رتبه‌بندی پزشکان آری یا خیر؟
یادداشت و پیشنهادی از طرف جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص دریافت کردیم که ضمن انتشار آن، پذیرای نظرات کارشناسانه موافق و مخالف نیز می‌باشیم، متن یادداشت به شرح زیر است:


«با توجه به بحث مهم تعیین تعرفه‌های پزشکی که سال‌ها محجور مانده و هر سال اعتراضاتی از سوی پزشکان صورت می‌گیرد اما متاسفانه کاملا بی‌نتیجه باقی می‌ماند و بسیار ناعادلانه.

از طرفی همانطور که مستحضرید در تمامی مشاغل مثل مهندسان، وکلا و معلم‌ها و . . . طرح  رتبه‌بندی اجرا می‌شود (بر اساس سنوات که معمولا پایه آن هر ۴ سال هست حق مشاوره تغییر می‌کند) به عنوان مثال یک مهندس مشاور با بیست سال سابقه کار برای مشاوره چندین برابر یک مهندس تازه فارغ‌التحصیل دریافت می‌کند که این کاملا با تائید نظام مهندسی هست و همین طور وکلای محترم و . . .

این مسئله با توجه به دادن قدرت انتخاب به گیرندگان خدمت کاملا در جامعه پذیرفته شده و مورد اقبال هست.

 
حال اگر این امر در مورد پزشکان محقق شود چندین فایده خواهد داشت اولا با قرار دادن تعرفه مثلا ۵۲ هزار تومان برای همکاران جوان متخصص که تازه فارغ التحصیل شده‌اند و اضافه شدن آن تا مثلا ۱۵۰ هزار تومان برای اساتید پیشکسوت با بیش از ۲۰ سال تجربه و علم و توانمندی، نتیجه این خواهد شد که تعداد بیشتری بیمار به همکاران جوان مراجعه خواهند کرد و از طرفی بیمارانی که واقعا مشکل دار و موارد پیچیده و تعداد معدود به اساتید مراجعه خواهند کرد.

این مسئله هم انگیزه پزشکان جوان و پر انرژی را بیشتر خواهد کرد که با توان بیشتر به کسب تجربه بپردازند و هم از آینده خود اطمینان نسبی خواهند داشت و هم اینکه قطعا در جامعه بازخورد منفی نخواهد داشت. از طرفی بیماران هم کاملا قدرت انتخاب خواهند داشت.

امیدوارم مسئولین محترم قانونگذار هر چه زودتر با طرح رتبه‌بندی پزشکان کمی تعرفه‌ها را واقعی‌تر کنند.»

پایان پیام/

3 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.