن را بیش از یک سال بعد می‌گیرند، در صورتی که هزینه‌های آن را اعم از هزینه‌های حقوق، دستمزد، مالیات، بیمه، انرژی و ... را در لحظه پرداخت می‌کنند که اینها با هم به هیچ‌وجه همخوانی ندارد. 

علیرضا اسپید نیز در این زمینه معتقد است پزشکان ضمن اینکه پای‌بند قانون هستند، اما نظراتی را هم دارند. وی می‌گوید: «درنهایت نباید تصمیمی گرفته شود که دود آن به چشم مردم رود. در جلسه مبانی مطرح شد و نتیجه مطلوب این است که در آن تجدیدنظر شود. ضمن اینکه ما باب مذاکره را نبستیم.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی نویسنده: محسن طاهرمیرزایی

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.