کرونا را رها کنید، مسمومیت متانول را دریابید!
 برای حل معضل، برخلاف رویه معمول، برخی سخت‌گیری‌های قانونی در مقابله با الکل موقتا حذف شد و از طرف دیگر، ضمن افزایش تولید الکل اتانول در کشور، توزیع صحیح و عادلانه کلیه الکل تولیدی رسمی کشور در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.
از چند روز بعد از بروز کرونا در ایران به آهستگی و از حدود ۱۸ اسفند ماه به سرعت، تعداد موارد مسمومیت با متانول و فوت ناشی از آن در برخی استان‌های کشور از جمله خوزستان، فارس، البرز و تهران رو به افزایش گذاشت! به شکلی که طبق گزارش اورژانس فارس، در روز جاری بیش از ۳۰۰ نفر مسموم از متانول در شیراز بستری هستند و آمار فوت ناشی از متانول در این شهر به ۵۲ نفر رسیده است.

✅ قطعا این آمار نمی‌تواند دقیق باشد و آمار مسمومیت متانول فراتر از این ارقام است زیرا به دلیل ترس از افشای جرم شرب خمر، افرادی که به صورت سرپایی به مطب‌ها مراجعه یا از درمان‌های خانگی استفاده کرده‌اند و یا در خارج از مراکز درمانی فوت شده‌اند را شامل نمی‌شود! و آمار و اطلاعات میدانی نگارنده در خصوص متوفیان به دلیل مسمومیت با الکل مهلک متانول در شیراز حدود ۵۰ درصد بیش از ارقام اعلام شده توسط رئیس اورژانس فارس و حدودا ۷ تا ۸ برابر مرگ و میر کرونا در فارس است و آمارهای غیررسمی از برابری مرگ و میر متانول در کمتر از یک ماه اخیر با کل موارد یک ساله سال‌های اخیر این مسمومیت در سطح کشور حکایت دارد.

✅ خصوصیت ضد‌عفونی کنندگی الکل از دیرباز شناخته شده بود، اما با بحران کرونا، شایعاتی غیرواقعی در خصوص تأثیر پیشگیرانه الکل خوراکی در بروز کرونا در بین مردم پیچید که برخی دلیل موج مسمومیت با متانول را وجود این شایعات معرفی می‌کنند، اما مشاهدات نگارنده و اخذ شرح حال از بسیاری مسمومین و خانواده‌های ایشان، از مصرف کننده بودن اکثریت قریب به اتفاق مسمومین و متوفیان متانول حکایت دارد!

✅ بیشتر به نظر می‌رسد‌ به دنبال محدودیت دسترسی به الکل طبی، متانول (که از جمله ضعیفت‌رین الکل‌ها جهت ضد عفونی است) توسط سودجویانی به عنوان ضد‌عفونی کننده ارائه و توسط جاهلان یا جنایتکارانی جهت تولید الکل خوراکی مورد استفاده قرار گرفته است!

? و چند سوال
آیا باز هم قرار است صورت مسئله پاک شود؟!
آیا آماری از مصرف الکل در ایران وجود دارد؟
آمار رسمی فوت از متانول چه زمانی توسط مرجع قانونی و موثق آن اعلام خواهد شد؟
آیا ممنوعیت یا محدودیتی در اعلام آمار وجود دارد؟
در کشورهایی که قوانین ممنوعیت حمل و تولید الکل خوراکی وجود ندارد هم آمار مسمومیت متانول مانند ایران است؟!
حد شرعی شرب خمر چیست؟ مرگ؟!
پاسخ پدر بیمار نوجوان ۱۵ ساله فوت شده مرا که خواهد داد: «از کی شکایت کنم دکتر؟ مگر فروشنده زیرزمینی، نام و نشانی دارد؟»

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.