بسیاری از بیماری‌های شایع امروز زمینه ژنتیکی دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیرعلی حمیدیه در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی ژنتیک پزشکی که امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری برگزار شد، با بیان این‌که در ۳۰ سال گذشته درمان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در کشور موجود نبود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به سمت روش‌های درمانی جدید مانند پیوند مغز استخوان، سلول‌های خون‌ساز و ژن درمانی حرکت کردیم.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رشد و توسعه روش‌های ژن درمانی در کشور گفت: این رشد مطلوب نیست، به عنوان مثال اجرای برنامه غربالگری تالاسمی در کشور، تعداد مبتلایان به این بیماری را پس از ۲۰ سال از ۷۵ هزار نفر به ۲۰۰ نفر کاهش داده است و این سوال مطرح است که چرا هنوز ۲۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی را در آمارهای خود داریم.

وی علت این امر را عدم صرف اعتبارات مناسب در قبل از ابتلا و پیشگیری این بیماری دانست و افزود: فردی که مبتلا به تالاسمی است، باید به مدت ۴۰ سال خون بیمار تعویض و پالایش خون صورت گیرد که این امر هزینه سنگینی را برای سیستم بهداشتی کشور به همراه دارد. این در حالی است که با انجام آزمایش‌های ژنتیکی می‌توان در این میزان هزینه صرفه‌جویی کرد.

حمیدیه با اشاره به تجربیات سایر کشورها در این زمینه گفت: کشوری مانند یونان که یک کشور بسیار تالاسمی‌خیز است، تنها دو مورد از مبتلایان به این بیماری گزارش شده است که این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری برای بخش پیگیری صورت گرفته است.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فرهنگ‌سازی در جامعه برای انجام غربالگری‌های قبل از ازدواج خاطر نشان کرد: با کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که خانواده‌هایی که دارای فرزندان با نقص ژنتیک هستند، حتی برای بار دوم و سوم حاضر به پرداخت هزینه‌های مراحل تشخیص و آزمایش نیستند و این امر نیاز دارد که در سیستم خانواده‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا بتوان از این طریق از تولد فرزندان با بیماری جلوگیری کرد.

وی با انتقاد از این‌که در کشور همچنان شاهد ثبت ازدواج‌های فامیلی هستیم ادامه داد: در برخی از مناطق کشور ۶۰ درصد ازدواج‌ها خانوادگی است که این امر یکی از معضلات کشور است و نیاز به اجرای برنامه‌های ترویجی دارد، محققان در این حوزه باید به دنبال علوم جدید برای روش‌های تشخیص و درمان باشند، تا پنج سال دیگر کلیه درمان‌ها به سمت ژن‌درمانی و اصلاح از داخل سلول‌ها سوق داده می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر علوم ژن درمانی در کشور توسعه یابد.

حمیدیه با اشاره به اتخاذ روش‌های تحقیقاتی از سوی پژوهشگران کشور تاکید کرد: دنیا در حال پیشرفت است و محققان این حوزه نباید در مسیر طی کردن پله‌های پیشرفت در پله‌های پایین این مسیر متوقف شوند، بلکه باید با مطالعه با روش‌های درمانی جدید آشنا شوند، امروزه بسیاری از بیماری‌هایی را که در گذشته زمینه‌های ژنتیکی و ارثی بر آن متصور نبوده‌اند، امروزه ارثی بودن آن‌ها به اثبات رسیده است، یکی از نمونه‌های آن کم‌کاری مغز استخوان است که امروزه بر ارثی بودن آن تاکید می‌شود.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اضافه کرد: این امر در مورد سایر بیماری‌ها مانند سرطان‌ها حاکم است، همه بیماری‌ها قطعا یک زمینه ژنتیکی دارند، از این‌رو ژن‌درمانی یکی از بحث‌های جدی موضع پزشکی امروز است و در آینده نیز همه علوم پزشکی بر پایه ژنتیکی قرار خواهد گرفت.

در ادامه صنعتی معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست‌فناوری توسعه علم بیولوژیک و ژنتیک نوین را یکی از ماموریت‌های این پژوهشگاه نام برد و افزود: تحقیقات در زمینه ژنتیک انسانی یکی از زمینه‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه است و حاصل آن تولید علم در سطح بین‌المللی و کاربرد در سطح ملی است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مرتبط با مهندسی ژنتیک را از دیگر اقدامات این مرکز تحقیقاتی دانست و یادآور شد: حاصل برگزاری این دوره‌ها ارائه روش‌های ژنتیک تشخیصی و تحقیقاتی و تولید داروهای بیوتکنولوژی از سوی شرکت‌کنندگان است.

به گزارش ایسنا معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست‌فناوری در پایان راه‌اندازی کلینیک ژنتیک را از جمله اقدامات این پژوهشگاه در حوزه توسعه ژنتیک انسانی دانست و گفت: در این کلینیک روش‌های تشخیص قبل از تولد و بیماری‌های ژنتیکی ارائه می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.