اخلاق پزشکی یا اخلاق تجارت؟
پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)؛

جناب دکتر معین ریاست محترم شورای عالی نظام پزشکی! 

خانه را از پای بست دارد آب می برد و شما مشغول نوشتن کتاب اخلاق برای پزشکی هستید! 

امروز پزشکی دارد توسط دولت محترم به یک تجارت تبدیل می شود؛ تجارتی نه با اصول مشخص تجاری، تجارتی که تمام مفاسد را در خود جای داده است. 

جذب نخبه ها در کلاس‌های کنکور و پرداخت مبالغ هنگفت تحت عناوین شهریه به مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان و کلاس‌های خصوصی با هدف قبولی در کنکور ابتدای کار است. 

از همان اول چشم‌ها تیز می شود که مگر پزشکی چقدر می ارزد که خانواده ها اینقدر مشتاق و تا پای جان حاضر به خرج کردن و وقت گذاشتن برای قبولی فرزندشان در این رشته ها هستند.

اقدام بعدی راه اندازی دانشگاه‌های پولی و شهریه ای از دانشگاه آزاد‌، بین الملل‌، شبانه‌، خصوصی و .... با دریافت هزینه گزاف؛

اقدام بعدی پس از عدم موفقیت و بسته بودن راه، ایجاد سهمیه های فراوان به اقشار مختلف به عنوان ادای دین زحمت و خدمت یا امتیاز ویژه و .... و قبولی با نمرات کمتر و یا امکان تغییر رشته و دانشگاه و ..... 

اگر راه‌های قبلی همه بسته بود طفل معصوم راهی دیار قربت شده و چند ماهی در یک دانشگاه شروع به تحصیل کرده و پس از چند ماهی با رانت پدر یا بهانه عدم امکان تامین ارز یا با شهریه و ده‌ها بهانه در دانشگاه‌های داخل، کرسی مورد نظر را با یا بدون پرداخت پول تحویل می گیرد؛

و اخیرا هم خرید صندلی در کلاس درس بدون کنکور و پرداخت پول بطور مستقیم با یا بدون واسطه رواج پیدا کرده است. 

دانشگاه‌های علوم پزشکی از هر راهی می خواهند درآمد کسب کنند حتی با فروش صندلی و یا ایجاد بازار فروش درمان و ایجاد بخش VIP برای پول دارها و توریست سلامت و یا جذب مشتری و رواج درمان محوری و تخصص و فوق تخصص گرایی با حراج تخصص و فوق تخصص‌ و ارائه خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در درب منازل و ایجاد خدمات القایی و دست اندازی به همان اندک سهم پزشک تحت عناوین قاصدک و شاپرک و سقف‌ و ....  و استثمار رزیدنت های تخصصی و فوق تخصصی با عدم رعایت هیچ قانونی در زمان و نوع کار و بکار گماردن در درمان بجای آموزش و فدا کردن آموزش و پژوهش برای پول حاصل از درمان،

تکتازی شرکت‌های واردات تجهیزات پزشکی و شرکتهای دارویی در کنار این بازار آشفته درمان؛

از سیمای ملی که بجای آموزش صحیح سبک زندگی به مردم تبدیل شده به محل انتشار اطلاعات دروغین به ظاهر پزشکی اسلامی تا تبلیغات زیبایی و آرایشی و مواد غذایی مضر به سلامت مردم و دریافت هزینه‌های سرسام آور برای حضور پزشکان در برنامه‌های به ظاهر پزشکی و در واقع رپورتاژ آگهی های فردی و گروهی تا تبلیغات دروغین تحت عناوین نخبه‌های دروغینی که هر روز گند یکی از این نخبه ها بر ملا می شود. 

آخر استاد عزیز!

 مگر می شود‌؟ شما از فارغ التحصیل و دست پرورده این شرایط، انتظار کدام اخلاق را دارید؟ 

لطفا بیایید در صحنه قرار بگیرید. فکر نمی کنید تصمیم گیری و نشستن در جلسات زیاد، کمی شما را فضایی کرده است؟ بیایید زمینی شوید و در صحنه صحبت کنیم و کتاب اخلاق بنویسیم.

دانشجویی که با هر روشی و با هر مقدار هزینه می خواهد پزشک شود، مانند نماینده مجلسی است که با هر مقدار هزینه و با هر نوع تبلیغاتی می خواهد نماینده مجلس شود. 

هر کتاب اخلاقی که برای آن نماینده می‌نویسید و انتظار اجرا و پایبندی به آن را دارید، برای این پزشک هم بنویسید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.