بیانیه پایانی کنفرانس ملی بیمه سلامت؛ پوشش همگانی و مدیریت منابع مالی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن بيانيه پاياني كنفرانس ملي بيمه سلامت؛ پوشش همگاني و مديريت منابع مالي، به اين شرح است:

نظام بیمه سلامت به عنوان یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت، عهده دار تناسب مشارکت مالی مردم در تأمین هزینه های سلامت و پاسخگویی به انتظارات غیردرمانی آنهاست.

راه اندازی مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت درسال 1397 بستری را ایجاد کرد تا تولید محتوای علمی در دستور کار قرار گرفته و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد با استناد به اسناد بالادستی منجمله سیاست های کلی نظام سلامت، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شود.

در چنین شرایطی در آستانه ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب، نخستین کنفرانس ملی"بیمه سلامت؛ پوشش همگانی و مدیریت منابع مالی" درتاریخ هفتم و هشتم اردیبهشت سال1398 با هشت محور مبتنی بر زیرکارکردهای تأمین مالی نظام سلامت توسط این مركز و با مشارکت فعال اندیشمندان، صاحب نظران، اساتید و کارشناسان حوزه بیمه سلامت برگزار شد و با توجه به محورهای اصلی ، مقالات اراِئه شده و نظرات اعضای پنل های پنج گانه ، موضوعات مشروحه زیر به عنوان بیانیه ی پایانی کنفرانس، خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت محترم وزیران، دولتمردان و مدیران و کارشناسان نظام سلامت کشور تقدیم می‌شود.

١ - تنقیح و در صورت نیاز، اصلاح قوانین و مقررات موجود در نظام سلامت و عندالزوم وضع قوانین و مقررات لازم بمنظور ایجاد انطباق کامل کلیه ساختارها و فعالیت ها در حوزه تامین مالی نظام سلامت با سیاست های کلی سلامت.

٢ - در نظام بیمه سلامت هیچ تصمیمی بدون ارزیابی محاسبات بیمه ای واثرات آن برمنابع و مصارف سازمان اتخاذ نشود.

٣-  مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت باید مرجع ارائه تحلیل های کارشناسی در کلیه کارکردها و پیامدهای نظام بیمه سلامت باشد.

٤-  مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت خود را موظف می داند دانش کارشناسی لازم برای حکمرانی خوب در سازمان بیمه سلامت ایران را از منظر پاسخگوئی،شفافیت، قابلیت پیش بینی، مشارکت ذی نفعان و پویائی فراهم آورد.

٥-  رسالت نظام بیمه سلامت، حفاظت بیمه شدگان در مقابل بار مالی ناشی از بیماری است. مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت مستندات لازم برای ارائه طرح ها و لوایح فراهم خواهد كرد تا کلیه آحاد ایرانیان با سازوکار بیمه ای تحت پوشش نظام بیمه سلامت قرار گیرند. در همین راستا اقدامات زیر انجام خواهد شد:

از آنجائی که در پاره ای از موارد مواجهه با هزینه های اسف بارغیر قابل اجتناب است سازوکار تامین مالی نظام بیمه باید به گونه ای تنظیم شود که بتواند حمایت لازم را دراین مواجهه برقرارو از سقوط بیمه شدگان در تله فقر جلوگیری كند.

_ سیاستگذاری به نحوی انجام شود که با سازوکار بیمه ای منابع مالی پایدار تامین شود تا حسب فرمایش مقام معظم رهبری "بیمار بجز رنج بیماری نباید درد دیگری داشته باشد."

_ هیچ پولی از منابع عمومی در نظام سلامت نباید وارد شود مگر اینکه فقرا از آن بهره مند شوند بنابراین منابع حمایتي تنها در اختیار اقشارآسیب پذیر قرار گیرد و با انجام آزمون وسع، اقشار برخوردار از بیمه سلامت همگانی و روستائیان حذف شوند.

_ با عنایت به اصول اساسی بیمه ای "پرداخت بر اساس توان و برخورداری از خدمات سلامت بر اساس نیاز" سیاست پوشش بیمه ای به گونه ای تنظیم شود که از موازی شدن دریافت خدمات جلوگیری و همپوشانی دفترچه های بیمه به کلی حذف شوند.

٦-  نظام بیمه ای به گونه ای عمل کند که با اعمال سیاست های خرید راهبردی نسبت به خرید مداخلات درمانی اولویت دار اقدام كند که پیش نیاز آن ادای وظایف تولیتی است از جمله تعیین بسته خدمات، تامین منابع پایدار، الزام به رعایت "مزایای تعریف شده" و یا "مشارکت تعریف شد" ...

٧-  نظام بیمه ای درراستای بهبود کیفیت خدمات سلامت به گونه ای عمل كند که نهادهای تامین کننده مالی موظف شوند منابع را به موقع و به حد کفایت در اختیارنظام بیمه سلامت قرار دهند.

٨-  شواهد و مستندات لازم برای جلوگیری از تقاضای القائی و بروز مخاطره اخلاقی تدارک شود تا نظام عرضه و نظام تقاضای خدمات سلامت کنترل و دراین راستا سطح بندی خدمات، پزشک خانواده و نظام ارجاع به مرحله اجرا درآید.

٩-  سیاستهای تولید کالا و خدمات به گونه ای تنظیم شود که ضمن جلوگیری کامل از تولید و عرضه کالا و خدمات آسیب رسان به سلامت، عوارض سلامت از مواردی که به ناچار ارائه می شود اخذ و درجهت گسترش پوشش بیمه ای اقشار آسیب پذیرهزینه شود.

١٠-  در جهت تقویت خدمات غیر حضوری و به منظور حفظ عزت و کرامت انسان به عنوان اشرف مخلوقات هستی زیرساخت لازم برای تدارک خدمات به گونه ای تنظیم شود که با ایجاد پایگاه ملی داده های سلامت، بجای رفت و آمد این اشرف مخلوقات، داده هایشان در رفت و آمد باشد.

١١-  در راستای شفافیت و ارتقاء پاسخگوئی نظام سلامت، تدارک کنندگان خدمات به گونه ای ارائه خدمات كنند که درعین ارتقاء کیفیت، انتظارات غیردرمانی مردم اعم از احترام به بیمار و بیمار محوری در صدر سیاستها قرار گیرد.

١٢-  در راستای اصل برقراری یارانه متقاطع و بزرگتر کردن انباشت ریسک به گونه ای برنامه ریزی شود که منابع نظام سلامت برای خرید خدمات در سازمان بیمه سلامت ایران متمرکز شود.

١٣-  سیاستهای خرید خدمات سلامت به گونه ای تنظیم شود که هر سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه "بهداشت و پیشگیری، درمان، بازتوانی" را در بربگیرد.

١٤-  سازمان بیمه سلامت ایران سطوح پوشش جمعیتی، خدمتی و هزینه ای را به گونه ای هماهنگ كند که هزینه های آن منطبق با منابعش باشد.

١٥-نظام بیمه ای باید به گونه ای مصارف خود را تنظیم كند که از بدهکار کردن نسل آینده جداً پرهیز نماید و در این راستا نظام سیاستگذار از تحمیل هرگونه هزینه ای که منابع آن پیش بینی نشده است خودداری كند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.