اقدامات برخی کشورها برای خروج اتباعشان از چین
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، خبرگزاری "بغداد الیوم" به نقل از "محمد علی الحکیم"، وزیر خارجه عراق از برگزاری جلسه‌ای به ریاست "عادل عبدالمهدی" به منظور بررسی این موضوع خبر داد.

الحکیم در صفحه توییترش نوشت که در راستای بررسی وضعیت کروناویروس و انجام اقدامات لازم در این خصوص در گذرگاه‌های مرزی و همچنین سازوکاری جهت بازگرداندن اتباع عراقی، صبح امروز "یکشنبه" جلسه‌ای به ریاست عادل عبدالمهدی و با حضور وزیران خارجه، کشور، بهداشت، حمل و نقل و نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، آموزش عالی و هلال احمر تشکیل شد.

خبرگزاری اسپوتنیک عربی نیز نوشت: سعد جابر، وزیر بهداشت اردن اعلام کرد که به منظور آگاهی از میزان گستردگی این پدیده با دولت چین و سازمان جهانی بهداشت تماس گرفته است و در راستای انجام اقدامات مراقبتی، نظام پزشکی این کشور را برای مقابله با هرگونه اپیدمی جهانی آماده کرده است و در این زمینه از وزارتخانه های ذی ربط دعوت کرده تا به بررسی اقدامات عملی جهت پیگیری این بیماری و انجام تدابیر لازم در این خصوص بپردازند.

یک مقام مسوول در وزارت خارجه بحرین نیز اعلام کرد که این وزارتخانه در حال بررسی طرحی جهت بازگرداندن اتباع خود از چین است.

بنابر گفته این مقام، تعداد بحرینی‌های مقیم چین ۸۰۰ تن هستند که اکثریت آنها را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

‌هم‌چنین وزارت امور خارجه ایالات متحده امروز اعلام کرد که پرسنل خود را از کنسولگری در "ووهان" خارج کرده و اقدام به بازگرداندن آن‌ها به آمریکا خواهد کرد. این وزارتخانه‌ هم‌چنین به شهروندان آمریکایی حاضر در مرکز شیوع این ویروس پیشنهاد پرواز اختصاصی برای بازگشت به آمریکا را داده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده طی بیانیه‌ای که امروز منتشر کرده اعلام کرد که شهروندان آمریکایی ساکن ووهان قادر خواهند بود با یک پرواز خصوصی در تاریخ ۲۸ ژانویه به مقصد سانفرانسیسکو خاک چین را ترک کرده و از علاقه‌مندان خواسته تا برای ارائه اطلاعات شخصی خود با سفارت آمریکا در پکن تماس بگیرند.

این در حالی است که در این بیانیه اینطور آمده که ظرفیت این پرواز بسیار محدود است و از آنجایی که قادر به حمل تمامی آمریکایی‌های حاضر در چین را نیست، اولویت با افرادی خواهد بود که بیشتر در معرض خطر این ویروس هستند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای که روز گذشته "شنبه" صادر شد، اظهار داشت که در حال تهیه تدارکات و کمک به دولت ایالات متحده برای تسهیل تخلیه شهروندان آمریکایی است.

به گزارش رویترز، سایر کشورها از جمله فرانسه و استرالیا نیز اعلام کرده‌اند که در حال بررسی گزینه‌هایی برای خروج شهروندان خود از شهر ووهان هستند.

سویه جدید کروناویروس که هم اکنون در سراسر جهان در حال شیوع است، برای اولین بار در اواخر ماه دسامبر در شهر مرکزی چین ووهان کشف شد.

بنابر گزارش اسپوتنیک، وزارت بهداشت ملی پرتغال نیز اولین مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید را در این کشور تایید کرد.

این بیمار که به تازگی از شهر "ووهان" چین، نقطه اولیه شیوع اخیر کروناویروس به پرتغال بازگشته، اکنون در بیمارستان "Curry Cabral" لیسبون بستری شده و در وضعیت پایداری قرار دارد.

موارد ابتلا به این ویروس علاوه بر چین در کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، تایلند، تایوان، ویتنام، نپال، استرالیا، مالزی، عربستان سعودی، فرانسه، استرالیا، ایالات متحده و کانادا نیز گزارش شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۹۷۰ مورد از این ویروس در چین تائید شده و آخرین آمارها نشان می‌دهد که تعداد کشته شدگان تاکنون ۵۶ نفر است.

ووهان، شهری با ۱۱ میلیون نفر جمعیت در مرکز چین، نقطه اولیه شیوع سویه جدید و مرگبار کروناویروس است که بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان را به خود اختصاص داده است. حمل و نقل عمومی از جمله برنامه هواپیماها و قطارها در این شهر  به حالت تعلیق درآمده است. 

کروناویروس به یک گروه خاص از ویروس‌ها اطلاق می‌شود و واژه "کروناویروس" از کلمه لاتین "corona" یا کلمه یونانی "κορώνη" به معنی تاج یا هاله گرفته شده است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ها "شکل عفونی ویروس" که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است.

نسخه ویروسی شایع شده در چین نیز یکی از سویه‌های جدید کروناویروس‌هاست که با عنوان ۲۰۱۹nCoV نامگذاری شده است. کروناویروس‌ها در بدن انسان موجب بروز عفونت‌های تنفسی و بیماری‌هایی شبیه سرماخوردگی و در موارد حادتر ذات‌الریه می‌شوند. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.