توزیع عادلانه نیروهای متخصص باید در اولویت کمیسیون بهداشت مجلس باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا آریانپور با اشاره به اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه بهداشت، درمان و سلامت جامعه، گفت: حوزه بهداشت و درمان یکی از حوزه های تخصصی و بسیار مهم کشور بوده و به همه مردم ارتباط دارند. در زمان شیوع ویروس کرونا دانشگاه‌ها و مدارس، نماز جمعه و حتی مجلس شورای اسلامی را به منظور قطع زنجیره انتقال بیماری تعطیل کردیم، اما هیچگاه برای تعطیلی بیمارستان ها و درمانگا ها تصمیمی گرفته نشد چرا که‌ کشور بدون پزشک، کادر درمانی و بیمارستان دوام نمی‌آورد.

وی ساماندهی بیمه‌های درمانی را یکی از اولویت‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارزیابی کرد و افزود: بیمه برای حمایت و پشتیبانی از مردم در مواقع مناسب و ضروری ایجاد شده است. اما امروز به دلیل سوءمدیریت و محدود بودن منابع مالی بیمه‌ها، امکان حمایت کافی و مناسب از بیماران وجود ندارد. این موضوع باعث نارضایتی مردم از بیمه‌ها شده است، بیمه‌های تکمیلی برای رفع ضعف‌های بیمه های درمانی ایجاد شده که آن هم نیازهای مردم را به خوبی پاسخ نداد، چرا که بسیاری از هزینه‌های درمانی مردم به آنها بازگردانده نشد. بر همین اساس مجلس و به خصوص کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان باید با استفاده از ظرفیت‌های قانون‌گذاری و نظارتی خود بیمه‌ها را به جایگاه اصلی خودشان که حمایت از مردم در زمان بیماری است، برگردانند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، توزیع عادلانه نیروهای متخصص در سطح کشور را یکی از مسائل مهم و اولویت‌دار کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم معرفی کرد و گفت: متاسفانه اکثر نیروهای متخصص و فوق تخصص در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ ‌تجمع پیدا کرده و شهرهای کوچک نمی‌توانند از نیروی متخصص بهره‌مند شوند، نیروهای متخصص شهرستان‌ها پس از گذشت چند سال و کسب تجربه به دلیل نبود انگیزه کافی در تهران و یا مراکز استان‌ها مشغول می شوند، رعایت عدالت در توزیع نیروی انسانی متخصص و با اولویت مناطق محروم و شهرستان‌ها کوچک نیازمند نظارت همه جانبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است.

آریانپور به کمبود امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی و عدم توزیع عادلانه آن در سطح کشور اشاره کرد و گفت: شهرستان‌های بزرگی که در مراکز قدرت و تصمیم‌گیری افراد بیشتر و با لابی قوی‌تر داشتند، از امکانات درمانی و تجهیزات پزشکی نیز بیشتر بهره برداری کردند، شرق استان گلستان با جمعیت بالای یک میلیون نفر محروم از تجهیزات پزشکی است، در این منطقه تنها یک دستگاه ام آر آی و دو دستگاه سی تی اسکن وجود دارد که پاسخگوی نیاز چنین جمعیتی نیست. از طرفی با شیوع ویروس کرونا، بار مراجعه به سی‌تی اسکن به شکل قابل توجهی زیاد شد و دستگاه‌ها اضافه بر ظرفیتشان کار کردند که بی تردید نگهداری آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. بر همین اساس باید توزیع عادلانه ای در تجهیزات پزشکی شهرستان‌های دور دست صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: بسیاری از فارغ تحصیلان رشته‌های حوزه بهداشت و درمان مازاد بر نیاز جامعه هستند، تنها محل جذب این رشته‌ها وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های مربوطه است که  اگر این امکان فراهم نشود، تمامی آنها خانه نشین و بیکار خواهند شد. ما نباید در رشته هایی که به اقتصاد جامعه کمک نمی‌کنند، پذیرش داشته باشیم. بلکه باید به رشته‌های مورد نیز جامعه توجه کنیم، در تربیت نیروی انسانی متخصص باید به بومی‌گزینی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، ماندگاری پزشکان انتخاب شده در مناطق محروم به نسبت افرادی که از تهران و مراکز استان‌ها در این مناطق مشغول می‌شوند، بیشتر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با اشاره به ضرروت تقویت بعد نظارتی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، خاطر نشان کرد: تقویت بعد نظارتی کمیسیون بهداشت مانع بی انضباطی های مالی در سازمان‌های مختلف زیر مجموعه کمیسیون اعم از هلال احمر، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی می‌شود. از طرفی باید از مسئولان سازمان‌های مرتبط با کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص نحوه عملکرد آنها و هزینه کرد بودجه تخصیص یافته گزارش بخواهیم تا مشخص شود که  آیا این هزینه‌ها به مردم منفعتی رسانده است یا خیر؟

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.