توسعه کشور توسط بیماری‌های غیرواگیر تهدید می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، افشین استوار درباره علت‌های توجه ویژه به کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ایران افزود: یکی از دلایل مهم شدن توجه به پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور این است که در سال‌های اخیر، امید به زندگی افزایش یافته است. وقتی مرگ‌های نوزادی و زیر یک سال و پنج سال به علت ارائه خدمات مادران و کودکان کاهش پیدا کرده و از طرفی شبکه بهداشت و درمان در سراسر کشور توسعه یافته، افراد در نوزادی و کودکی فوت نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین بیماری‌های واگیر مانند اسهال، سرخک، وبا، مالاریا و سل هم با پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی که اتفاق افتاده، کنترل شده است، اکنون امید به زندگی در خانم‌ها حدود ۷۹ سال و در آقایان حدود ۷۵ سال است و افراد به سن میانسالی و بزرگسالی و سالمندی می‌رسند و در این سن است که بیماری‌های غیرواگیر اهمیت پیدا می‌کند، افراد در گذشته در کودکی به علت بیماری‌های واگیر فوت می‌کردند و حالا به دنبال افزایش امید به زندگی و رسیدن به سالمندی، به بیماری‌های غیرواگیر مبتلا می‌شوند. اکنون ۸۲ درصد مرگ و میر در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد و فقط هشت درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های واگیر رخ می‌دهد.

وی افزود: توسعه کشور نیز به شدت توسط بیماری‌های غیرواگیر تهدید می‌شود. هر مرگ زودرس منجر به این می‌شود که یک نفر از چرخه کار و تولید خارج شود. مرگ زودرس، مرگی است که در سن کمتر از ۷۰ سال رخ بدهد. غیبت از کار و عملکرد ناقص در هنگام کار نیز زیاد است. اگر فرد دچار سکته قلبی شود، حداقل برای مدتی نمی‌تواند کار کند و بعد از حضور در محل کار هم ممکن است برخی کارها را نتواند انجام دهد، از طرفی وقتی افراد در ۴۰ سالگی دچار سکته قلبی شده و فوت می‌کنند، تا ۶۰ سالگی که سن بازدهی است، خدمت رسانی آنها متوقف می‌شود و این موضوع هزینه‌های زیادی به اقتصاد وارد می‌کند.

استوار درباره هزینه درمان بیماری‌های غیرواگیر در کشور نیز گفت: اکنون هزینه سالانه درمان بیماری‌های غیرواگیر در کشور حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که این میزان بالغ بر سه درصد تولید ناخالص ملی می‌شود. همه این موارد نشان دهنده این است که بیماری‌های غیرواگیر بسیار اهمیت دارد و باید حاکمیت و تولیت سلامت فکری برای این موضوع انجام دهد.

باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز پیش از این درباره بیماری‌های غیرواگیر گفته بود: بیماری‌های غیرواگیر به اندازه کل بیماری‌های واگیر منجر به مرگ و میر می‌شوند؛ از این رو با توجه به اهمیت موضوع حدود ۲۰۰ بیماری غیرواگیر و ۶۰ عامل خطر مرگ و میر در کشور شناسایی شدند. هرچند بیماری‌های واگیر اهمیت دارند، اما بیماری‌های غیرواگیر به اندازه کل بیماری‌های واگیر منجر به مرگ و میر می‌شوند و این در شرایطی است که بالاترین میزان بیماری‌های غیرواگیر در منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد.

وی اظهار کرد: اگر به بار بیماری‌های مختلف نگاه کنیم، سه چهارم بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر می‌شود. چهار بیماری اصلی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی جزو بیماری‌های غیرواگیری هستند که به دنبال ایجاد استراتژی صحیح برای مبارزه با آنها هستیم. البته ایران چهارچوب‌های استراتژی مناسبی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دارد و یکی از کشورهای موفق از نظر داشتن استراتژی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا کمیسیون عالی بیماری‌های غیرواگیر سازمان جهانی بهداشت پیش از این، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق جهان در زمینه برنامه‌ریزی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اعلام کرد. همچنین تدروس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، اقدامات ایران در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیر را برای دیگر کشورها الهام‌بخش ارزیابی کرده و گفته بود: ایران یکی از کشورهایی است که بهترین عملکرد را در پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در سطح جهان داشته است، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی و برخی دیگر از بیماری‌ها که عمدتا به نوع و سبک زندگی افراد بستگی دارد مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌روند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.