انتظارات جامعه پزشکی از رسانه ملی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این جلسه، اهم رویکردها و سیاست‌های سازمان در حیطه ارتباطات رسانه‌ای، حضور در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط با جامعه پزشکی، تعامل موثرتر با رسانه ملی و همچنین نظارت عالیه بر محتوای تبلیغات محصولات بهداشتی، آرایشی و درمانی که از طریق رسانه ملی پخش و در دسترس عموم قرار می‌گیرد، بحث و تبادل نظر شد.

محمدرضا ظفرقندی ضمن اشاره به صراحت قانون در نحوه نظارت بر هرگونه تبلیغات و محتوایی که دربردارنده مفاهیم سلامتی است گوشزد کرد: باید با رسانه ملی وارد تعامل جدی شویم و با همدلی و همکاری بیشتر مواظب انتشار تبلیغات فریبنده در این حوزه باشیم. مردم ما هم اکنون تحت تاثیر تبلیغاتی هستند که سلامتی آنها را بصورت جدی به خطر انداخته‌است.

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مردم به رسانه ملی توجه دارند و اگر نظام پزشکی با کارشناسان خبره‌ای که دارد وارد عمل نشود عوارض خطرآفرین این تبلیغات ناخواسته گریبان همه ما را خواهد گرفت.

وی افزود: اولین انتظار ما از صدا و سیما این است که تبلیغات منفی را در حوزه پزشکی به تبلیغات مثبت ‏بدل کنند. البته درتبلیغ مثبت هم واقعیات را بگویند. به عنوان مثال گاهی می‌بینیم که یک گروه پزشکی به صورت رایگان برای ‏ویزیت مردم به سیستان و بلوچستان رفته‌اند، اما کسی خبر این اقدام را متوجه نمی‌شود، حال اگر صدا و سیما چنین خبری را تهیه ‏کند، در تغییر نگراش مردم مؤثر خواهد بود.

ظفرقندی گفت: دومین انتظار ما از صداو سیما این است که تبلیغات نابجا، گمراه‌کننده و غیرقانونی که در حوزه سلامت در تلوزیون ‏انجام می‌شود،‌ متوقف شود در این باره نامه‌ای نوشته‌ایم که هر مطلبی که قرار است در حوزه مواد خوراکی، آشامیدنی، پزشکی و ‏دارویی تبلیغ شود، باید از سوی سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند. باید توجه کرد که مجوز تبلیغ در حوزه سلامت باید از ‏سوی سازمان غذا و دارو صادر شود، اما طبق بند ب ماده سه قانون نظام پزشکی محتوای تبلیغ را باید سازمان نظام پزشکی ‏تعیین کند.

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: سومین انتظارمان این است که بر روی برنامه‌های کارشناس‌ محور پزشکی نظارت ‏بیشتری انجام شود. روزانه حدود 30 الی 35 ساعت در تلویزیون بحث‌های مرتبط با پزشکی مطرح می‌شود. حال گاهی می‌بینیم ‏که عضوی که سازمان نظام پزشکی به او محرومیت انتظامی داده است،‌ در تلویزیون به عنوان کارشناس دعوت می‌شود. زیرا از ‏او پول دریافت می‌کنند که این برای اعتبار رسانه ملی به شدت مضر و برای سلامت جامعه مخرب است.

وی اظهار کرد: جامعه پزشکی در مقابل تامین سلامت مردم، خود را مسئول می‌داند و ما با قدرت علمی درمقابل هر عاملی که سلامت مردم را دچار نقصان کند خواهیم ایستاد و نیک می‌دانیم که مدیریت ارشد رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در این مهم باید عملکرد خود در این حوزه را بازتعریف نمایند وگرنه ما وظیفه خود می‌دانیم موارد خلاف را از مجاری قانونی و موثر به سمع و نظر ملت شریف ایران برسانیم.

ظفرقندی ایجاد تعامل دوطرفه و متقابل نظام پزشکی با مردم و جامعه پزشکی را یک ضرورت ‏عنوان کرد و گفت: امروز دوران انتشار خبر به عنوان نمود و یکی از وظایف اصلی روابط عمومی سرآمده و در سازمانی ‏همچون نظام پزشکی باید با استفاده از ابزارهای نوین و همچنین راه‌های خلاقانه، ارتباط حداکثری دو سویه بین این سازمان و ‏مخاطبان خود یعنی مردم و جامعه پزشکی برقرار شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رییس کل نظام پزشکی در پایان این نشست از شورای سیاست گذاری روابط عمومی و ارتباطات سازمان خواست با تکیه بر دانش، مهارت و ‏فناوری‌های نوین، هرچه زودتر برنامه‌های مدون خود را برای بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه ایرانی تدوین و از طریق ‏تولید محتوای سالم، برای تضمین سلامت جامعه کنار ملت ایران و کلیه دست‌اندرکارانی که در تولید سلامت نقشی دارند قرارگیرد.‏

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.