۹۷ درصد نیاز دارویی کشور توسط متخصصان داخلی تولید می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هفدهم آبان سال گذشته بود که ایالات متحده آمریکا رسما تحریم‌های خود را علیه ایران آغاز کرد. این موضوع پیامدهای زیادی بر اقتصاد ایران گذاشت و منجر به بروز مشکلاتی برای مردم ایران شد. اما باید اذعان کرد که تنها اقتصاد هدف این تحریم‌های ناجوانمردانه نبود.

مرور گزارش‌هایی که در سال اخیر توسط رسانه‌های خارجی مثل نیویورک تایمز، واشنگتن پست و ... منتشر شد نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بر حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی کشور نیز اثرگذار بوده است. شاید به گفته مسؤولان آمریکایی به‌ظاهر بحث غذا و دارو را از جرگه تحریم‌های اقتصادی خود خارج شده باشد، اما این تنها ظاهر قضیه بوده و بسیاری از شرکت‌های خارجی که به ایران دارو ارسال می‌کنند از گزند تحریم‌ها در امان نمانده‌اند.

به گفته کارشناسان، درواقع غذا و دارو تنها بر روی کاغذ تحریم نیست و اعمال فشار بر شرکت‌ها و مؤسسات غذا و دارو خباثت آمریکایی‌ها را بیش از بیش آشکار ساخته است؛ چراکه بحث دارو فقط مواد اولیه نیست، بلکه "انتقال پول" آن نیز بسیار مهم است. همچنین فاکتورهای دیگری هم مانند ماشین آلات تولید دارو و بسیاری از مواد جانبی و مواد واسطه‌ای، حالت دو گانه دارند و به نام دو گانه بودن، تحریم شده‌اند.

به گفته کارشناسان حوزه دارو، همزمان با این موارد، تراکنش‌های مالی هم محدود شده و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا روند خرید، تولید و تامین دارو مشکل شود. بنابراین قطعا دارو هم جدا از سایر حوزه‌های اقتصادی تحریم شده کشور، نخواهد بود.

موضوع تحریم‌های دارویی درحالی بارها توسط کارشناسان و مسؤولان کشور مطرح شد، که مقامات آمریکایی نیز سعی کردند این موضوع را تکذیب کنند.

 علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر چندی پیش در خصوص تحریم‌های دارویی توسط آمریکا گفته بود: دشمن با تحریم غذا و دارو، مردم ایران را هدف قرار داده است و مسؤولان با بسیج کردن تمام نیروها و امکانات در صدد رفع مشکلات و گرفتاری‌های مردم و خنثی کردن توطئه‌های استکبار جهانی هستند.

انتقاد از تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو به همین‌جا ختم نشد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه متاسفانه امروز شاهد رفتارهای مخرب، غیرسازنده و ضدبشری دولت آمریکا علیه مردم ایران هستیم، گفت: متاسفانه دولت آمریکا به‌رغم قوانین حقوق بشری با دست زدن به اقدامات ضدانسانی و وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر بخش سلامت، عملا امکان تامین و واردات داروهای موردنیاز بیماران خاص و تجهیزات پزشکی را با مشکلات جدی مواجه کرده و جان بیماران زیادی را به خطر انداخته ‌است.

علی نوبخت حقیقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این خصوص گفت: تحریم‌های بانکی، بیمه‌ و کشتیرانی روی تامین دارو و واردات آن اثر مستقیم دارند. دارو در بازار نیست و بحث مستثنی بودن دارو از تحریم‌ها عوام‌فریبی است. تامین دارو یک پروسه پیچیده است. فقط بحث تولید، واردات و صادرات نیست بلکه مسائلی مثل بسته‌بندی و افزودنی‌ها هم تاثیرگذار هستند.

عباس کبریایی‌زاده نائب‌رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز با با بیان اینکه امروز با تحریم‌ها ظالمانه آمریکا روبرو هستیم، گفت: با هیچ منطقی این تحریم‌ها قابل پذیرش نیست. البته با وجود تحریم‌ها، صنعت داروسازی ما روز به روز پویاتر و پیشرفته‌تر به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

صنعت هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که به صنایع سایر کشورهای دنیا وابسته نیست. صنعت داروسازی ما هم از نظر تامین ماده اولیه دارویی و ماشین آلات وابسته به دنیاست، اما آنچه که مسلم بوده شعار فریبکارانه آقای ترامپ  در مورد تحریم داروست. ترامپ اظهار کرده که سیستم‌های بانکی در حوزه سلامت و کالاهای سلامت تحریم نیست، اما این یک دروغ بزرگ است، شرکت‌های داروسازی برای تامین کوچکترین جزء تولید دارو دچار مشکل هستند.

شاید بتوان یکی از مشکلات پیش روی سعید نمکی در دوران وزارتش را تحریم‌های ظالمانه آمریکا و مشکلات صنعت دارویی عنوان کرد اما توجه بیش از پیش وی به صنعت داروسازی داخلی و تاکید استفاده از این فرصت برای تقویت این صنعت را گامی مهم دانست، به طوری‌که تغییرات ایجاد شده در سازمان غذا و دارو و اجرای سیاست "ممنوعیت واردات داروهایی که مشابه داخل دارند" مهر تاییدی بر عزم وی برای تقویت تولید داخل است.

اگر واقعیت تحریم ناملموس دارویی ایران را مورد بررسی قرار دهیم می‌توانیم به این موضوع پی ببریم که که تحریم‌ها زیاد هم به ضرر کشور نبود؛ تایید این ادعا را می‌توان در سخنان وزیر بهداشت در خودکفایی  تولید داروها در کشور پیدا کرد.

در همین راستا وزیر بهداشت با اشاره به تولید ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور توسط متخصصان داخلی اظهار کرد: تنها سه درصد نیاز دارویی کشور وارد می شود و اگر قرار باشد جای این رقم‌ها با یکدیگر تغییر یابد و ۹۷ درصد نیاز دارویی را وارد کنیم نیازمند رقمی معادل  ۴۵ میلیارد دلار هستیم که تامین این میزان منابع مالی با توجه به درآمد نفتی کشور غیر ممکن است.

وی اظهار کرد: شرایط کشور خاص و ویژه است، در حال حاضر ۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف دارو می‌شود و این میزان در دولت تدبیر و امید سه درصد افزایش یافته است. در مترقی‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا سهم دارو از تولید ناخالص داخلی ۶ دهم تا ۷ دهم درصد است که تقریبا دو برابر متوسط در کشورهای توسعه یافته دنیاست.

نمکی گفت: سهم دارو در سبد سلامت سنگین‌ترین سهم‌هاست، در حمایت از صنعت داروی کشور ترمز ورود دارو با چند برابر قیمت به کشور را می‌کشیم و سازوکاری را اتخاذ می‌کنیم که دارو با یک دهم قیمت در داخل کشور تولید شود.

در ادامه انتقادها از تحریم‌های آمریکا وزیر بهداشت، روز گذشته درباره تحریم دارو توسط آمریکایی‌ها گفت: برای نقل و انتقال پول جهت واردات مشکل وجود دارد و در بسیاری موارد مجبور می‌شویم دارو یا ماده اولیه را گران‌تر وارد کنیم. چون از منبع اصلی نمی‌توانند با ما به صورت مستقیم معامله کنند، انتقال و تبدیل ارز هم هزینه‌های مضاعفی ایجاد کرده و تقلب و کارهایی شبیه این هم ممکن است در این مسیر اتفاق بیفتد. اما از مساله هم با نظارت‌هایی که انجام شده تا حد زیادی جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: به همین علت نامه‌ای به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشتیم، زیرا به تازگی ایران را به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در حوزه بهداشت و پیشگیری معرفی کردند و مجامع بین المللی باید اطلاع داشته باشند که مسؤولیت آنها ایجاب می‌کند به آمریکایی‌ها برای برداشتن تحریم‌های دارویی علیه مردم ایران فشار وارد کنند.

نمکی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت باید افکار بین المللی را در حمایت از ایران و بیماران ایرانی بسیج کند تا نقل و انتقالات مالی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انجام شود، با این حال تاکنون اجازه ندادیم کمبودی از نظر دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم ایجاد شود. بدیهی است شرایط دشواری را تحمل می‌کنیم و این رفتار آمریکایی‌ها در زمینه تحریم دارو وجود دارد.

وزیر بهداشت روز گذشته نیز با انتشار مطلبی در فضای مجازی عنوان کرد:  تقریبا تمام داروها و مواد اولیه دارویی وارداتی به نوعی با مشکل تحریم مواجه شده است، اما در وزارت بهداشت تمام تلاشمان را می‌کنیم تا مشکلی از این بابت متوجه مردم نشود و از هر طریق ممکن تامین دارو انجام می‌شود.

تامین دارو و برطرف کردن نگرانی مردم خصوصا بیماران خاص همواره مورد تاکید مسؤولان وزارت بهداشت قرار داشته است، اما نباید موضوع تحریم‌های دارویی را نادیده گرفت، بروز مشکلات برای واردات داروها از خارج کشور یک واقعیت است اما رصد بازار دارویی نشان می‌دهد تا کنون مشکل بزرگ یا خاصی در زمینه تامین داروها وجود نداشته و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای رساندن دارو به دست بیماران به کار گرفته است هرچند در مواقعی شاهد کمبودهای مقطعی برخی از داروها هستیم که به اعتقاد کارشناسان این موضوع غیرمنطقی نیست و در سبد دارویی با این حجم وسیع کمبود چند قلم دارو آن هم به صورت مقطعی طبیعی است.

به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در شرایط کنونی مشکل حادی در تامین دارو وجود ندارد و برخی کمبودهای دارویی نیز مقطعی است و بیماران نباید از این کمبودها نگران باشند. البته متاسفانه برخی داروسازان و پزشکان کشور نیز در درخواست‌های القایی بیماران برای تهیه داروهای خارجی نقش دارند و این در حالی است که طبق قانون اقتصاد مقاومتی و همچنین طبق قانون مجلس و برنامه توسعه ششم باید از داروهای تولید داخلی استفاده کرد و وزارت بهداشت نیز مکلف به تامین داروهای داخلی شده است.

به گزارش فارس سایه تحریم‌های ظالمانه بعد از وقوع انقلاب اسلامی همواره بر سر مردم ایران بوده است، اما  تجربه پشت سر گذاشتن تحریم‌ها نشان داده که  وقتی تحریم‌ها وسیع می‌شود‌، تلاشی همه‌جانبه از سوی کشور‌ها برای یافتن راه‌های مختلف مقابله با آثار و نتایج تحریم‌ها صورت می‌گیرد و بی‌شک تحریم‌های جدید ترامپ نیز به مانند گذشته با اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و اتکا به جوانان با استعداد و نخبه با تولیدات با کیفیت دارویی و بهداشتی بی اثر خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.