دل نوشته یک پزشک
ملت بزرگ ایران 
عرض خاضعانه ادب به پیشگاه شهدا، جانبازان و شما

مهتران عزیز ملت حتما یادشان هست که زمانی در ایران، پزشکان هندی به خدمت مشغول بودند که حقوقشان ماهانه ۱۰۰۰ دلار معادل ۷۰۰ هزارتومان بود و فقط صبح تا ظهر کار می کردند .
من بعنوان پزشک ۲۴ ساعته روستا با حقوق کمتر از یک یازدهم حقوق پرداختی به یک پزشک خارجی که سه سال کمتر از من درس دانشگاهی خوانده بود به خدمت رسانی به مردمم گمارده شدم. اما دولتمردان کشورم از ابتدای شروع به کار، کمر به تخریب سیستم ارائه خدمات سلامت بستند.
 
شبکه بهداشتی درمانی شهری و روستایی در صورت عدم ترویج وحشتناک و رذیلانه تخصص گرایی توسط برخی سیاستگذاران و مجریان و تامین اعتبار درست و منطقی برای تیم بهداشت و درمان‌، بخوبی می توانست قالب پزشک خانواده را در کنار سایر پزشکان بخش خصوصی به اجرا درآورد. 
زیاده خواهی عده ای درکنار بی کفایتی برخی مسئولین بعلاوه بی توجهی نمایندگان مجلس به این امر مهم ، سبب شد که سرمایه های ملی ملت در بخش دانش آموختگان پزشکی ، به ثمن بخس برباد رود.

هموطنان عزیزم 
هزینه تربیت یک پزشک در ساختار آموزش عالی کشور حداقل ۲ میلیارد تومان است ؛ به یمن برنامه ریزی دولتهای گذشته تا کنون ، بخصوص دولت اخیر ، قریب به ۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان پزشکی ، کار طبابت را رها نموده و در سالهای اخیر چندین هزار پزشک به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند.
ملت شریف ، از نمایندگان و مسئولان خود توضیح بخواهید که چگونه توانسته اند این همه خسارت را بدون آنکه شما بدانید برشما تحمیل کنند؟ 
بپرسید با قشر فرهیخته پزشک چه کرده اند که در جای جای نقاط محروم ارائه خدمات پزشکی با مشکل مواجه شده و چرا پزشکان علیرغم حداقل ۱۹ سال صرف عمر برای تحصیل ، به مشاغل دیگر روی آورده اند و حتی برای دریافت شماره نظام پزشکی مراجعه ننموده اند؟

کارگران شریف وکارفرمایان عزیز کشور؛، آیا میدانید سازمان تامین اجتماعی با نمایش درمان مستقیم به شمایان ، چه کلاه گشادی بر سر همه کشور گذاشته است ؟؟
آیا میدانید فقط با هزینه صرف شده برای بعنوان مثال بیمارستان عالی نسب تبریز ، که بخش خصوصی با کیفیت و سرعت بسیار بیشتر و هزینه بسیار کمتر و با همین شیوه ارائه خدمت رایگان به بیمه شدگان قادر به ساخت آن بود ، سازمان تامین اجتماعی می توانست معادل چند کارخانه پارس خزر که برای چند هزار نفر اشتغالزایی داشت ، برای کشور بسازد و شغل و ارزش افزوده بین النسلی برای بیمه شدگان ایجاد کند ؟؟

هموطنان شریف، آیا میدانید در کشور ما متولی و سیاستگذار و خریدار خدمت سلامت و بخشی از ارائه دهنده خدمت یک نهاد است و دلیل کیفیت پایین ارائه خدمات در بخش دولتی و سازمان تامین اجتماعی همین است ؟

ملت شریف ، از مسئولان سازمان تامین اجتماعی با دهها بیمارستان در اقصی نقاط کشور بپرسید بعنوان مثال سالانه چند بیمار سرطان معده در بیمارستانهای تامین ، تحت عمل جراحی قرار می گیرند؟ و چرا آمار عمل های جراحی سنگین مانند سرطان معده اینقدر در آنها ناچیز یا حتی صفر است ؟؟

مردم عزیز ، از وزارت بهداشت و درمان بپرسید چرا متقاضیان درمان اعتیاد می توانند آزادانه و به نرخ آزاد از هرجای غیرمجاز داروی آگونیست و متادون خریداری کنند ، اما اگر بخواهند تحت نظارت پزشک و در کلینیک درمان شوند باید از افشاء اطلاعات محرمانه شخصی خود بترسند ؟؟

هموطنان عزیزم 
بعنوان پزشک‌، شرمنده‌ایم که مسئولان سازمان نظام پزشکی که باید قانونا حافظ حقوق و منافع متقابل ملت و اعضا صنف خود باشند این چنین در مقابل خیانتی که‌ بنام طرح تحول و فریز تعرفه ها و فرار بیمه ها از پرداخت حقوق‌ سلامت مردم در حق شما و ما می شود سکوت پیشه کرده اند و همدست سیاستگذارانی شده‌اند که از ترس پاسخگویی به ملت ، فرار از پست وزارت را بر قرار و پذیرش مسئولیت ترجیح دادند.

مردم عزیزم 
والله که در حق شما و ما جفا کرده اند‌، به اسم مراقبت از جیب شما ، دولت و بیمه ها از انجام وظایف خود عامدانه و آگاهانه سر باز میزنند اما همان‌ها هیچ ابایی ندارند که یک شبه قیمت بنزین را سه برابر و قیمت پراید را چند ده درصد افزایش دهند و بازار ارز را لجام گسیخته به حال خود بگذارند و دارایی ما و شما را یک شبه تا حد یک سوم کاهش دهند.

 هموطنان گرامی تر از جان که شهادت همقطاران من این روزها برترین گواه سربازی و جانبازی ما برای حفظ سلامت شماست ،به خون پاک و جان مطهرشان از همه شما استدعا دارم قبل از آنکه چراغ مطبهای شهرهاتان خاموش شود ، یا پزشکان شریف شهرتان عطای کار طبابت را به لقائش ببخشند یا قصد مهاجرت کنند و با رفتنشان سلامت جامعه و مردم میهنم به خطر افتد و جراحان و متخصصان و پزشکان اورژانس و بیمارستانها و ... چاره ای جز تغییر شغل یا تعطیلی نداشته باشند ، از نمایندگان خود و مسئولان دولت بپرسید و بخواهید که چرا سلامت شما و معیشت همکاران من را اینگونه به بازی گرفته اند؟!

جهت اطلاع و تنویر اذهانتان عرض می کنم که طبق برآوردهای حداقلی و با ترس و لرز حضرات ، با توجه به فریز پنج ساله تعرفه های پزشکی ، تورم ۳۰ - ۴۰ درصدی چندسال اخیر و افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مالیات سالیانه، بعنوان مثال حداقل مبلغ تعرفه بدون سود برای ویزیت پزشکان عمومی در سال ۹۸ معادل ۴۷۵۰۰ تومان براورد شده بوده اما هیات فخیمه دولت در سال ۹۹دستور داده است با ۳۲۰۰۰ تومان یعنی ۱۵۰۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده کار کنیم و به همین سیاق برای متخصصان و دیگر گروههای پزشکی امریه صادر کرده است .
هموطنان دقت کنید ، این هزینه را باید بیمه تقبل کند نه جیب شما. اما از آنجا که بیمه ها فقط مصرف کننده شده اند و نه سرمایه گذار یا اشتغالزا ، به اسم محافظت از جیب شما ، من و همقطارانم را ناگزیر از تغییر شغل کرده اند ، اما افزایش ۴۰ درصدی قیمت خودرو و کرایه ها و خوراک و قوت روزانه شما ابدا مهم نیست .
به قسم پزشکی‌ام سوگند ، نوشتم تا شنیده و خوانده باشید و بدانید بر سلامت جامعه با این شیوه چه خواهد رفت .

خاک پای ملت ایران
شهرام شمس 
۱۵ اردیبهشت ۹۹

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.