مصوبات کرونایی شورای عالی نظام پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی معین در نامه ای به محمدرضا ظفرقندی مصوبات کرونایی این شورا را اعلام نمود.

استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی
رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

با سلام  و درود

باتوجه به وقوع پاندمیCOVID-19   که در حال حاضر بالغ بر 150 کشور جهان و کلیه استان های کشور عزیزمان به ویژه استان های گیلان ، تهران ، قم ، مازندران  و اصفهان را درگیر نموده و خسارات جانی ، مادی و اجتماعی فراوانی را به همراه داشته و با کمال تاسف ده ها نفر از همکاران کادر درمانی جان گرانقدر شان را در راه حفظ سلامتی هم نوعان فدا کرده و یا در مراکز مختلف بستری می باشند، ضمن تشکر ویژه از آحاد سختکوشان حوزه سلامت و طلب مغفرت و علو درجات برای آن عزیزان فقید و عرض تسلیت به هم وطنان، خانواده بزرگ سلامت و بازماندگان آنان و نیز آرزوی شفای عاجل برای کلیه ی بیماران ، سی و سومین جلسه فوق العاده ی شورای عالی به صورت مجازی در تاریخ 25/12/98 برگزار و پس از استماع گزارش ها مربوط و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مختلف ، موارد ذیل مصوب که جهت استحضار و دستور اقدام مقتضی ایفاد می گردد.

مصوبه 1

شورای عالی ضمن حمایت قاطع از مفاد مکاتبه شماره ۴۶۳۵۳/۱۰/۱۰۰/۱۳۹۸ مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۹۸ رئیس کل محترم سازمان در خصوص ضرورت فرماندهی و مدیریت اپیدمی COVID-19  در بالاترین سطح ممکن و نقش دبیرخانه ای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، هشدار می دهد که در صورت تاخیر در انجام این مهم، خسارتهای انسانی، اجتماعی و اقتصادی آن ممکن است جبران ناپذیر باشد. 

مصوبه 2

شورای عالی ضمن عرض ارادت ، قدردانی و تعظیم تمام قد در قبال تلاش ها و فداکاری های بی وقفه کلیه پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل بهداشتی ، درمانی، تشخیصی و پشتیبانی، برضرورت حل مشکلات این مراکز  اعم از نیروی انسانی، تجهیزات و داروهای مورد نیاز به هرنحو ممکن از داخل یا خارج از کشور تاکید می نماید . همچنین با توجه به اهمیت و فوریت موضوع رئیس کل محترم سازمان نیز می توانند با هماهنگی نهادهای ذیربط نسبت به پیگیری موضوع از طریق سازمانهای متناظر در کشورهای مختلف جهان اقدام نمایند.

مصوبه 3

پیرو گزارش های واصله در خصوص مشکلات متعدد و کمبودهای دستیاران رشته های مختلف در مراکز بیمارستانی بویژه در فرآیند مدیریت اپیدمی COVID-19، شورای عالی ضمن تشکر ویژه از این عزیزان و با توجه به استقرار دفتر دستیاری در سازمان مرکزی ، سازمان را مکلف نمود که در اسرع وقت نسبت به پیگیری و حل و فصل نقائص و معضلات آنان اقدام و گزارش کاملی از مشکلات و پیگیری های بعمل آمده را به جلسه آتی شورای عالی ارائه نماید.

مصوبه 4

پیرو مصوبه شماره 2 و با توجه به مشکلات متعدد اعضای محترم سازمان در سراسر کشور جهت تأمین اقلام حفاظتی و بهداشتی، بالاخص همکارانیکه در خط اول مواجهه با بیماران  COVID-19  می باشند و نظر به اینکه پیگیریهای مکرر نظام پزشکی های مناطق مختلف نیز به نتیجه مطلوبی نرسیده است و متاسفانه به طور مستمر شاهد عوارض وخیم این بیماری در برخی از پرسنل خدوم درمانی هستیم  مقرر گردید سازمان در اسرع وقت و بصورت جدی ، موثر و قاطع نسبت به انعکاس و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه از طریق مراجع ذیربط منجمله وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، وزارت کشور و ... اقدام نماید.

مصوبه 5

مقرر گردید با توجه به ضرورت مستند سازی کلیه ابعاد این اپیدمی منجمله اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت قبلی مبتلایان، نحوه ابتلا، علائم بالینی، سیر بیماری، علائم پاراکلینیکی ودرمان های انجام شده به ویژه میزان تاثیر یا عوارض احتمالی داروهای مورد استفاده حداقل جهت کلیه افراد بستری شده به منظور استخراج نتایج کاربردی برای زمان حال  و نیز مطالعات آتی،  اقدامات لازم صورت پذیرد . همچنین ضروری است  گردآوری اطلاعات و انجام پژوهش های فوری در خصوص کادر درمانی  مبتلا و  همکاران عزیز جان باخته ناشی از COVID-19   نیز مورد توجه خاص قرار گیرد .

مصوبه ۶

بر اساس اطلاعات واصله، در مورد اپیدمی COVID-19 نیز دستگاه های مختلف به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی همچون گذشته مکانیسم مشخص و مطلوبی جهت بهره مندی از پتانسیل ها و نقطه نظرات کارشناسی نظام پزشکی های سراسر کشور و انجمن های علمی اتخاذ ننموده اند، با اذعان به اینکه اپیدمی COVID-19  واقعیت های ناخوشایند در خصوص ضعف ها و نقائص مدیریتی و ساختاری کشور و نیز حوزه ی سلامت را بر ملا نمود که قطعاً در جای خود باید به آن پرداخته شود، تاکید می گردد که علیرغم تمامی کم لطفی ها و با توجه به فاجعه ملی در حال وقوع، کما فی السابق آمادگی  کلیه ارکان سازمان جهت  ایفای نقش کارشناسی و عملیاتی مورد نیاز اعلام و انتظار می رود که از ظرفیت های ارزشمند این حوزه منجمله در ستادهای استانی و دانشگاهی "بهداشت و درمان" مبارزه با COVID-19 بهره برداری مناسب تری صورت پذیرد. همچنین بدون قصد یادآوری خاطرات تلخ، در این برهه زمانی خاص بجاست عواقب سنگین ناشی از بی توجهی  به هشدار های مکرر سازمان و صاحبنظران حوزه سلامت در خصوص طرح تحول سلامت را به یاد  آوریم که خود می تواند بخش مهمی از علل ناکارآمدی مدیریتی و لجستیک در مقابله با اپیدمی فعلی باشد.

مصوبه 7

اگرچه اقشار مختلف جامعه پزشکی ثابت کرده اند که خدمت به همنوعان را به عنوان یک تکلیف الهی و حرفه ای  سرلوحه خود قرار داده اند که با هیچ ما به ازاء دنیوی قابل مقایسه و جبران نیست ، لیکن به منظور فراغ بال و دوری از دغدغه های روزمره و تمرکز بیشتر بر انجام وظایف تخصصی توسط آنان ، مقرر گردید سازمان نسبت به پیگیری پرداخت سریع مطالبات همکاران توسط سازمان های بیمه گر، مساعدت ویژه در خصوص بازپرداخت اقساط وام های بانکی و نیز اعطاء تخفیفات و بخشودگی های مالیاتی اقدام نماید.

مصوبه 8

مقرر گردید سازمان در اسرع وقت پیگیری های لازم در این خصوص را انجام دهد که هرکدام از همکاران جامعه پزشکی که مایل به محاسبه و پرداخت مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ خود حداکثر معادل با مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ مشروط به هزینه کرد آن جهت تامین تجهیزات حفاظتی کادر درمانی بیمارستان های خاص بیماران COVID-19   می باشند ، ادارات دارایی رسید پرداخت مبلغ مذکور به حساب دانشگاه های علوم پزشکی را به عنوان مدرک تسویه قطعی مالیات عملکرد سال۱۳۹۸ بپذیرند.

مصوبه 9

با توجه به مشاهده و تجارب قبلی در خصوص  نحوه عملکرد دستگاه های مختلف در مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه و پیرو مصوبات شماره 1 بیست و دومین جلسه شورای عالی مورخ 22/1/98 و شماره 1 بیست و سومین جلسه شورای عالی مورخ 12/2/98   در خصوص ضرورت راه اندازی ستاد یا مرکز مدیریت و هماهنگی سوانح و حوادث غیرمترقبه سازمان "با لحاظ  ساختار و گردش کار دینامیک و پاسخگو " سازمان مکلف گردید با قید فوریت نسبت به ارائه پیشنهاد جامع و کامل خود جهت طرح در جلسه شورای عالی و عملیاتی شدن هرچه زودتر موضوع اقدام نماید. بدیهی است کما فی السابق باید  انعکاس نقطه نظرات پیشنهادی و نیز ضعف ها و نقائص دستگاه های متولی به صورت جدی تداوم یابد.

مصوبه 10

از آنجایی که بیم آن  می رود به هر دلیل در خصوص مسافرت ها و دید و بازدید های نوروزی و سرویس دهی هتل ها، اماکن اقامتی، سیاحتی ، زیارتی و ... تساهل و تسامح حاکمیتی یا  اجتماعی صورت پذیرد ، مقرر گردید با توجه به ضیق وقت، سازمان با قید خیلی خیلی فوری و استفاده از کلیه ظرفیت ها نسبت به انعکاس نقطه نظرات جامعه پزشکی جهت در نظر گرفتن مکانیزم های تشویقی و در صورت نیاز کنترل شدید و اعمال جرائم سنگین در مبادی ورودی و خروجی شهر ها  و نیز محدودیت شدید هرگونه تردد منجمله دید و بازدیدهای نوروزی در سطح شهرها اقدام نماید، چرا که در غیر این صورت تحمیل ضربه سهمگین دیگری بر پیکره ی سلامت جامعه و کادر درمانی قطعی است.

مصوبه 11

 شورای عالی ضمن ابراز تاسف و گله مندی از عملکرد بسیار ضعیف سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین نهاد های مسئول در سوانح و حوادث غیر مترقبه و ضرورت پاسخ گویی به آحاد مردم درخصوص دلایل این کم کاری آشکار ، از کلیه نهاد های حمایتی اعم از وزارت رفاه‌،کار و امور اجتماعی ، بنیاد مستضعفان ، کمیته امداد امام خمینی ( ره ) ، سازمان بهزیستی و خیرین معزز درخواست مینماید که در اسرع وقت نسبت به تامین معیشت اقشار ضعیف منجمله کارگران روز مزد ، رانندگان ، دست فروشان و ... اقدامات واقعی و موثر را مد نظر قرار دهند، چرا که به غیر از تکلیف شرعی، انسانی و حکومتی شکستن زنجیره ی انتقال پر سرعت این ویروس بدون حمایت از این اقشار غیر ممکن خواهد بود .

مصوبه 12

شورای عالی ضمن تشکر از کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که در قالب  سازمان های مردم نهاد، انجمن ها ، خیریه ها و کمپین های مختلف و به دور از اقدامات نمایشی و شعارگونه به یاری دولت  و به ویژه حوزه سلامت شتافتند، از تمامی اقشار مختلف صاحب نفوذ اجتماعی همچون دانشمندان، روحانیون، سیاسیون، ورزشکاران، هنرمندان، نویسندگان، شعرا، سلبریتی ها  و معتمدین درخواست مینماید که با استفاده از کلیه امکانات قدمی، قلمی و زبانی خود در جهت مدیریت و کنترل این اپیدمی همت گمارند.

مصوبه 13

شورای عالی با توجه به ضرورت جلب مشارکت همگانی جهت کسب نتایج بهتر ، ضمن تاکید بر  اطلاع رسانی سریع و شفاف به کلیه اقشار جامعه به ویژه جامعه پزشکی در خصوص واقعیت های موجود و پرهیز از مصلحت اندیشی های غیر منطقی  و با توجه به پتانسیل های بی بدیل جامعه پزشکی مقرر نمود سازمان نسبت به راه اندازی سامانه مستقل ثبت گزارش ها ، اطلاعات و داده ها در حوادث و سوانح غیر مترقبه اقدام نماید تا به غیر از فواید متعدد دیگر در مواقع مورد نیاز بتواند در اولین فرصت  فارغ از هرگونه محدودیت نسبت به  اعلام به موقع اخبار تهدید کننده سلامت  به مسئولان و مردم اقدام نماید.

مصوبه 14

شورای عالی ضمن تقدیر از عملکرد سازمان درخصوص مدیریت و کنترل اپیدمی COVID-19 بر لزوم افزایش آموزش های تخصصی برای همکاران و آموزش های عمومی برای مردم  با استفاده از توانمندی های صاحبنظران و کارشناسان و نیز تکنیک های آموزشی متنوع تأکید می نماید.

مصوبه 15

پیرو اتخاذ و ابلاغ برخی تصمیمات در خصوص تامین و توزیع اقلام بهداشتی و حفاظتی منجمله  ماسک ، الکل ، دستکش و ... که بعضا باعث بروز مشکلاتی برای همکاران محترم داروساز نیز شد ، مقررگردید سازمان پیگیری های لازم جهت  رفع این محدودیت ها و تاکید بر ضرورت اخذ نقطه نظرات کارشناسی ارائه کنندگان خدمات و انجمن های علمی در کلیه موارد مربوط را انجام دهد.

دکتر مصطفی معین
رئیس شورای عالی
منبع: روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.