وای بر اخلاق
یادداشتی خطاب به جناب وزیر، دلسوزان، کارشناسان، نمایندگان، مسئولان محترم قوه قضاییه و هرکسی که دغدغه پیشرفت کشور و جلوگیری از بروز مشکلات فاجعه بار مشابه اجرای طرح تحول را دارد.

این سند ، درست مثل بند ۸ مصوبه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص واگذاری توزیع داروهای آگونیست به داروخانه ها و طرح تحول ، یک فاجعه در حق سلامت جامعه خواهد بود. در هیچ کجای آن اشاره ای به نسخ پزشکان به عنوان مبنای اصلی مراجعه بیماران به داروخانه نشده است.

تجویز و تزریق واکسن توسط کسی که ابتدایی ترین مراحل و دوره های شناسایی و تشخیص بیماری و تجربه بالینی و حتی قابلیت مدیریت عوارض احتمالی تزریق را فرا نگرفته  یا مداخله در انجام آزمایشاتی که تفسیر انها حتی در صورت سریع بودن در صلاحیت فرد دانش اموخته دررشته دیگری است، میتواند عوارض و تبعات بسیار فاسدی به دنبال داشته باشد.

نکته جالب در خصوص وزیر بهداشت و سیاستهای اخیر وزارت تحت نظرشان این است که در شرایطی که پزشکان عمومی براحتی و با توانایی و تجربه بالا از پس کارهای ساده ای مانند لیزر موهای زائد و برخی جراحی های ساده سرپایی برمی آیند، وزیر از یک سو بخشنامه های متعدد درخصوص اعمال محدودیت بر پزشکان عمومی بعنوان پایه ای ترین استوانه های سلامت و بهداشت و درمان کشور صادر می کند و از سوی دیگر در تلاش است به داروخانه ها مجوز مداخله در درمان و آزمایشات و تشخیص بیماری و تجویز دارو و پیشگیری اعطا نماید.

جناب وزیر
به شما هشدار می دهیم از غائله لردگان عبرت آموزی کنید واز صدور بخشنامه های این چنینی و پیشنهاد و  تصویب بندهایی مشابه بند ۸ مصوبه ۱۳۶ ستاد که در تضاد کامل با منافع و سلامت ملت و در جهت تامین منافع قشر خاصی است ، خودداری نمایید که این روش با ادعای اولیه شما در خصوص بها دادن به پزشکی جامعه نگر کاملا درتضاد است و مضارّ و تالیهای فاسد فراوانی به دنبال خواهد داشت.

نگذارید به دنبال عواقب فاجعه بار طرح تحول بر بهداشت و درمان کشور، در حالیکه عواقب آن بر سلامت جامعه و عدم پرداخت حقوق و دستمزد پزشکان و ورشکستگی سازمانهای بیمه گر آوار شده است ، خرابی دیگری بر خرابه قبلی اوار شود .

جناب وزیر 
لطفا بفرمایید اصولا طرح چنین پیشنهادات مشعشعی از کدام ذهن یا اذهان در بدنه کارشناسی وزارت تراوش می کند که اینچنین سیاستگزاریهای کلان و عاقلانه را به سخره می گیرد و هر لحظه باری بر نگرانیهای دلسوزان درباره عواقب صدارت و بخشنامه های جنابتان بر سلامت جامعه می افزاید ؟؟
به استناد کدام یک از قوانین بالادستی ، به خود اجازه صدور چنین بخشنامه ای درباره مداخله کسانی که دوره های مربوطه را ندیده اند در تشخیص و درمان و پیشگیری و تفسیر نتایج داده اید ؟؟
حداقل برای امثال بنده نابلد و نا آشنا ، لطف بفرمایید و موارد قانونی مورد استناد خود برای تغییر کاربری و توسعه یک واحد از واحدهای مرتبط با ساخت و یا تحویل دارو مثل داروخانه به واحد تشخیص بیماری و تجویز و تزریق واکسن و ..... را اعلام فرمایید.
براستی ، مردم عزیز غیرمطلع که هیچ ، پزشکان و کارشناسان مجرب درمانی را چه انگاشته اید که با چند جمله اخلاقی و احساسی ، از یک طرف سهمیه های پذیرش دانشجوی پزشکی و از سوی دیگر چنین سند مخاطره انگیزی برای سلامت جامعه را فقط در قالب یک بخشنامه ابلاغ فرموده اید ؟؟
ماده ۱۸ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی را نخوانده اید ؟؟ یا خوانده اید و چنین سندی را ابلاغ فرموده اید؟؟
ما هنوز منتظریم ببینیم مداخله افراد غیرپزشک در تشخیص و تجویز و درمان و آزمایش که سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد ، منافع چه کسانی را تامین می کند ؟؟
هنوز فراموش نکرده ایم که روشن نکرده اید بند ۸ مصوبه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر از سوی چه کسانی و به قصد تامین منفعت چه افرادی غیر از مردم طرح و تصویب شده است ؟؟

جناب وزیر 
لطفا شفاف پاسخ بگویید.
فاجعه لردگان ، در اعتراض به سبک گفتار و نه علمی بودن آن شروع شد.
لطفا شفاف ، علمی و قانونی پاسخ بگویید تا احساس توهین به شعور ما را فرا نگیرد.
لطفا به فکر منافع مردم باشید.

جناب وزیر
نیک میدانم که نگارش این متن دوباره بازرسی های فلج کننده منجر به تعطیلی و کسر سهمیه معاونت درمان را همچون چندین ماه گذشته بر سر کلینیکم آوار خواهد کرد ، اما نصیحت پیران را همواره آویزه گوش دارم که جوری با کارمندم رفتار نکنم که احساس کند چیزی برای باختن‌ندارد.

 بیا تا قدر یک دیگر بدانیم
که تا ناگه ز یک دیگر نمانیم

کریمان جان فدای دوست کردند
سگی بگذار ما هم مردمانیم

غرض‌ها تیره دارد دوستی را
غرض‌ها را چرا از دل نرانیم

چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد
همه عمر از غمت در امتحانیم

کنون پندار مردم آشتی کن
که در تسلیم ما چون مردگانیم

خمش کن مرده وار ای دل ازیرا
به هستی متهم ما زین زبانیم

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.