روانشناسی و مشاوره نیاز به اعتبار بخشی از سوی نهاد‌های کشور دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد حاتمی با اشاره به صدور پروانه اشتغال تخصصی و مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره به تعداد زیادی از متقاضیان این حوزه اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی ما در نظام روانشناسی و مشاوره، اعتبار بخشی دانشگاه‌ها است که معاونت پژوهشی سازمان وظیفه رسیدگی به آن را بر عهده دارد. سازمان روان شناسی و مشاوره به دلیل قدمت کمی که دارد؛ در بدنه حاکمیت، نهادینه نشده است، در حالی که روان شناسی و مشاوره نیاز به اعتبار بخشی از سوی نهاد‌های کشور دارد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور ادامه داد: برای گزینش دانشجویان رشته‌های روان شناسی و مشاوره، چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر اخلاقی باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا متخصصان این حوزه جایگاه مناسب خود را در جامعه به دست آورند. تلاش می‌کنیم تا شاهد همکاری و کارآموزی دانشجویان رشته‌های روان شناسی و مشاوره به عنوان روان شناس و مشاور، همراه باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت عضویت به موقع فارغ التحصیلان در سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: این افراد پس از عضویت در سازمان می‌توانند به عنوان کارورز در مراکز خدمات روان شناسی و مشاروه مشغول به کارورزی شوند، این سازمان همواره از اعضای خود حمایت می‌کند، بنابراین همه روان شناسان و مشاوران باید فعالیت حرفه‌ای و تخصصی داشته باشند.

حاتمی گفت: مطابق قانون، تائید صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران تنها بر عهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است اما همچنان شاهد ورود افراد متخلف به روانشناسی و مشاوره در قالب‌های مختلف هستیم. این سازمان با ۳۰ هزار عضو سازمانی و ۶ هزار روانشناس و مشاور دارای پروانه اشتغال تخصصی، سرمایه بزرگی به لحاظ اجتماعی و انسجامی دارد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با اشاره به اهمیت ایجاد هماهنگی و تبیین جایگاه نظام روان شناسی و مشاوره گفت: مباحث مربوط به روانشناسی و مشاوره ۳۲ درصد اخبار مبادله شده در فضای مجازی را به خود اختصاص داده است؛ کتب روان شناسی هم جزو کتاب‌های پر اقبال بین مردم است؛ با توجه به این سطح از علاقه‌مندی در بین مردم، حضور روانشناس نما‌ها می‌توان، آسیب زیادی به بدنه این نظام وارد کند.

وی اظهار کرد: روان شناسان و مشاوران باید از دفاتر خود خارج و در جامعه حاضر شوند، شعار ما باید ورود به محافل عمومی و گفت و گو با مردم باشد. با توجه به اینکه روانشناسی یکی از ۱۰ شغل پر درآمد معرفی شده از سوی سازمان ملل است باید عملکرد مناسب را داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حاتمی در پایان اضافه کرد: روان شناس یا مشاور خانواده هم یکی از ضروریات است،  رایزنی‌ها برای حضور روان شناسان یا مشاوران در کنار قضات هم در حال انجام است. طبق آمار ۲۲ میلیون خانوار در کشور وجود دارد و اگر می‌خواهیم با استاندارد‌های جهانی پیش برویم، بیش از ۶۰۰ هزار روانشناس و مشاور در کشور نیاز داریم. همچنین در هر مدرسه باید حداقل ۲ روان شناس و مشاور با تحصیلات مرتبط با آموزش و پرورش، فعالیت کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.