سال‌هاست در زمینه افزایش مالیات بر محصولات دخانی تلاش می‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در نشست خبری مشترک با مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت با موضوع دخانیات ضمن بیان دستاوردهای ایران در راستای کنترل و مبارزه با دخانیات، گفت: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای اجرای کنوانسیون کنترل دخانیات و پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی داشته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ایران همراستا با سایر کشورهای جهان برای کاهش ۳۰ درصدی شیوع مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ نزد سازمان ملل، متعهد شده است و دستیابی به این هدف از اولویت‌های کشورمان است. انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کنوانسیون و نیز انتخاب کشور ما به عنوان رئیس کنفرانس آتی این معاهده مایه مباهاتمان بوده و مسئولیت خطیری است که برای آن تلاش می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای کاهش مصرف دخانیات افزود: با همکاری کشورهای منطقه تلاش می‌کنیم به چالش‌های منطقه، از جمله رویکرد استراتژیک صنایع دخانی در توسعه فعالیت‌شان در این منطقه و راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از این چالش بپردازیم. مهار اپیدمی دخانیات در منطقه نیازمند همکاری همه کشورها و اولویت بخشیدن به اجرای کنوانسیون و پروتکل مربوطه است.

نمکی گفت: از کشورهای منطقه که هنوز به عضویت پروتکل ریشه‌کنی محصولات دخانی نپیوسته‌اند، می‌خواهیم به این پروتکل ملحق شوند. همچنین از کشورهای محدودی که هنوز به معاهده کنترل دخانیات نپیوسته‌اند دعوت می‌کنیم هم‌راستا با سایر کشورها با الحاق به این معاهده کمک کنند تا بتوانیم اولین منطقه در  سازمان بهداشت جهانی باشیم که همه کشورهای آن برای مهار دخانیات و قاچاق آن طبق کنوانسیون بین‌المللی کنترل دخانیات تلاش کرده‌اند.

وزیر بهداشت در خصوص فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای کاهش مصرف مواد دخانی تصریح کرد: سال‌هاست در زمینه افزایش مالیات بر محصولات دخانی تلاش کرده‌ایم و موفقیت‌های نسبی نیز حاصل شده است اما، انتظار ما بیش از این است. خوشبختانه در این زمینه شورای نگهبان در روزهای گذشته حمایت کامل خود را از وزارت بهداشت و نظارت ما بر اماکن عرضه‌کننده محصولات دخانی اعلام کرده است که این موضوع نشان‌گر حمایت سیاسی و مذهبی دولت ایران از سیاست‌های کاهش مصرف دخانیات است.

وی اظهار کرد: به دستور بنده به عنوان وزیر بهداشت کلیه ساختمان‌ها و اماکن تحت مدیریت وزارت بهداشت در کل کشور به عنوان ساختمان‌های عاری از دخانیات شناخته شده‌اند.

نمکی در پایان با تاکید بر همکاری اصحاب رسانه در آگاهی رسانی از مضرات مصرف دخانیات گفت: در این خصوص ما باید نگاه‌مان را عوض کنیم؛ به جای اینکه در زمینه عرضه و بستن بازارهای تولیدی تلاش کنیم، باید تلاش خود را در راستای آگاهی‌بخشی کاهش تقاضا به کار بریم؛ چرا که هزینه این کار به مراتب کمتر است، بزرگترین سرمایه گذاری در این حوزه افزایش آگاهی مردم از خطرات مواد دخانی است.

در ادامه این نشست احمد المنظری مدیرکل منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی، درباره روش‌های مقابله با عرضه دخانیات گفت: باید به کشورهای عضو کمک کنیم تا بتوانند سیاست‌های خود را در سطح ملی عملی‌ کنند. همچنین به این کشورها کمک می‌کنیم که بتوانند در این زمینه در سطح ملی ظرفیت‌سازی کنند و دسته‌ اول‌ترین اطلاعات را در زمینه استعمال مواد دخانی به آنها می‌دهیم مثل مرگ های اخیری که در ایالات متحده و عربستان سعودی به دلیل استفاده از فرآورده‌های دخانی گزارش شده است.

ظفر میرزا وزیر بهداشت پاکستان در این نشست گفت: متاسفانه به استفاده، عرضه و تجارت دخانیات، وجاهت قانونی داده ایم و این تجارت، محصولی تولید می کند که در نهایت منجر به مرگ افراد استفاده کننده می شود و شرکت های تولید کننده مواد دخانی، هزینه هایی را بر نظام سلامت کشورها تحمیل می کنند و نظام های سلامت سالانه، میلیون ها میلیون دلار هزینه متحمل می شوند، مردم کشورهای مختلف و دولت ها باید از شرکت های مواد دخانیات بخواهند که به خاطر آثار سوء استعمال مواد دخانی، هزینه های آن را پرداخت کنند و در دادگاه ها باید پاسخگو باشند. 
 
در بخش دیگری از این نشست، احمد بن محمد بن عبید السعیدی وزیر بهداشت عمان گفت: باید دست در دست همدیگر در مقابل صنعت دخانیات بایستیم و در برنامه های آموزشی در مدارس، در خصوص آثار سوء مصرف مواد مخدر، باید هشدار دهیم. ما در کشور عمان، استعمال دخانیات را در مدارس و اماکن عمومی ممنوع کرده ایم اما همچنان شاهد این هستیم که صنعت دخانیات به کار خود ادامه می دهد.
 
وی اضافه کرد: خوشبختانه در عمان، دولت توانست امسال مالیات را بر فرآورده های دخانی 100 درصد افزایش دهد و از امسال این افزایش، اجرایی شده است و از سال 2010، استعمال فرآورده های دخانی در اماکن عمومی عمان، ممنوع شده و بر اساس نظرسنجی های انجام شده، تعداد افرادی که دخانیات استعمال می کردند، در بین مردان 12 درصد بوده که به 8 درصد کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده پیشرفت است اما هنوز باید اقداماتی انجام شود. 
 
وزیر بهداشت عمان تصریح کرد: در منطقه حوزه کشورهای خلیج فارس، تلاش یک کشور برای کاهش مصرف دخانیات، کافی نیست و باید همه کشورها به همدیگر کمک کنند و استعمال دخانیات، همانند بروز سرطان، رو به افزایش است و باید برای قاچاق مواد دخانی نیز اهتمام بورزیم. ایسنا - وب‌دا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.