این شورا تنها مرجع ابلاغ آیین‌نامه و مصوبات مرتبط با گردشگری سلامت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) به نقل از ایسنا، قاسم جان‌بابایی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به وضعیت پذیرش گردشگران و بیماران خارجی برای درمان اشاره کرده و گفته که بزودی آئین‌نامه مرتبط برای شرکت‌های پذیرنده بیماران خارجی تدوین و ابلاغ می‌شود.

 محسن اسدی لاری مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت هم مدتی پیش با انتقاد به برخی ناهماهنگی‌ها در پذیرش بیماران خارجی و اقدامات ناشیانه و غیرحرفه‌ای واسطه‌ها که چهره‌ی گردشگری سلامت را در ایران خراب کرده است، از تصویب چنین آئین‌نامه‌ای خبر داده بود.

وی افزود: در آئین‌نامه جدید به مساله "پاسخگویی بعد از اقدامات" از سوی پزشک و بیمارستان توجه زیادی شده؛ چراکه این مساله مطالبه اصلی بیمار و کشورهای متقاضی اعزام بیمار است.

این اقدام وزارت بهداشت در حالی صورت گرفته که اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در شانزدهمین نشست شورای راهبری گردشگری سلامت که این وزارتخانه یکی از اعضای آن به شمار می‌آید، مقرر شد: همه اعضا در چارچوب سیاست‌ها و راهبردهایی که در جلسات شورا مورد توافق قرار می‌گیرد اقدام و از برنامه‌های انفرادی در حوزه گردشگری سلامت پرهیز کنند.

علاوه بر این در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۰.۷.۷ و اصلاحیه آن در سال ۱۳۷۵ و قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که بر ۱۲ ماده و ۷ تبصره در ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۸۲ در مجلس تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید، نیز حدود اختیارات و وظایف این سازمان در ارتباط با گردشگری و دستگاه‌های دیگر به وضوح مشخص شده است. در بند ۵ ماده ۲ اساسنامه ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۲۳/۱۰/۷۶ شورای عالی اداری کشور نیز صراحت اعلام شده که تهیه آئین نامه‌ها و نظامنامه‌ها و مقررات پیشنهادی و صدور مجوزهای لازم برای تحقق سیاست‌های هدایتی، حمایتی و نظارتی صنعت ایرانگردی و جهانگردی. جزو حدود وظایف این سازمان است.

امین حقیقت دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر اساس این وظایف تعیین شده و توافق‌های صورت گرفته، به این اقدام انفرادی وزارت بهداشت واکنش نشان داده و تاکید کرده است: هر گونه آئین‌نامه و مصوبه جدید در حوزه گردشگری سلامت از طریق دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت، ابلاغ و اطلاع‌رسانی می‌شود.

حقیقت گفت: با توجه به برگزاری جلسات مستمر شورای راهبری گردشگری سلامت با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی در این حوزه شامل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزرات امور خارجه، وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی، اتاق بازرگانی ایران و سازمان نظم پزشکی و تاکید اعضای شورا مبنی بر اتخاذ تصمیمات گروهی برای دستیابی به سیاست واحد، از این پس هر گونه پیشنهاد در خصوص شیوه‌نامه فعالیت در این حوزه برای فعالان و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری و همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مربوطه پس از بررسی کارشناسی و تأیید در شورا به عنوان مصوبه لازم الاجرا ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: حوزه گردشگری سلامت در کشور نیازمند مدیریت یکپارچه با کمک همه دستگاه‌های متولی در این خصوص است، هر گونه اظهارنظر در حوزه گردشگری سلامت مبنی بر ابلاغ شیوه‌نامه و یا آئین نامه خارج از چارچوب دبیرخانه شورا مورد تأیید هیچ یک از دستگاه‌های متولی و عضو شورا نخواهد بود.

دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در پایان با بیان اینکه شورای راهبری گردشگری سلامت به عنوان مرجع رسمی به دنبال ساماندهی و معرفی ظرفیت‌های کشور در زمینه گردشگری سلامت، ارائه خدمات مطلوب به متقاضیان و حذف واسطه‌گری در این زمینه است، یادآور شد: همه فعالان در حوزه گردشگری سلامت کشور می‌توانند با استناد به شیوه نامه فعلی شورای راهبری گردشگری سلامت و مصوبات گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.