متاسفانه پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی در مسیر‌های دیگری هزینه می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدابراهیم هاشمی درباره این موضوع که شرکت‌های پخش دارو را انبار می‌کنند و به داروخانه‌ها نمی‌دهند، اظهار کرد: تأمین کننده دارو را به شرکت‌های پخش و شرکت پخش دارو را به داروخانه می‌دهد، اما وقتی داروخانه با ۸ ماه تأخیر پول را به شرکت پخش پرداخت می‌کند، تأمین کننده دارو نیز با چالش مواجه می‌شود.

وی افزود: برخی شرکت‌های پخش را مقصر کمبود داروی بیماران خاص می‌دانند، اما متأسفانه پول دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی در مسیر‌های دیگری هزینه می‌شود و شرکت‌های پخش نیز با چالش مالی مواجه می‌شوند البته تا جایی که بتوانند از توزیع دارو دریغ نخواهند کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی ایران با اشاره به چالش نقدینگی صنعت داروسازی اظهار کرد: وزارت بهداشت مدت تأخیر در بدهی شرکت‌های پخش را ۴ تا ۵ ماه عنوان می‌کند، اما متأسفانه میانگین پرداخت دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش بیش از ۸ تا ۹ ماه است، البته برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی با ۴ ماه تأخیر بدهی خود را پرداخت می‌کنند، اما از طرفی دانشگاه علوم پزشکی داریم که از سال ۹۵ بدهی خود به شرکت‌های پخش را پرداخت نکرده است.

هاشمی با اشاره به رقم بدهی مجموعه‌های دولتی به شرکت‌های پخش گفت: شرکت‌های پخش ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهی دارند و در مجموع بدهی داروخانه‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: شرکت‌های پخش به دلیل اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو دچار چالش برای تأمین داروی بیماران نشوند مجبورند وام بگیرند و با ۲ تا ۳ ماه تأخیر مطالبات تولیدکنندگان و واردکنندگان را پرداخت کنند و متأسفانه بدهی سنگینی به تأمین‌کنندگان دارو داریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های پخش دارو و مکمل های انسانی ایران تصریح کرد: مارژین مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش دارو است، مارژین شرکت‌های پخش در دارو‌های عادی حدود ۸ درصد و در برخی دارو‌ها ۱۲ تا ۱۴ درصد است و در دارو‌های بیماران خاص این مارژین حدود ۴ تا ۵ درصد بوده و در مواردی حتی مارژین داروی بیماران صعب‌العلاج ۲ درصد است.

هاشمی ادامه داد: به طور کلی سود شرکت‌های پخش در دارو حدود نیم تا ۱ درصد است و وزارت بهداشت برای حل چالش مالی قول داده است تا مارژین دارو افزایش پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: مظلوم‌ترین فرد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاون غذا و داروی دانشگاه است؛ بودجه دست معاونت توسعه و پشتیبانی بوده، اما پاسخگوی کمبود دارو مربوط به معاون غذا و داروست؛ از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی بودجه دارو را در مسیر دیگری هزینه می‌کنند و همین مسئله موجب بروز کمبود‌های دارویی و آسیب به زنجیره تأمین و صنعت داروسازی می‌شود، راهکاری باید ببینند که پول دارو‌های خاص در سبدی جدا دیده شود و همه تقصیر‌های کمبود دارویی را گردن شرکت‌های پخش نیندازند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.