علت پولی شدن داروی بیماران تالاسمی چیست؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، چند شرکت داروسازی در کشور داروی آهن زدای دفراسیروکس را تولید می‌کنند و بیمارن تالاسمی به دلیل اینکه بر اساس قانون بیمار خاص محسوب می‌شوند، داروی رایگان دریافت می‌کردند اما چند روزی است که برخی بیماران برای تهیه داروی خود باید هزینه پرداخت کنند.

ماجرا از آنجایی شروع شد که یکی از شرکت های داروسازی قیمت داروی خود را کاهش داده و بیمه ها هم که در شرایط مالی بدی به سر می‌برند، از خدا خواسته قیمت این داروی ارزان را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند؛ حالا بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری خونی، باید به فکر تامین هزینه داروی خود باشند، در حالی که اغلب این بیماران شاغل نیستند و توانایی کار کردن ندارند.

یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران درباره علت پرداخت هزینه برای خرید دارو آهن زدای بیماران تالاسمی گفت: از ۴ روز پیش با نامه‌ای که از شورای عالی بیمه به سازمان‌های بیمه گر ارسال شد، پوشش بیمه‌ای داروی دفراسیروکس چند شرکت داخلی از جمله نانوجید کاهش پیدا کرد و مبنای قیمت ۴۲۰۰ تومان شد و اگر بیماران بخواهند داروی گرانتر را بخرند باید به ازای هر قرص ۲۷۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند.

وی افزود: تا پیش از این  مبنای پوشش بیمه‌ای داروی بیماران تالاسمی حدود ۷ هزار تومان بود اما یکی از شرکت‌های داروسازی قیمت خود را  کاهش می دهد و درخواست می‌کند که پوشش بیمه‌ای برای داروی ساخت این شرکت داروسازی باشد که با موافقت شورای عالی رو به رو می‌شود و از این پس، بیمار برای دارو‌های گرانتر باید از جیب خود هزینه کند.

عرب ادامه داد:  ۵ هزار بیماری که به دستور پزشک خود داروی نانوجید مصرف می‌کردند، دچار سردرگمی شده اند. اگر هر بیمار به طور متوسط ۱۰۰ قرص مصرف کند، رقم ریالی آن در ماه برای بیماران بسیار بالا خواهد بود.

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: بیماران تالاسمی باید به دلیل تزریق خون داروی آهن زدای دفراسیروکس را مصرف کنند و این دارو به دلیل ورود آهن زیاد به بدن برای سلامت آنها حیاتی محسوب می‌شود. در صورت قطع مصرف آهن در قلب، کبد و کلیه فرد تاثیر می‌گذارد و دچار مرگ زودرس می‌شود.

راضیه حنطوش زاده کارشناس بیماری های هموفیلی و تالاسمی وزارت بهداشت درباره پولی شدن داروی بیماران تالاسمی اظهار کرد: شورای راهبردی خرید دارو تعیین کرده است که اگر از یک دارو، نام های تجاری و قیمت های متفاوت وجود داشته باشد، حداقل قیمت دارو در بازار را پوشش بیمه ای محسوب می‌کنند، اکنون داروی بیماران تالاسمی تولید داخل با قیمت ۴۲۰۰ هزار  تومان تحت پوشش بیمه قرار دارد و نانوجید که با قیمت حدود ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، داروی رایگان بیماران محسوب نمی‌شود و ۴ هزار تومان هزینه دارو رایگان است و ما بقی را بیماران باید از جیب خود پرداخت کنند.

وی افزود: در حال رایزنی هستیم تا این دارو نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد البته پوشش بیمه ای دارو منوط به موافقت بیمه ها و سازمان غذا و داروست و شرکت تولید کننده نانوجید نیز برای پوشش بیمه ای باید قیمت دارو را تا حدی کاهش دهد.

حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران با بیان اینکه داروی نانوجید از دارو‌های ضروری برای بیماران تالاسمیاست، اظهار کرد: درست است که کاهش قیمت دارو در ظاهر بد به نظر نمی‌رسد اما این کاهش قیمت منجر به ایجاد اختلال در سیستم بیمه و در نهایت افزایش پرداختی از جیب بیماران شده است.

وی تأکید کرد: قطع این داروی حیاتی بیماران تالاسمی، حتی برای کوتاه مدت می‌تواند مشکل‌ساز شود، در چند سال اخیر کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی زیادی برگزار شد که تمرکز آن‌ها بر ترویج‌ داروهای خوراکی و کاهش مصرف داروهای تزریقی در بین این بیماران بود، بنابر گزارش معاونت درمان وزارت بهداشت انجام این کارگاه‌ها بسیار مؤثر بوده و جایگزینی داروهای تزریقی با داروهای خوراکی، بین بیماران رواج پیدا کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس انجمن خون و سرطان ایران در پایان اضافه کرد: همواره دو موضوع اصلی برای توزیع دارو را مدنظر قرار داده ایم؛ حفظ کیفیت دارو و کاهش پرداختی از جیب مردم مهم‌ترین معیار ما برای همراهی با این بیماران است، اقدامات لازم برای کاهش مبلغ پرداختی صورت گرفته است و مراودات مناسبی با سازمان غذا و دارو داشتیم؛ به زودی شرایط به حالت عادی باز می‌گردد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.