تخصیص حدود ۶۰ درصد ارز به حوزه واردات مواد اولیه دارو
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، غلامحسین مهرعلیان در نشست بررسی مشکلات و چالش‌های گروه هلدینگ پوراطب افزود: تامین ارز باعث شده تا دپوی مواد اولیه دارو، داروهای اساسی و بیمارستانی در وضعیت خوبی قرار گیرد، کمبودهای اخیر دارویی، داخلی بوده و کمتر وارداتی هستند، ضمن اینکه ماده اولیه کمبودهای داخلی عمدتا تولید داخل است.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر مدیریت بازار ۲۵ هزار میلیارد تومانی دارو ادامه داد: وظیفه اصلی ما تامین دارو و کیفیت آن است و باید در این راستا تعامل بین دو سندیکای دارویی را بیشتر کنیم تا بیش از پیش بتوانیم به اهداف حاکمیتی خود دست یابیم.

وی افزود: از تیرماه سال جاری برای بازخوانی مواد اولیه دارو و به‌دست آوردن موجودی به تمام تولیدکنندگان ماده اولیه دارو در کشور فراخوان دادیم. سپس در مدت دو هفته با حضور مدیران عامل، مسئولان فنی و مدیران بازرگانی شرکت های تولیدکننده ماده اولیه به صورت حضوری اطلاعات بدست آمده را مورد بررسی مجدد قرار دادیم. با این فرآیند به حجم وسیعی از اطلاعات در ارتباط با ماده اولیه دارویی اعم از حجم موجودی و قیمت دست یافتیم.

مهرعلیان گفت: در اولین روز قرارگاه هیچ آمار، عدد و رقمی از موجودی مواد اولیه دارویی کشور نداشتیم؛ ماده اولیه‌ای که ارز دولتی به آن تخصیص داده شده و اجازه تولید و فروش دارد، طی بررسی های انجام شده، اظهارات و شواهد موجود از شرکت های تولیدکننده ماده اولیه ۱۵۹ مولکول می توانند تولید دارو داخل را پوشش دهند.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد قیمت‌گذاری ماده اولیه با تائید رقابتی بودن محصولات خارجی گفت: از تولیدکننده ماده اولیه قول گرفته‌ایم که با تولیدکننده داخلی همکاری کنند و اگر تفاوت قیمت با محصول خارجی زیاد باشد، سازمان غذا و دارو ورود می‌کند.

وی اظهار کرد: سندیکای دارو باید اسناد و شواهد خود را ارائه دهد و وقتی تهیه یک ماده اولیه با توجه به قیمت جهانی به‌صرفه نباشد، سندیکای ماده اولیه ساز موظف است تا یک هفته پاسخ و مدارک خود را ارائه دهد که اگر قانع‌کننده باشد روند قبلی ادامه پیدا می‌کند ولی اگر پاسخ مناسب و قانع کننده نباشد، ما در نقش حاکمیتی موظف به تأمین داروی مورد نیاز جامعه در زمان مناسب هستیم. البته در این میان موضوعاتی از جمله تغییر منبع ماده اولیه و الزامات تولید را هم لحاظ خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا مهرعلیان در پایان خاطرنشان کرد: با تلاش های انجام شده مجوز شناسه کنترل اصالت IRC  مواد اولیه تولید آزمایشی محلول نگهداری پیوند کبد یک روزه صادر شد و در حال انجام است.

در این نشست از طرف مدیران هلدینگ پوراطب در ارتباط با تامین ماده اولیه مورد نیاز با حجم و قیمت مناسب، مشکلات حوزه توزیع و پخش دارو و نحوه برگشت پول، دریافت مجوز مراکز جمع آوری پلاسما، استفاده از آزمایشگاه‌های هلدینگ پوراطب در راستای کاهش هزینه‌ها و تسریع امور و نهایتا بروکراسی IRC و ثبت در سامانه ماده اولیه و محصولات نهایی پرسش‌هایی مطرح شد که مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل و سایر مدیران سازمان غذا و دارو به آنها پاسخ دادند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.