عامل اصلی ویروس کرونا خفاش‌ها بوده‌اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ماه گذشته دونالد ترامپ مدعی شد ویروس کرونا در چین ساخته شده است. ترامپ به این سوال که آیا مدرکی برای ادعای خود دارد، پاسخ مثبت داد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت: من فکر می‌کنم سازمان جهانی بهداشت باید از خود شرمنده باشد، زیرا آن‌ها مانند روابط عمومی چین رفتار می‌کنند.

اما ماریا ون کرکوو مدیر فنی برنامه اضطراری WHO ضمن رد ادعای ترامپ در مورد منشاء کووید ۱۹ اظهار کرد: عامل اصلی ویروس کرونا خفاش‌ها بوده‌اند. کروناویروس‌ها به طور معمول در حیوانات گردش می‌کنند و بسیاری از این ویروس‌ها در خفاش‌ها وجود دارند؛ بنابراین انتقال آن‌ها آسان است. بیشتر عوامل بیماری زای در حال ظهور از حیوانات ناشی می‌شوند. آنچه باید بدانیم این است که این خفاش‌ها با کدام یک از حیوانات در تماس بوده‌اند که سبب آلوده شدن انسان‌ها شده‌اند.

وی اظهار کرد: از دیدگاه بهداشت عمومی، این بسیار مهم است که آن حیوان را پیدا کنیم تا بتوانیم از شیوع بیماری جلوگیری کرده و مانع از بروز یک پاندمی دیگر شویم. همه کشور‌ها باید هشدار احتمال انتقال بیشتر کروناویروس را جدی بگیرند.

مدیر فنی برنامه اضطراری WHO در خصوص اینکه آیا آغاز احتمال موج دوم عفونت در کشور‌هایی که موفق به مهار نسبی آن شده‌اند، وجود دارد یا خیر گفت: مطمئناً ممکن است. آنچه در تعدادی از کشور‌های موفق در مهار ویروس کرونا مشاهده می‌شود، این است که هنوز افراد مستعد بسیاری باقی مانده‌اند. همه کشور‌ها باید در مورد احتمال انتقال هشیار باشند حتی اگر در فاز اول مهار ویروس کرونا موفق بوده‌اند.

وی در خصوص لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش ویروس گفت: استفاده از ماسک تنها برای آن دسته از افرادی که احساس ناخوشایند داشته و یا علائمی از ابتلا دارند، توصیه می‌شود. خروج از قرنطینه باید به مرور و با شیب ملایم انجام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر فنی برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت درباره تأثیر طولانی مدت ویروس بر سلامت افراد تاکید کرد: اکثر افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، بهبودی کامل خواهند یافت، اما ممکن است در برخی افراد اثرات طولانی مدت داشته باشد. ویروس کرونا به طرق مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است آسیب‌هایی به ریه‌ها وارد شود. افراد باید تحت نظر باشند، فعلا ۴ ماه از ظهور این پاندمی می‌گذرد و هنوز در روز‌های ابتدایی آن هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.