نظارت بر ناظران و اختراع چندین‌باره چرخ
برای نظارت بر مجریان، ناظرانی گماشتیم و برای نظارت بر ناظران هم ناظرانی و باز هم....! تمام اینها به جای شفافیت؟!

 بیش از ۱۶ سال دولت‌ها از حجم بالای یارانه‌ها نالیدند و دم از هدفمندی یارانه‌ها زدند و هیچ دولتی حاضر به اجرای این جراحی اقتصادی که نوعی خودکشی سیاسی تلقی میشد، نشد؛ تا اینکه فردی با روز جلوه دادن شب، تحت عنوان هدفمند نمودن یارانه‌ها و بر خلاف تعاریف اقتصادی، سهل‌ترین و تورم‌زا‌ترین روش یارانه که همان یارانه مستقیم و نقدی برای عموم و در خلاف جهت هدفمندی بود را اجرا کرد و عوارض اقتصادی آن را با گوشت و جان لمس کردیم و چشیدیم و عبرت نگرفتیم!!

 شعار کوچک‌سازی دولت را دادیم و مدام آن را گسترش دادیم و به جای ایجاد شفافیت و هدفمندی، ناظرانی بر مجریان و ناظران دیگری بر ناظران گماردیم و آنچه شعار کوچک شدنش را دادیم، فربه‌تر کردیم!

قوانین اقتصاد را ندیدیم و به نام جلوگیری از تورم، قیمت کالا و خدمات و حتی نرخ ارز را بخشنامه‌ای و کاذب و بالاجبار پایین نگه داشتیم و دیدیم رها شدن چندین باره و چند سال یک بار این فنر فشرده‌شده و عواقب آن را! و عبرت نگرفتیم!

تعرفه خدمات پزشکی را منجمد کردیم و وقتی دم خروس دریافت خارج از تعرفه‌ بیرون زد، کمی آن را اصلاح کردیم و باز به بهانه افزایش ناگهانی و کمتر از نرخ تمام شده و قانونی، تا چند سال آن را منجمد کردیم و نخواستیم ببینیم که حتی اگر آن افزایش جزئی چند سال قبل نبود و به جای آن سالانه فقط به نرخ تورم (نه قیمت تمام شده!) به تعرفه‌ها افزوده شده بود، در سال جاری دو برابر نرخ فعلی بود و عبرت نگرفتیم!

 یارانه دارو را همچون گذشته و غیر‌هدفمند، به‌ فقیر و غنی، بیمار و تن‌درست، بیمه شده و نشده، هم‌وطن و بیگانه دادیم و عبرت نگرفتیم!

 افزایش ناگهانی دلار از ۱۰۰۰ به ۴۰۰۰ و از ۴۰۰۰ به ۱۹۰۰۰ تومان را دیدیم و عبرت نگرفتیم!


خیر نماینده محترم مجلس، خیر!

راهکار جلوگیری از عرضه داروهای قاچاق و تقلبی، تشدید نظارت‌ها و افزایش تعداد ناظران و ادامه سیکل معیوب نیست!

راهکار آن برابری قیمت دارو در دو سوی مرز و افزایش سرانه سلامت و سهم دولت از حق بیمه‌ها از محل صرفه‌جویی یارانه دارو و در یک کلام، هدف‌مندی یارانه داروست.

راهکار مقابله با فساد اقتصادی، نظارت بر ناظران نیست! 

«شفافیت» است.

چرخ را چندین باره اختراع نکنیم! قوانین اقتصاد مشخص است.

۱۰ آبان ۹۸

@Rezabahrani 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.