لزوم ایجاد بسترهای اجرایی شدن سند برآورد نیروی انسانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا) باقر لاریجانی در این نامه اظهار امیدواری کرد تا مسئولان محترم دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی به عنوان نمایندگان وزارت متبوع در استان های کشور طی نشست هایی با دانشجویان، اعضای هیات علمی، ائمه جماعات، نمایندگان مجلس، رسانه ها و سایر مسئولان و افراد ذی نفوذ استان، ضمن تشریح وضعیت واقعی تربیت نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی و تدابیری که برای تامین نیازهای استان های کشور از مجرای برآورد منطقی نیروی انسانی مناطق آمایشی صورت گرفته، این افراد را در اجرای سند با وزارت بهداشت همراه نمایند.


گفتنی است متن نامه به شرح ذیل است:


رئیس محترم / معاون محترم آموزشی دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

سلام‌علیکم

همانطور که مستحضرید تامین نیروی انسانی متناسب با نیازهای سلامت کشور یکی از ارکان اساسی پاسخگویی نظام سلامت و از الزامات تداوم و کیفیت ارائه خدمات در این حوزه است. لذا تلاش های گسترده ای در زمینه تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت و رفع نیازهای این حوزه در کشور صورت گرفته، به طوری که در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دندانپزشکی، ۱۱ هزار دانشجوی داروسازی و ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری در کشور در حال تحصیل بوده و پس از طی دوران تحصیل وارد عرصه ارائه خدمات خواهند شد.

علاوه بر این، سند برآورد نیروی انسانی نظام سلامت کشور تا سال ۱۴۰۸ برای رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی و همچنین تمامی رشته های تخصصی تدوین شده و برآورد سایر رشته های علوم پزشکی در ۲ سطح کشور و منطقه ای نیز در دست اقدام است. باتوجه به ماهیت رشته های علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی در اکثر این رشته‌ها نیازمند زیرساخت هایی است که بعضا بار مالی زیادی را برای نظام سلامت به همراه دارد. لذا در برآورد نیروی انسانی ضمن توجه به نیازهای واقعی جامعه، شاخص های اقتصادی و اجتماعی، علمی و ... نیز مدنظر قرار گرفته و این سند با رویکردی واقع بینانه و در راستای پاسخگویی به نیازها طراحی شده است.

بدون شک برای حفظ کیفیت آموزش علوم پزشکی، ضروری است تا ظرفیت های جذب دانشجو در رشته مقاطع مختلف علوم پزشکی متناسب با برآوردهای صورت گرفته تعیین گردد و پر واضح است که عدول از این محاسبات در جذب دانشجو علاوه بر اینکه به دلیل محدودیت زیرساخت ها، منجر به افت کیفیت آموزش شده، عواقب اجتماعی جبران ناپذیری را نیز بر بدنه نظام سلامت و کل کشور تحمیل می کند.

در همین راستا ضروری است تا با معرفی برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه ساماندهی تربیت نیروی انسانی نظام سلامت و تشریح لزوم اجرای این برنامه ها در سطح استان‌های کشور، بسترهای اجرایی شدن سند برآورد نیروی انسانی فراهم گردد.

لذا انتظار می رود مسئولان محترم دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی به عنوان نمایندگان وزارت متبوع در استان های کشور طی نشست هایی با دانشجویان، اعضای هیات علمی، ائمه جماعات، نمایندگان مجلس، رسانه ها و سایر مسئولان و افراد ذی نفوذ استان، ضمن تشریح وضعیت واقعی تربیت نیروی انسانی حوزه علوم پزشکی و تدابیری که برای تامین نیازهای استان های کشور از مجرای برآورد منطقی نیروی انسانی مناطق أمایشی صورت گرفته، این افراد را در اجرای سند با وزارت بهداشت همراه نمایند.

ضمن ارسال مستند برنامه توسعه آموزش عالی سلامت و وضعیت نیروی انسانی علوم پزشکی خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا اطلاعات درج شده در این سند به همراه مواردی که ذکر شده از طرق مختلف در سطح آن استان اطلاع رسانی گردد.

 
دکتر باقرلاریجانی

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.