اساسنامه شبکه‌های ملی تحول آموزش علوم پزشکی به زودی ابلاغ می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی اظهار کرد: هدف از تشکیل مناطق آمایشی کشور، ایجاد هم افزایی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر نهاد‌های علمی مستقر در مناطق آمایشی برای دستیابی به توسعه علمی در منطقه است.

 او با اشاره به اهمیت بحث ماموریت گرا شدن دانشگاهها، گفت: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بر این موضوع تاکید فرمودند و این تکلیف بالادستی در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و در قالب مناطق آمایشی پیگیری شد.

لاریجانی افزود: به همین منظور اسناد بالادستی کشور رصد و تکالیف مرتبط با حوزه آموزش از این اسناد احصا گردید. سپس طی نشست‌های کارشناسی و اولویت بندی این تکالیف، طی ۲ مرحله حدود ۸۰ ماموریت ویژه به کلان مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واسپاری شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: این ماموریت‌ها باتوجه به نیاز‌ها و توانمندی‌های بومی مناطق واسپاری شده و هدف این است که از ظرفیت‌های بومی برای توسعه شبکه‌های علمی در علوم بین رشته‌ای و در نهایت دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه‌ها بهره برداری شود.

او بیان کرد: خوشبختانه بسیاری از این ماموریت‌ها به خوبی در کشور در دست پیگیری است و مناطق آمایشی متولی ماموریت با ایجاد شبکه همکاری ملی توانسته اند دستاورد‌های مناسبی را در این زمینه فراهم کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ماموریت‌های واسپاری شده به مناطق آمایشی تکالیف ملی حوزه آموزش علوم پزشکی بوده و مناطق آمایشی به عنوان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت پیگیری این ماموریت‌ها را در سطح ملی دارند، گفت: با اقدامات مناسبی که تاکنون در مناطق آمایشی صورت گرفته لازم است ساز و کاری طراحی شود تا با ساختارمند کردن این شبکه ها، بستر‌های ماندگاری و نهادینه کردن این تلاش‌ها در سطح کشور فراهم شود.

او افزود: در این راستا اساسنامه شبکه‌های ملی تحول آموزش علوم پزشکی در حیطه‌های اولویت دار ملی و مأموریت‌های ویژه کلان مناطق آمایشی تدوین شده و به زودی با ابلاغ این اساسنامه، شبکه‌های ملی تحول آموزش علوم پزشکی در سطح مناطق آمایشی کشور شکل می‌گیرند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: این شبکه‌ها در واقع یک حافظه سازمانی مشترک در خصوص موضوع یا ماموریت خود ایجاد می‌کنند و هدف این است که این حافظه سازمانی تا سطوح داخلی دانشگاه‌های علوم پزشکی نظیر دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی نیز نفوذ کند و تمامی سوابق مرتبط در سطح ملی را گردآوری کنند.

او ادامه داد: با ایجاد این شبکه، بستر‌های همکاری تمامی گروه‌های علمی و مراکز تحقیقاتی مرتبط با موضوع شبکه فراهم می‌شود و انتظار این است که این شبکه‌ها در کنار دبیرخانه‌ها و حوزه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت فرایند‌های مرتبط با نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی، اعتباربخشی و بازنگری برنامه‌های آموزشی و کوریکولوم‌های آموزشی مرتبط با موضوع شبکه را دنبال کنند.

لاریجانی همکاری با وزارت بهداشت برای تعیین اولویت‌های آموزش، برآورد نیروی انسانی مورد نیاز و گردآوری متون علمی در زمینه موضوع شبکه را از دیگر اهداف تشکیل این شبکه‌ها ذکر کرد و گفت: بدون شک تربیت اثربخش نیروی انسانی در حوزه‌ها تخصصی علاوه بر امکانات موجود در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستلزم بهره برداری از سایر زیرساخت‌های علمی در کشور است و شبکه‌های ملی تحول آموزش علوم پزشکی می‌توانند هم افزایی چشمگیری در بین نهاد‌های علمی کشور برای تربیت نیروی انسانی ایجاد کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان او با بیان اینکه اساسنامه شبکه‌های ملی تحول آموزش علوم پزشکی تدوین شده و به زودی با نظر مسئولان حوزه آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نهایی می‌شود، گفت: امیدواریم با ایجاد این شبکه‌ها بستر‌های مدون‌تر شدن تلاش‌های همکاران در مناطق آمایشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم شود و بتوانیم با نهادینه سازی اقدامات صورت گرفته در زمینه ماموریت‌های ویژه زمینه‌های حرکت در مسیر مرجعیت علمی در کشور را فراهم کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.