حق انتخاب کارشناسان کمیسیون‌های پزشکی و هیئت‌های انتظامی
در بسیاری از پرونده‌ها، داور پرونده اهلیت مناسب برای نشستن در جایگاه داوری را به دلایل مختلف ندارند، حتی در مواردی شخص داور، تجربه درمان بیماری خاص و یا جراحی را نداشته و یا سال‌هاست که از آن مفاهیم جدا شده است.

متاسفانه حتی در مواردی بدیهی‌ترین امور نیز رعایت نمی‌شود، مانند آنکه دادیاران در متن  دستور تشکیل کمیسیون‌های مکرر تاکید می‌کنند که کارشناسان باید کلا متفاوت باشند ولی موارد بسیاری از حضور داور قبلی در جلسات بعدی نیز گزارش شده است.

ضمنا بر خلاف ادعای مسئولین انتظامی سازمان نظام پزشکی و مسئولین کمیسیون‌های پزشکی قانونی، اثر آراء قبلی در بسیاری از گزارشات بعدی به خوبی دیده میشود که نشانه‌ای از تاثیر پذیری کارشناسان از روالی است که پرونده طی کرده است. این معضل به شدت در مورد آراء هیئت‌های بدوی و تاثیر آنها در آراء هیئت‌های تجدید نظر جدی است.

تعیین کارشناس مورد وثوق از بین نفراتی که اهلیت لازم قانونی و علمی و اخلاقی را داشته باشند یک حق طبیعی برای متهمان است مگر آنکه مطابق قانون از داشتن آن تبری جویند و یا برای آن در عسر و حرج باشند.

تعیین کارشناسان در حال حاضر مکانیسمی کاملا سلیقه‌ای و در مواردی خطی و طیفی دارد و امکان خدشه به حقوق متهم در آن جدی است.

پایان پیام/

2 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.