برخی پزشکان خیلی زود درمان‌های پرهزینه را تجویز می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی قنادی بیان کرد: در صورتی که پزشکان نسبت به استانداردهای خدمات تجویزشده نقدهایی داشته باشند، اعتراضات آنان در کارگروه‌های نظارت بر عملکرد پزشکان و موسسات در ادارات کل استانی با حضور و نظر اساتید فن و حتی عموما پزشکان صاحب نظری که خارج از مجموعه سازمانی هستند، بررسی شده و سعی می‌شود که محدودیتی خلاف ضوابط علمی برای پزشکان ایجاد نشود.

وی افزود: رعایت تجویز پزشکان در نسخ می‌تواند از تقاضاهای القایی جلوگیری ‌کند، علاوه بر سازمان‌های بیمه‌گر بخشی از هزینه‌ها توسط بیمه شدگان و بخشی دیگر توسط یارانه‌هایی که دولت برای خدمات سلامت و دارو در نظر گرفته است، پرداخت می‌شود. بنابراین در صورتی که منابع به درستی هزینه شود، به نفع هر سه بخش یعنی مردم، دولت و سازمان‌های بیمه‌گر خواهد بود.

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ادامه داد: تجویز برخی خدمت پرهزینه از جمله ام آر ای، سی تی اسکن، برخی داروها و آزمایش‌ها براساس استانداردهای جهانی سطح بندی و اولویت بندی‌ می‌شود به عنوان مثال ارائه خدمات درمانی باید گام به گام براساس معاینات بالینی و نتیجه آزمایش‌ها صورت گیرد به نحوی پزشک ابتدا از خدمات غیرتهاجمی، ارزان و در دسترس آغاز کرده و در صورت عدم نتیجه از خدمات تهاجمی و گران قیمت استفاده کند. 

قنادی گفت: بعضا مشاهده می شود که این موارد رعایت نشده و تجویز کننده خدمات سلامت از گام اول به سراغ پرهزینه ترین و بالاترین تکنولوژی موجود می‌رود که از نظر اقتصاد سلامت این موضوع پذیرفته نیست چرا که علاوه بر هدر رفت هزینه‌ها ممکن است انجام این آزمایش‌‌ها و مصرف داروها برای بیمار عوارضی ایجاد کند به همین دلیل نظام سلامت و سازمان‌های بیمه گر سعی دارند با تنظیم گایدلاین‌ها و استانداردهای تجویز، این خدمات پرهزینه را کنترل کنند.

به گزارش روابط عمومی بیمه سلامت وی در پایان اضافه کرد: این اقدام علاوه بر کاهش هزینه باعث رعایت استانداردها و ضوابط طبابت و خدمات سلامت شده و از عوارض جانبی نیز جلوگیری می‌کند، گاهی تقاضای القایی از جانب بیمار است که باید با آموزش، فرهنگ‌سازی و ضوابط از این موضوع جلوگیری کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.