پزشکان؛ کارگرانی محروم از قانون کار
پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)؛

هرچند درصد اندکی از صنف پزشکی مثل بسیاری صنوف درآمد بالایی دارند، این یادداشت از بدنه صنف پزشکان می‌گوید که از قضا بار اصلی درمان کشور را هم به دوش می‌کشد.جمع کثیری از آنان حتی مطب هم ندارند و در بیمارستان و درمانگاه‌ها با قراردادهای غیرعادلانه یا حتی بدون قرارداد به درمان بیماران مشغول هستند.

ماه‌ها حقوق معوقه پزشکان طرحی، درآمدهای پایین پزشکان رزیدنت‌، قراردادهای نابرابر کاری، کار به‌صورت قرارداد ساعتی و... جملگی جزئی از این بدنه اصلی و تحت فشار است که اصول اولیه قانون کار کشور هم شامل حال آنان نمی‌شود.

الف) بسیاری پزشکان تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نبوده و از حداقل امنیت شغلی و آسایش خیال برای آینده محروم هستند.

ب) در حالی‌که طبق تبصره یک ماده ۵۱ حقوق کار حداکثر ساعات کار کارگر ۴۴ساعت در هفته و ۱۷۶ ساعت در ماه است بسیاری از پزشکان دستیار، ماهانه بیش از ۳۰۰ ساعت کار موظف انجام می‌دهند.

 ج) طبق ماده ٥٤ قانون کار یک کارگر نباید بیش از ۱۵ ساعت در شبانه روز کار مداوم انجام دهد در حالیکه بسیاری از پزشکان مجبور به انجام ۲۴ یا حتی ۳۲ ساعت کار مداوم می‌گردند.

د) طبق ‌تبصره يك ماده ۱۳قانون کار، مطالبات کارگر جزو دیون ممتازه بوده، در اولویت قرار دارد.

و اين در حالی است که پرداخت حقوق بسیاری پزشکان با ماه‌ها تاخیر همراه است.

این یادداشت در آستانه روز کارگر نظر مسئولین اجرایی و قانونگذار بخش سلامت را به قانون کار و اجرای اصول اولیه آن برای تمام اعضای کادر درمان جلب می‌کند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.