جلسه مجمع عمومی، بردمیدن نهال امید
جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بالاخره انجام شد. این جلسه تفاوت‌های آشکار با دیگر جلسات داشت و با توجه به اطلاع رسانی‌های گروه‌ها و فعالان صنفی این بار به یک تیتر خبری صنفی ارزشمند تبدیل و اتفاقات آن به شکل مستقیم در اختیار آحاد صنفی قرار گرفت. اینک تحلیل گروه از این واقعه تقدیم می‌گردد. 

اول )

اقدام ناپسند هیئت رئیسه قبلی در کشیدن پای هیئت مرکزی نظارت به امر مدیریت جلسه که ذاتا وظیفه هیئت رئیسه بود مورد اعتراض جمع کثیری از اعضاء قرار گرفت که نشانه‌ای ارزشمند از تعهد و مسئولیت‌شناسی این تعداد از نمایندگان بود. 

البته گروه قبلا درخواست نموده بود که نمایندگان مجمع در اعتراض به این روند به کلی جلسه را تحریم نمایند ولی متاسفانه باورمندی به اصول حرفه‌ای هنوز کافی نیست ولی آغاز ان را می‌توان با شروع اعتراض ۸۰ عضو از مجمع به دخالت‌های هیئت مرکزی به فال نیک گرفت 


دوم)

تغییرات هیئت رئیسه و موفقیت گروه مستقل و مخالف در بردن نفرات خود به هیئت رئیسه رخدادی بسیار ارزشمند و دارای تاثیرات شگرف در تغییرات لازم در مجمع خواهد بود.

با اطمینان می‌توان گفت که این ترکیب، دیگر خطاهایی مانند کشیدن پای هیئت مرکزی نظارت به مدیریت مجمع را تکرار نخواهد کرد و شأنیت لازم و ضروری را برای خود و مجمع عمومی قائل خواهد بود.

توازن قوا در این هیئت رئیسه و بودن تعادل نسبی در آن و نیز حساسیت شدید نیروهای طرفین بر رفتار اعضای هییت رئیسه سبب خواهد شد که تعداد تصمیم‌های خطا به حداقل برسد . اما متاسفانه جوانگرایی در این ترکیب به اندازه کافی رخ نداد که انشالله در دوره‌های بعد اتفاق خواهد افتاد.

 
سوم)

سیر اتفاقات دیروز در مجمع نشان داد که تلاش‌های هیچ کدام از گروه‌هایی که به شیوه‌های مختلف تلاش کردند که مجمع را به صحنه کارزارهای حق و باطلی تبدیل کنند و یا با انواع ترفند‌ها صاحبان رای را با خود همراه کنند به نتیجه مطلوب نرسیده است.

خوشبختانه نه روش آنانی که مجمع را به یزیدیان و حسینیان تقسیم بندی کرده بودند و نه آنانی که با دعوت از اعضاء برای محافل خاص قصد تاثیر داشتند به مقصود نرسید و هیچ گروهی نتوانست غلبه فائقه خود را حتی با دست یازیدن به این شیوه‌های ناپسند برقرار کند.

 
چهارم)

اتفاق نامیمون و غیرقانونی دیروز در عدم رسیدن وقت به  قرائت گزارش بازرسان خطایی نابخشودنی و تخلفی آشکار است که ریشه آن در رفتار برگزارکنندگان و بخصوص هیئت رئیسه قبلی است در حالیکه تب‌آلود بودن جلسه امسال مجمع کاملا از قبل هویدا بود اما کاهش یک روز از همایش سالانه به بهانه هزینه‌ها سبب اتفاق افتادن این رخداد بد بود. 

ضمن آنکه گروه پزشکان و قانون اعتقاد دارد که اگر وقت به بازرسان هم می‌رسید باید به عنوان اعتراض به رفتار هیئت مرکزی نظارت باید از قرائت خودداری می‌شد. 

 
پنجم)

گروه خشنودی خود را از شکل‌گیری اولیه فراکسیون‌ها و علنی شدن نام‌ها و نشان‌ها و شناسنامه‌دار شدن آنها در مجمع، اعلام می‌دارد. 

اینک مجمع در حال شکل گیری‌های مدرن‌تر است تا از آن توده بی‌فرم درآمده و به نهادی پویا و زنده و با وقار نزدیک‌تر شود.
 

ششم)

اجرای سخنرانی‌های بی ثمر، ناکارا و خسته‌کننده از هر کس که باشد رفتاری ناشی از کج سلیقگی و به دور از مدیریت صحیح است. 

ضیق وقت در مجمع چنان بود که بسیاری کارهای اساسی بر زمین ماند ولی متاسفانه سخنرانی‌های کم بهره بزرگان اما انجام شد که می‌توانست نشود و یا مراعات وقت ضیق به آنها نیز تذکر داده شود .
  

هفتم) 

مجمع از پرداختن به اساسی‌ترین دستور کار چند سال اخیر خود نیز واماند که همانا بررسی آیین‌نامه خود مجمع بود.

گروه قانون این اتفاق را حمل بر حسن اتفاق نموده و تلاش خواهد کرد تشویق نماید که اولین کمیسیون دائمی تخصصی برای بررسی آیین نامه تشکیل و پس از بررسی توسط آن کمیسیون در جلسه فوق العاده مجمع انجام شود.
 

گروه پزشکان و قانون اما تاسف عمیق خودرا از نبود فرصت برای شکل گرفتن نهاد نظارتی مجمع را اعلام می‌نماید و اصرار دارد که نبود این نهاد، نقصی بسیار نگران کننده در اداره کلیت سازمان است و بدون آن هیچگاه مجمع، بالاترین رکن سازمان نخواهد شد.

گروه پزشکان و قانون علی‌رغم داشتن پوشش خبری، همچنان اعتراض شدید خود را به تصمیم اجرا کنندگان مراسم و به‌خصوص هیئت رئیسه قبلی در مورد ایجاد انسداد خبری ابراز و برای شکستن این سنت بد به هر ترتیب که بتواند اقدام خواهد کرد.

امید، تنها اندوخته واقعی ماست.

پایان پیام/

3 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.