بیمه سلامت با سیاست‌های انقباضی، نرخ معلولیت در بیماران هموفیلی را بالا می‌برد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد قویدل گفت: بیمه سلامت نه تنها درکی از مفاهیم اورژانس در هموفیلی ندارد بلکه با سیاست گذاری‌های غیر کارشناسی و فارغ از تعامل با وزارت بهداشت اقدام به سیاست گذاری‌های می‌نماید که اساس آن ایجاد نارضایتی در بیمارانی است که بیشترین حمایت را از دولت در حوزه درمان می‌گیرند.

وی افزود: درمان در منزل یک روش شناخته شده و بین المللی هم در حوزه بیماران هموفیلی و هم در حوزه بسیاری از بیماری‌های مزمن و دیر درمان است. مراکز درمان سرپایی بیماران در حوزه بیماران هموفیلی می بایست به صورت شبانه روزی دارو در اختیار داشته باشند. وزارت بهداشت با درایت این ذخیره اورژانس را در مراکز سرپایی پیش بینی نموده بود. اما رفتارهای غیر منطقی سازمان‌های بیمه گر با پرسنل و پزشکان بخش درمان کار را به جایی رسانده که مراکز درمان سرپایی از دارو تهی شده و عملاً پس از ساعت ۱۴ بعد از ظهر قادر به ارائه خدمات درمانی به بیماران نیستند و بیماران هموفیلی گرفتار بخش‌های اورژانسی عادی بیمارستان‌ها با مراجعین بسیار می‌شوند که برای تجویز دارو و دریافت خدمت بیش از ۴ ساعت و گاهی اوقات تا ۱۲ الی ۱۳ ساعت معطل می‌شوند. در این فرآیند بیمار با معطلی دارو را دریافت و خونریزی های او تشدید پیدا کرده و مهار آن نیازمند داروی بیشتر و متضرر شدن بیمار و بیت المال است.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران ادامه داد: بدون تعارف بیمه سلامت فارغ از نیت این سازمان که حتماً خیر عمومی است، با این سیاست‌های انقباضی در بالا رفتن نرخ معلولیت در بیماران هموفیلی نقش ایفا می‌نماید، دولت بودجه خود را در حوزه داروهای بیماران خاص به سازمان‌های بیمه گری سپرده است که متأسفانه ظرفیت اداره این بودجه‌ها در چارچوب خدمت رسانی به مردم را ندارند. مراجعات کارشناسان بیمه سلامت به منازل بیماران، بردن کارنامه مالی برای بیماران از جمله این اقداماتی است که اساساً بار منفی در جامعه تولید می‌کند.

قویدل گفت: سی و چند سال دولت به بیماران خدمت نمود ولی هیچگاه با کارنامه شخصی به دست به در منزل کسی نرفت، که مثلاً ۸۰۰ میلیون تومان برای شهروند خود دارو خریده است. سازمان بیمه سلامت در حالی کارنامه به دست با قیافه حق به جانب و یک شاخه گل به درب منزل بیمار مراجعه می‌کند که انگار نه انگار دولت پول این داروها را به آنها پرداخت می‌کند و آنها در یک فرآیند معیوب و با عقب ماندگی‌هایی که چرخه تأمین دارو را به مخاطره می‌اندازد، پول این داروها را به داروخانه‌ها می‌دهند، برای نمونه مطالبات یک شرکت تولید کننده داخلی فاکتور ۸ از سازمان‌های بیمه گر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است. این حجم از مطالبه یک تولید کننده داخلی یعنی آنکه آن کارنامه‌ای هم که مأمور بیمه به درب منازل بیماران می‌برد هنوز پولش را هم نداده است. آیا سازمان‌های بیمه گر به سرنوشت این تولید کننده داخلی در شرایط دشوار تحریم‌ها می‌اندیشند؟

وی اظهار کرد: رفتار سازمان بیمه تأمین اجتماعی با بیماران طی دو سال گذشته از ثبات و دقت بیشتری برخوردار است و کمتر شاهد ایجاد مشکل برای بیماران بوده‌ایم که جای تشکر دارد. متأسفانه سازمان بیمه سلامت پا از حوزه بیمه گری فراتر نهاد و فرآیندهایی را تحمیل می‌کند که از اختیارات حوزه درمان است. در فرآیندهای حوزه پیشگیری موکول کردن پرداخت هزینه‌های تشخیص ناقل بودن دختران به بعد از ازدواج آنها با قوانین بالادستی در حوزه ازدواج در تناقض آشکار است. هرچه برای کارشناسان این حوزه توضیح می‌دهیم دختران باید با اطلاع از ناقل بودن مشکل را به همسر آینده، هم به دلیل شرعی و هم به دلیل اخلاقی بگویند اساساً توجهی به این تذکرات نمی‌شود، آیا سازمان بیمه سلامت مسئولیت طلاق‌های تحمیلی با یک بچه بیمار را به زنانی که سازمان آنها تشخیص ژنتیکی آنها را به بعد از ازدواج موکول کرده است، می‌پذیرد. سیاست گذاری‌های بدون کارشناسی عوارض وخیمی دارد که بخش‌هایی از آن از چشم مسئولین پنهان است. ما به کارشناسان سازمان‌های بیمه گر توصیه می‌نمائیم سندهای ازدواج را یکبار بخوانند و متوجه تعهدات زوج و زوجه بشوند.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران اضافه کرد: کارشناسان بیمه سلامت اگر هدفی جز نارضایتی تراشی و ایجاد بدبینی نسبت به دولت ندارند، با کدام استدلال مراکز تأیید نسخ این سازمان بیمه گر ۵ شنبه و جمعه تعطیل است. آیا کارشناسان این سازمان معتقدند جمعه و شنبه بیماری هم تعطیل است. این سازمان با چه مجوزی از صدور دفترچه بیمه خاص برای برخی از بیماران خودداری می‌کند. مگر خاص بودن بیماری را سازمان‌های بیمه گر قانون گذاری می‌کنند. یادآوری می‌نمایم که برای افزایش بیماری هم تحت پوشش بیماری‌های خاص نمایندگان مجلس قانون گذاری می‌کنند. حتی وزارت بهداشت مجری است.

قویدل ادامه داد: از دهه ۶۰ خاص بودن بیماری هموفیلی تحت عنوان بیماری‌های خونریزی دهنده ارثی مصوبه شورای عالی بیمه را دارد. تأسف آور است یک بیمار با اختلال پلاکتی "برنارد سولیر" برای گرفتن دفترچه بیمه، ماه‌ها سرگردان بماند. ما مشتاقیم سازمان بیمه سلامت به صورت شفاف انواع بیماری‌های خونریزی دهنده ارثی را که مشمول بیمه خاص هستند را اعلام نمایند. موضوعی که بارها در خواست کرده‌ایم، سال‌ها است وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی بیماران هموفیلی را در یک نرم افزار دارد و قاعدتاً سازمان‌های بیمه گر تاییدیه بیماری را از این مرجع باید اخذ کنند. جالب است این بانک اطلاعاتی به سادگی می‌توانست در اختیار وزارت رفاه هم قرار بگیرد که برخی از بیماران از یارانه و کمک معیشتی محروم نشوند. برخوردهای سلیقه‌ای بیمه سلامت با بیماران و ایجاد فرآیندهای سخت و به رسمیت نشناختن دستاوردهای علمی جهانی در حوزه درمان بیماران هموفیلی یک بازگشت به عقب غیر قابل تحمل است.

وی افزود: کانون هموفیلی ایران از وزارت بهداشت مصرانه می‌خواهد ضمن برخورد با این شرایط غیر قابل قبول ناشی از سیاست‌های انقباضی سازمان‌های بیمه گر، از اصول حاکم بر حوزه درمان بیماران هموفیلی دفاع نموده و اجازه ندهد بیمه سلامت وارد مرزهایی شود که اساساً در حوزه اختیارات پزشک درمانگر است. از وزارت بهداشت می‌خواهیم فرآیند اورژانس هموفیلی را در تمامی مراکز درمانی هموفیلی با موجودی دارویی معین تأمین کند، بیمار خاص تعریف دارد. بیمار خاص قانون دارد. اگر قرار باشد بیماران هموفیلی برای خونریزی‌هایی که اساساً به همان علت خاص شده است تحویل فرآیندهای اورژانس بیماران عادی گردد، ایجاد ۸۰ مرکز درمانی بیماران خاص چه معنایی دارد. آیا این بی توجهی به قوانینی نیست که قوه قانونگذاری کشور وضع نموده و وزارت بهداشت فرآیندهای آن را تعریف نموده است.

به گزارش مهر سخنگوی کانون هموفیلی ایران در پایان اضافه کرد: سازمان‌های بیمه گر حق دارند با جمع آوری پوکه‌های دارویی که پزشکان تعداد آن را مشخص می‌کنند، صرفاً از خارج شدن دارو از سیستم توزیع جلوگیری کنند و اگر خیلی همت دارند و وظایف حرفه‌ای سازمان‌های بیمه گر را می‌دانند برنامه‌های آموزشی برای مصرف بهینه دارو را ترویج و به امر پیشگیری در حوزه‌های تولد بیمار جدید و معلولیت توجه نمایند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.