بیماری کووید ۱۹ هیچ درمان قطعی ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی گفت: برای تحقق و مقابله با بیماری کووید ۱۹ یک همکاری جمعی لازم است، ما هنوز اطلاعاتی در خصوص این ویروس نداریم. باید از تجربه چین، کره جنوبی و ایتالیا استفاده کنیم. برای مثال در ایتالیا جریمه‌های سنگین برای تردد‌های غیر ضرروی در نظر گرفته شده است. در چین و کره جنوبی این چرخه بیولوژیکی شکسته شده است به طوریکه در ووهان چین افراد می‌توانند بدون ماسک در سطح شهر تردد داشته باشند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران ادامه داد: با رخداد تلخی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل شیوع ویروس کرونا روبه رو  هستیم. متاسفانه برخلاف سایر ویروس‌ها، بیماری کووید ۱۹ هیچ درمان قطعی ندارد و پروتکل‌های درمانی بر اساس شواهد است، اکنون عرصه جهانی نتوانسته آسیب پذیری ویروس را از بین ببرد بنابراین ما با  یک پدیده پاندومی روبه رو هستیم.

وی افزود: مسئله بیماری کووید ۱۹ یک مسئله جهانی است و همه مرز‌های سیاسی را در هم نوردیده است. ما نیازمند همکاری و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی هستیم. مخالف نشاط نیستیم، اما عید نوروز امسال باید متفاوت با سال‌های گذشته باشد، بیماری آنفلوانزا در اواخر آذر کنترل و دوران پیک آن به اتمام رسید، اما به نظر می‌رسد این کرونا دوره طولانی تری دارد‌ و از نظر بیولوژیکی چرخه اش در طبیعی به راحتی از بین نمی‌رود.

زالی گفت: رفتار‌های اجتماعی و فردی میزان ابتلا‌ی مردم به ویروس کرونا را تحت شعاع قرار می‌دهد. انتشار بیماری کووید ۱۹ باعث آسیب جدی به مردم، به خصوص در کشور‌های جهان سوم می‌شود، برخی از استان‌های شمالی کشور مانند گیلان از شرایط خاصی برخوردار هستند و این تصور نادرست است که در مناطق گرمسیری ویروس کرونا وجود ندارد، ما باید از اضطراب افراطی شهروندان جلوگیری کنیم، اما این موضوع نباید حساسیت جامعه نسبت به بیماری کووید ۱۹ را کاهش دهد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران تصریح کرد: ۶۲ درصد از مردم تصور می‌کنند که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند و ۴۰ درصد از مردم معتقدند که در خانه ماندن در چنین شرایطی ضرورتی ندارد، ما نتوانسته ایم رفتار اجتماعی مردم را متناسب با این بیماری تغییر بدهیم اما مردم نسبت به این بیماری حساسیت داشته باشند، متاسفانه ریتم رفت و آمد در جامعه با قبل تفاوتی نکرده است و بازار‌ها و مراکز خرید همچنان شلوغ هستند.
 
وی اظهار کرد: مداخلات ما باید طوری باشد که میزان حضور مردم در سطح شهر کاهش پیدا کند، زیرا این ویروس قادر است در محیط تا زمان طولانی به بقای خودش ادامه دهد، ثبات بیولوژیکی ویروس امکان گسترش بیماری را سخت‌تر می‌کند. سطوح و حتی پول از وسایل آلوده به ویروس کرونا هستند و ضدعفونی سطوح و دست‌ها می‌تواند مشکلاتی مانند حساسیت و آلرژی را در افراد ایجاد کند.

زالی ادامه داد: ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتشر می‌شود؛ اگرچه این ویروس سنگین است و از ماسک عبور نمی‌کند اما ممکن است در سطوحی مانند کفش این ویروس وجود داشته باشد. اگر فرد آلوده‌ای سرفه‌ای کند؛ ویروس به اندازه ۷ متر پراکنده می‌شود، پویش‌های موجود نتوانسته مردم را در منزل نگه دارد و همچنان حجم تردد‌ها در جاده‌های برون شهری کاهش پیدا نکرده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اضافه کرد: دوره کمون این بیماری ۱۴ روز است، افراد بدون‌ علامت، نیازی به انجام تست کرونا ندارند، اما برخی از مردم دارای بدن درد مختصری هستند و تصور می‌کنند که یک عارضه ساده‌ای است، باید چرخه بیولوژیکی این ویروس شکسته شود، باید تمرکز زدایی مردم در اجتماعات را ایجاد کنیم تا باعث شکسته شدن چرخه بیولوژیکی بیماری کووید ۱۹ شود، از دیروز ۲ هزار تخت به نقاهتگاه‌های تهران اضافه کردیم تا بیماران بعد از بهبودی در این مراکز دوران نقاهت بیماری را بگذرانند. 

وی افزود: میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در چین ۲.۶ تا ۴.۳ است و در کشور کره جنوبی حدود ۷.۹ درصد است؛ براین اساس کم اظهاری باعث کاهش حساسیت مردم می‌شود و باید مردم را در منازل بمانند تا چرخه بیولوژیکی این ویروس شکسته شود، رفتار اجتماعی نشان دهنده این است که مردم درک متناسبی با این موضوع ندارند، نیرو‌های بهداشتی و درمانی مثل پزشکان و پرستاران در حال فرسایش هستند و اگر با همین روال پیش برویم، بیمارستان‌های ما پر می‌شوند.

زالی ادامه داد: امسال باید سفر‌های نوروزی لغو شود، زیرا در زمان سفر میزان رعایت بهداشت فردی به حداقل می‌رسد، در ورودی و خروجی تهران افراد غربالگری می‌شوند و به روش حرارتی مورد سنجش قرار می‌گیرند و درصورت داشتن علائم از ورود و یا خروج آن‌ها جلوگیری می‌شود، در تهران روزی یک میلیون نفر داخل و خارج می‌شوند و امروز این میزان  به ۳۰ درصد رسیده است. طبق آمار، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به میزان ۵۴ درصد کاهش پیدا کرده است. شهر‌های اطراف تهران پر خطر هستند و خوشبختانه نقشه آلودگی در این نقاط کم است.
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت:  هروقت منحنی شیوع بیماری به نقطه پیک برسد یعنی آن عارضه کنترل شده است؛ در حال حاضر کشور‌های کره جنوبی و ایتالیا به مرحله پیک نزدیک‌تر هستند، اگر فردی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شود؛ می‌تواند ۲ تا ۲۰ نفر را به ویروس کرونا آلوده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار بسته بهداشتی و مواد غذایی به در خانه‌های متوفیان ارسال شده است که شامل دستکش و ماسک است که هزینه‌های این بسته‌ها بوسیله مردم و خیرین تامین شده است، نقاط آلوده تهران شناسایی و به شهرداری معرفی شده است؛ خوشبختانه اطلاعات ۸۲ میلیون ایرانی در سامانه سیب به ثبت رسیده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.