مدیریت نظام سلامت را به سمت پزشکان عمومی سوق می‌دهیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی با تاکید بر ضرورت تغییر دیدگاه نسبت به پزشکی عمومی، افزود: تخصص گرایی و فوق تخصص گرایی، هزینه های نظام سلامت را افزایش می دهد، بنابراین، باید این دیدگاه و رویکرد را تغییر داده و از قابلیت های طب عمومی و پزشکان عمومی در نظام ارائه خدمت نهایت بهره را ببریم. 

وزیر بهداشت ادامه داد: این دیدگاه باید در نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و نظام ارائه خدمت ما نهادینه شود، هر وزیر بهداشت خردمندی با درنظر گرفتن خدمات تاثیرگذار و کم نظیر پزشکان عمومی در نظام سلامت، باید از این ظرفیت در خدمت رسانی به مردم، بهره گیرد و دست بوس پزشکان عمومی باشد. متاسفانه در طی دو سه دهه اخیر، نظام سلامت روی بزرگترین سرمایه خود، یعنی پزشکان عمومی، حساب باز نکرده است. 

وی افزود: باید مدیریت نظام سلامت را به سمت پزشکان عمومی سوق دهیم، البته پزشک عمومی آموزش دیده ای که بسیاری از آموزش ها را در قالب دوره های بازآموزی کوتاه مدت مفید و موثر دریافت کرده باشد. 

نمکی گفت: پزشکی خانواده با تکیه بر پزشکان متخصص تا سی سال آینده نیز به نتیجه نرسیده و مستقر نخواهد شد، در نقاط مختلف کشور به حضور پزشکان عمومی نیاز داریم تا بتوانیم پزشکی خانواده را به طور شایسته اجرا و نهادینه کنیم، پزشک خانواده دروازه بان نظام سلامت محسوب می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به دلیل اینکه جایگاه پزشکان عمومی در نظام ارائه خدمت، به طور شایسته به رسمیت شناخته نشده است، ممکن است برخی از آنها دچار عسرت شده و حتی برخی رفتارهای نامتعارف شغلی از خود بروز دهند، اما چنانچه جایگاه واقعی پزشکان عمومی بازگردد، بسیاری از این آسیب ها ترمیم خواهد شد. 

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای اقتصاد طب عمومی، بیان کرد: ارتقای اقتصاد طب عمومی با استفاده از روش هایی همچون استفاده از ظرفیت طبیان عمومی در رده های مدیریتی نظام سلامت و احصای فرصت های واگذاری و برون سپاری خدمات،  میسر می شود. 

نمکی ادامه داد: بعنوان مثال ضرورتی ندارد که مسئولیت فنی مراکز درمانی و بیمارستانها حتما در اختیار متخصصین باشد و می توان از توان چند بعدی  و ظرفیت پزشکان عمومی نیز در این زمینه با هزینه منطقی تری بهره برد. 

وزیر بهداشت درخصوص اجتماعی شدن سلامت نیز ، تصریح کرد: برای تحقق اجتماعی شدن سلامت، باید وارد خانه ها شویم و سفیران سلامت و سلامتیاران خانواده را در اقصی نقاط کشور تربیت کنیم و در تلاش باشیم که شعار "هر خانه یک پایگاه سلامت" نیز تحقق پیدا کند. در این راستا می توان از ظرفیت کم نظیر پزشکان عمومی برای مدیریت، آموزش و پشتیبانی سفیران و سلامتیاران بهره برد.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: بسیج ملی کنترل فشارخون با زحمات و تلاش های بی شائبه بسیاری از گروه ها در سیستم بهداشت و درمان، به ویژه پزشکان عمومی به توفیق رسید هیچ مدیر خردمندی، فرصت بهره گیری از این ظرفیت کم نظیر را از مجموعه تحت مدیریت خود دریغ نمی کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.