در تعیین مالیات پزشکان در سال ۹۸ باید هزینه‌های پنهانی را در نظر گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جهانگیری با اشاره به وضعیت تعیین مالیات‌ پزشکان در سال ۱۳۹۸، گفت: مالیات‌ پزشکان در سال ۱۳۹۸ بر اساس قانون جدید "اصلاحیه‌ای که در قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده" بسته می‌شود. بر این اساس دیگر بحث علی‌الرأس کردن و بحث ضرایب مالیاتی مطرح نیست. "مالیات علی‌الرأس، مالیاتی است که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مُوَدی، قراین و ضرایب مالیاتی است". بنابراین در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی هستیم تا بتوانیم بر اساس مستندات و اطلاعات دقیق مالیات‌ها را مشخص کنیم و با در نظر گرفتن همه شرایط باید بتوانیم با سازمان امور مالیاتی صحبت‌هایی بر مصداق‌های گذشته داشته باشیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: باید توجه کرد که در حال حاضر یکسری هزینه‌های پنهان در حوزه سلامت ایجاد شده که این هزینه‌ها به صورت کامل و شفاف وجود دارد، اما مستندات مُتقن برای آن‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال در حوزه دندان‌پزشکی بسیاری از دندان‌پزشکان در برخی موارد باید موادی را خریداری کنند که مستندات لازم را مانند اینکه این مواد چگونه وارد کشور شده‌اند و... ندارند.

وی افزود: این موضوع در حوزه تجهیزات و ملزومات دیگر نیز صدق می‌کند، در عین حال در حوزه‌های توسعه‌ای بیمارستان‌ها و مطب‌ها نیز یکسری هزینه‌های تحمیلی وجود دارد؛ به عنوان مثال در حوزه تجهیزات و ملزوماتی که در بیمارستان‌ها و مطب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکبارمصرفند. بنابراین تحمیل این هزینه‌ها به جامعه پزشکی باید ثبت شده و در تعیین مالیات برای آنها در نظر گرفته شود. به هر حال گاهی ممکن است یکسری هزینه‌های خارج از حوزه سلامت به جامعه پزشکی و این حوزه تحمیل شود. به عنوان مثال باید بتوان تجهیزات و وسائل مورد نیاز را با دور زدن تحریم‌ها تامین کرد "که هزینه تحمیل می‌کند". این‌ها هزینه‌های مستتری است که باید درباره این هزینه‌های مستتر با سازمان امور مالیاتی به تفاهم برسیم.

جهانگیری گفت: بررسی درآمدها و هزینه‌ها می‌تواند برای همه صنوف شفاف‌سازی به دنبال داشته باشد، ما هم قبول داریم و می‌دانیم که باید در حوزه مالیات مشارکت فعال داشته باشیم. علی‌رغم اینکه جامعه پزشکی بسیاری از مواقع مطالبات سالیانه دارد و گاهی در پرداخت مطالبات‌شان یک‌سال و نیم تاخیر وجود دارد، اما وظیفه خودش می‌داند که در حوزه مالیاتی مشارکت کند. زیرا توسعه کشور و اقتصاد، با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، باید بر اساس مالیات اتفاق افتد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: در عین حال معتقدیم مالیات باید عادلانه باشد، نه اینکه تنها مالیات دادن از سوی جامعه پزشکی را که در دسترس هستند، مورد تاکید قرار دهیم. قطعا می‌دانیم درآمدهای انبوهی در سایر حوزه‌ها هم وجود دارد و باید از آنها هم مالیات گرفته ‌شود. بنابراین هر کس در وُسع خودش باید مالیات بپردازد و همه با هم در کنار یکدیگر به شکوفایی و آبادانی کشور کمک کنیم.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: در عین حال در حوزه تعیین مالیات پزشکان در سال ۱۳۹۸، باید هزینه‌های مستتر را استخراج کنیم. البته طبق قانون تا پایان خرداد ماه سال آینده برای ارائه اظهارنامه مالیاتی فرصت وجود دارد. غالبا هم این موارد در اردیبهشت ماه تعیین می‌شود و اکنون زود است که بخواهیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.