اتاق‌های غبارآلود به جای شیشه‌ای، سنگ بنای طب دفاعی
اخیرا معاون کل وزارت بهداشت از ترویج طب دفاعی ابراز نگرانی کرده، اما از منشا و منبع این گرایش صحبتی ننموده است.

پزشکی یک حرفه است و همچون تمام حرفه‌ها در آن قانون ‌گریزی هم یافت می‌شود. اما تعمیم این کژی‌های نقطه‌ای و محدود به کلیت صنف توسط رسانه‌های زرد که خصوصا از ابتدای طرح تحول کلید خورد (تعمیم مسایلی مثل اتهام‌های بی‌بنیان فرار مالیاتی و فیش‌های نجومی و... به همه پزشکان) جامعه را متاثر نموده، آسیب جدی به رابطه بیمار - پزشک وارد آورد.

در این هجمه سنگین نه تنها هیچ حمایتی از سوی وزارت بهداشت و نظام پزشکی در دفاع از شرافت صنفی اکثریت پزشکان انجام نگرفت که خود وزارت بهداشت نیز به‌جای اقدام مدبرانه و در شان جامعه پزشکی در راستای شفاف‌سازی امور پزشکی و مقابله با متخلفین‌، سامانه موسوم به ۱۶۹۰ را به راه انداخت. سامانه‌ای که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم اولیه، به جای ساخته شدن اتاق شیشه‌ای و نشان داده شدن شفافیت مالی اکثریت پزشکان‌، فضایی مه آلود، غوغاسالار‌ و مبهم پدید آورد و زمینه را برای زیر ضرب قرار گرفتن جامعه پزشکی، بیش از پیش فراهم کرد.

 این حجم از توهین و اتهام‌زنی طی سال‌های اخیر از سوی رسانه‌های زرد و تحریک جامعه  باعث شد قسمت عمده‌ای از توانایی ذهنی و عملی آنان درگیر این فضای مسموم گردیده و به صورت تمام و کمال در خدمت‌رسانی به بیماران استفاده نشود.

 وقتی صنف پزشکی زیر فشار فضای بی‌اعتمادی قرار داشته باشد طبعا با اضطراب و نگرانی- و نه با تمام ظرفیت‌های بالقوه خود- کار می‌کند و کار در این شرایط‌ بسیار دشوار به تدریج  به سمت ترویج طب دفاعی خواهد رفت.

گروه پزشکان و قانون نیز نگرانی خود را نسبت به اشاعه طب دفاعی اشعار می‌دارد‌، اما مسئولیت آن را متوجه کسانی می‌داند که سنگ بنای آن را با توهین به پزشکان و چراغ سبز نشان دادن - عامدانه یا غیرعامدانه - به رسانه‌های زرد بنیان نهادند و خاطرنشان می‌کند که هرکسی، چیزی را درو می‌کند که روزی آن را کاشته است.

ضمنا اگر اکنون نیز عزمی واقعی به حل این مشکل وجود دارد، یگانه راه، جبران اشتباهات از طریق دلجویی از آسیب ‌دیدگان این هجمه بزرگ، پیگرد متخلفان رسانه‌های هتاک و تلاش مضاعف در ترمیم رابطه بیمار و پزشک است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.