پرداخت‌های سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها به تیرماه رسید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طاهر موهبتی در جلسه ماهانه شورای اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)، گفت: با پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که ظرف هفته جاری و هفته آینده به ارائه دهندگان خدمت صورت می‌گیرد، پرداخت‌های سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها به تیرماه رسید. همچنین در بخش خصوصی به خرداد ماه رسیدیم و برای دانشگاه‌ها خوشبختانه ۷۹ درصد از معوقات خرداد ماه پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص بدهی سازمان بیمت سلامت به مراکز ارایه خدمات مربوط به سال ۹۷، افزود: از سال گذشته، دو ماه و نیم به داروخانه‌ها، سه ماه و نیم به بخش دولتی و دو ماه به پزشکان بدهکار هستیم که دوستان و شخص وزارت بهداشت در صدد کمک رسانی به ما هستند. خوشبختانه نسبت به سالیان گذشته میزان معوقات ما در موارد مشابه بسیار کاهش یافته است، اما شرایط اقتصادی کنونی ایجاب می‌کند که همین میزان اندک هم معوقات نداشته باشیم.

وی افزود: ۴هزار و ۳۰۰ مورد راهنمای بالینی مصوب وزارت بهداشت در کشور در حال اجرا است، بر همین اساس و با توجه به راهنماهای بالینی، هزینه سونوگرافی جنین برای بیمه سلامت به رتبه ششم نزول کرد. باید توجه کرد که این دیدگاه برای کاهش ارائه خدمات توسط بیمه‌ها نیست بلکه به جهت صیانت از جان بیمار و جلوگیری از ضرر رساندن به سلامت مادر و جنین است. همچمین تصویربرداری ۴/۶ درصد هزینه‌های مارا تشکیل می‌داد که حدود ۶۵۶ میلیاد تومان را شامل می‌شد و در بخش سونوگرافی شکم و لگن ۶۷۲ هزاربار مراجعه داشتیم.

موهبتی به هزینه‌های بیمه سلامت در بخش دارو و همچنین معضل بازار ناصرخسرو اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ حدود ۳۵درصد بار مراجعات در حوزه دارو و ۲۵ درصد هزینه‌ها جهت تامین دارو بوده است. همچنین معضل ناصرخسرو و فروش داروی قاچاق موضوع تازه‌ای نیست، نباید فضای عمومی را با اطلاع رسانی یک طرفه متشنج کنیم. اشخاص باید اجازه توضیح در خصوص ماوقع را داشته باشند. در حال حاضر ۸۰ درصد هزینه‌های خود را به صورت آنلاین کنترل می‌کنیم و به واسطه تبادل اطلاعات از سامانه تی‌تک سال گذشته ۵میلیون و ۱۸۳ هزار بار از این سامانه استعلام کردیم و ۵۹۰ هزاربار این سامانه اجازه تحویل دارو را توسط داروخانه نداد؛ چراکه به هر طریقی تخلف صورت گرفته است. البته این سامانه در گذر زمان نیاز به بلوغ دارد. اکنون ۴۹۰ دارو دراین سامانه ثبت شده که باید به ثبت ۲۴۵۰ دارو برسیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص ابلاغ آیین‌نامه وسع به سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: به موجب این آیین‌نامه تمام آحاد ایرانیان ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ آیین‌نامه باید دارای پوشش بیمه‌ای باشند. در حال حاضر قریب به هفت میلیون نفر فاقد پوشش بیمه‌ای هستند. البته این مدت قید شده از زمان ابلاغ دستورالعمل‌های داخلی سازمان بیمه‌سلامت است.

وی در خصوص نحوه پرداخت حق بیمه و سهم سرپرست خانوار از یارانه دولت، ادامه داد: خانواده‌ای که کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق را داشته باشد، در دهک درآمدی یک، دو و سه قرار گرفته و ۱۰۰ درصد حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود. خانواده‌هایی که بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، در دهک درآمدی چهار قرار گرفته و ۵۰ درصد حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود و افرادی که حداقل حقوق مصوب را دریافت می‌کنند نیز در دهک پنج قرار گرفته و تمام حق بیمه را خودشان پرداخت می‌کنند.

به گزارش ایسنا موهبتی در پایان اضافه کرد: این آیین نامه طبق اختیاراتی که در دست سازمان بیمه سلامت گذاشته است، به ما اجازه داده تا حق بیمه را به صورت  اقساطی نیز دریافت کنیم. البته این موضوع نیز منوط به رعایت مهلت مقرر در نظر گرفته شده است. البته برای زوجینی که تازه خانواده تشکیل داده‌اند، نوزادان تازه متولد شده و کسانی که به هر نحوی پوشش بیمه خود را از دست داده‌اند، استثنا قائل می‌شویم. علاوه‌ بر آن قانون‌گذار مشخص کرده است که سه ماهه ابتدایی هر سال، افراد می‌توانند نسبت به بیمه شدن اقدام کنند و تنها در این مدت است که باز هم مشمول یارانه‌ها و قسطی شدن پرداخت حق بیمه می‌شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.