بابت مصوبات ضد‌پزشک مجلس شرمنده هستم و عذرخواهی می‌کنم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی نوبخت حقیقی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پالنا، تصریح کرد: تعرفه‌های ابلاغی از سوی دولت، واقعی نیست.

وی گفت: قانون از سال 83 تاکید کرده که تعرفه‌ها باید واقعی شوند ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که هر آن چیزی که جامعه پزشکی مصرف‌کننده آن است و باید آن را خریداری کند، به شکل بی‌رویه‌ای افزایش قیمت داشته است و درنتیجه دریافتی یک طبیب با مخارجش همخوانی ندارد. شما قیمت زمین و اجاره مطب را در نظر بگیرید، پولی که شهرداری بابت عوارض دریافت می‌کند، پولی که سازمان مالیاتی دریافت می‌کند، حق بیمه‌ای که سازمان تامین اجتماعی می‌گیرد، تجهیزاتی که پزشکان برای امر درمان استفاده می‌کنند، و در کنار همه اینها، قیمت اقلام خوراکی، پوشاک و ... همه اینها را درنظر بگیرید. آیا قیمت این اقلام هم فریز شده یا همه اینها افزایش قیمت داشته‌اند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه بعضی‌ها فرافکنی کنند و یک پزشک را نشان کنند و بگویند که مثلا درآمد فلان طبیب چقدر است، این حرف موهومی است. ما می‌گوییم یک مقایسه ساده بکنید. قیمت 10 قلم کالا را در کنار ویزیت پزشکان درنظر بگیرید که 10 سال پیش چقدر بوده‌اند. امروز در سال 98 قیمت آن 10 کالا چقدر شده و ویزیت پزشکان چقدر؟ اصلا قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر در همین کشور، میلیون‌ها نفر هستند که پولشان از پارو بالا می‌رود. این افراد باید پول درمانشان را خودشان به درستی پرداخت کنند. یا بیمه بخرند و یا اینکه به صورت آزاد پرداخت کنند. درمورد بقیه اقشار جامعه هم اگر دولت و بیمه‌ها منابع مالی به اندازه کافی ندارند، راهش این است که با جامعه پزشکی با زبان خوش و زبان تکریم صحبت کنند. مثلا بگویند که ما می‌دانیم که حق شما چقدر است و این تعرفه واقعی نیست ولی از آنجایی که ما با مشکل اقتصادی روبه‌رو هستیم، از شما می‌خواهیم که با ما همکاری بیشتری کنید. طبیبان هم که بارها نشان داده‌اند حتی حاضرند از جیب خودشان برای درمان هموطنشان پول بدهند، حاضرند بی هیچ اجر و مزدی به جبهه بروند، حاضرند به مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده بروند و شب‌بیداری‌ها را تحمل کنند؛ ولی این در شرایطی است که دولت هم با زبان احترام با این قشر سخن بگوید.

 
اتاق فکری تصمیم دارد جامعه پزشکی را از چشم ملت بیندازد

نوبخت در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بنده با توجه به سوابق و تجربیاتی که دارم و سیستم را به خوبی می‌شناسم، در دو سال اخیر به وضوح می‌بینم که یک اتاق فکری تصمیم گرفته که جامعه پزشکی را از چشم ملت بیندازد و برای رسیدن به این منظور، هر بار چیزی را بهانه می‌کند. من این را خواست دشمنان خارجی و خائنین داخلی که نوکر مواجب‌بگیر آنها هستند می‌دانم. من از شما می‌خواهم که آنچه را می‌گویم، بدون کم و کاست منتشر کنید. من اینکه جامعه پزشکی را سیبل کرده و از چشم ملت ایران بیندازند را یک پدیده امپریالیستی و صهیونیستی و کار نوکران داخلی آنها می‌دانم که می‌خواهند تکیه‌گاه‌ها و گروه‌های مرجع مردم ایران را یکی‌یکی بزنند. یکی از تکیه‌گاه‌های مردم ایران، همواره جامعه پزشکی بوده است. جامعه‌ای که شبانه‌روز جان هزاران انسان را نجات داده و در همه بحران‌ها و سنگرها و جبهه‌ها هم سربلند بوده است و توانسته کشور را از وجود پزشکان بیگانه بی‌نیاز کند. همه این کارها به دست جامعه پزشکی این کشور انجام شده است. ولی وقتی هیچ‌کدام اینها دیده نمی‌شود و به یکباره یک حرفی و بهانه‌ای را سر زبان‌ها می‌اندازند، قطعا نشان می‌دهند که برنامه‌ای برای تخریب پزشکان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین اولین چیزی که توصیه می‌کنم این است که دولت و بیمه‌ها اگر مشکلات مالی دارند، راهش این است که با زبان تکریم و احترام با جامعه پزشکی صحبت کنند و از آنها بخواهند که همکاری بیشتری داشته باشند. اما حرف دومم هم این است که وقتی مردم مشکل مالی دارند، می‌‌توانند از امکانات بخش دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی استفاده کنند و جامعه پزشکی هم در این بخش همکاری‌های لازم را خواهد کرد ولی در کنار این مسئله، مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های بخش خصوصی باید بتوانند کار خودشان را انجام دهند و بتوانند میلیون‌ها نفری را که از امکانات مالی خوبی برخوردار هستند، با تعرفه واقعی معالجه کنند.

رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: من می‌دانم که میلیونها انسان هموطن ایرانی، گاهی به نان شب خودشان محتاج هستند و پول دوا و دکتر ندارند. طبیعتا این وظیفه حاکمیت است که این هموطنان را از هرجهت حمایت کند. بالاخره این همه پول صرف طرح تحول سلامت شد. معنایش هم این بود که ما به مردم گفتیم پولی که متعلق به شماست و به صورت امانت در خزانه کشور در اختیار ما قرار گرفته است را ما صرف درمان شما می‌کنیم تا هر کسی که پول ندارد، بتواند به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه و از حمایت دولت استفاده کند. ولی در این میان، عده‌ای هم خدا را شکر از تمکن مالی خوبی برخوردارند و دلشان می‌خواهد که از امکانات بخش خصوصی استفاده کنند. واقعا اینجا هم باید دولت دخالت کند؟ اینجا هم دولت باید بگوید تو که پول داری و با میل خودت به بخش خصوصی مراجعه کرده‌ای، نباید هزینه واقعی درمانت را بپردازی؟ این باطل است.

وی تاکید کرد: اختیار تعرفه‌گذاری برای بخش خصوصی باید در اختیار صنف قرار گیرد. همانطور که در بقیه اصناف هم به همین صورت است. در حوزه سلامت هم این سازمان نظام پزشکی است که باید برای مطب‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی تعیین تعرفه کند.

 
مجلس اسیر جو شده است

علی نوبخت در پاسخ به این سوال خبرنگار پزشکان و قانون که آیا مجلس برای محول کردن اختیار تعرفه‌گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی برنامه‌ای دارد یا نه، گفت:‌ متاسفانه بنده ملاحظه می‌کنم که مجلس، اسیر جو شده است. مثلا در کمیسیون تلفیق بدون اطلاع کمیسیون بهداشت، تصمیماتی ضد جامعه پزشکی گرفته شد که من به عنوان یک طبیب، به خاطر این مصوبات، هم شرمنده هستم و هم از جامعه پزشکی عذرخواهی می‌کنم و آن را محکوم می‌کنم. آن اتاق فکری که اشاره کردم برای تخریب جامعه پزشکی دست به کار شده، نمی‌تواند بر روی ما در کمیسیون بهداشت و درمان اثر بگذارد ولی من فکر می‌کنم که بر جو عمومی مجلس اثرگذار بوده است. بالاخره وقتی آن مغرضان این ‌طرف و آن طرف چند رطب و یابس به هم می‌بافند، صحن علنی هم تحت تاثیر آن قرار گرفته و یک چیزی را علیه جامعه پزشکی به تصویب می‌رساند که ما آن را محکوم می‌کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تاکید کرد: در یک کلام؛ باید با زبان خوش با جامعه پزشکی صحبت شود، باید از آنان عذرخواهی شود و باید تعیین تعرفه بخش خصوصی و مطب‌های سرپایی در اختیار صنف یعنی سازمان نظام پزشکی گذاشته شود. دولت هم برای خدمت‌رسانی به میلیون‌ها انسان آسیب‌پذیر، تعرفه بخش دولتی را تعیین کند.


پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.