اولین پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در بیمار مبتلا به HIV
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مینو محرز، ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در محل مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: این عمل پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی، برای اولین بار در ایران و خاورمیانه انجام شده است.

 رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اهمیت این پیوند در بیمار مبتلا به عفونت اچ آی وی گفت: در ماه ۲۰۰ بیمار مبتلا به ایدز در این مرکز ویزیت می‌شوند.

وی افزود: گزارش‌ها حاکی از ۴۰ هزار مبتلا در کشور است که آمارهای غیر رسمی بیش از دو تا سه برابر این آمار است. زیرا ما نمی‌توانیم همه افراد مبتلا را شناسایی کنیم.

محرز با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه برای کنترل بیماری ایدز، افزود: در حال حاضر بیشترین راه انتقال، تماس جنسی است.

در ادامه سید رضا صفایی فوق تخصص خون و انکولوژی، در تشریح این عمل پیوند، گفت: بیمار، فرد ۴۴ ساله‌ای است که مبتلا به ایدز بوده و شرایط عمومی و سن او، اجازه این پیوند را داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به موفقیت آمیز بودن این پیوند، افزود: خوشبختانه این پیوند با موفقیت انجام شده و در حال حاضر دو هفته از زمان این پیوند می‌گذرد و بیمار مرخص شده است.

صفایی با اشاره به اینکه این بیمار به مدت سه ماه تحت مراقبت قرار می‌گیرد، ادامه داد: بعد از آن، بیمار به پزشک معالج خودش معرفی و تحت نظر قرار دارد.

به گزارش مهر وی در پایان در خصوص اینکه این پیوند تأثیری در روند کنترل ویروس اچ آی وی دارد یا خیر، گفت: انتظار چنین تأثیری را نداریم، اما گزارش‌هایی داشته ایم که در روند کنترل ویروس اچ آی وی، تأثیر داشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.