هزینه اثربخش‌ترین روش برای مهار کرونا، شناسایی گروه‌های پرخطر و حمایت از آنهاست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمید سوری گفت: اکنون به علت کاهش سختگیری ها و عادی سازی شرایط تردد و حضور در اماکن عمومی، روند ابتلا به ویروس کرونا در کشور صعودی شده و بسیاری از مردم، دیگر اصول بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک را رعایت نمی کنند. مردم تقصیری ندارند زیرا به محیط اطراف خود نگاه می کنند و فکر می کنند حتما باید جلوی چشمشان عده ای از کرونا فوت کنند تا موضوع را جدی بگیرند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا ادامه داد: با توجه به بازگشایی اماکن عمومی، ادارات و افزایش ترددها در جامعه این ذهنیت غلط در بین مردم شکل گرفته که وضعیت عادی است و نیازی به رعایت محدودیت های بهداشتی نیست. چون موارد فوت کرونا بسیار پراکنده است و مردم نمی بینند که هر روز تعدادی از افراد بر اثر ابتلا به این بیماری فوت می کنند.

وی افزود: وضعیت نگران کننده است و با این شرایط باید منتظر شرایط سخت تر و موارد ابتلا و فوتی بیشتری از کرونا باشیم. اغلب مردم خطر بالقوه کرونا را جدی نمی گیرند و همین بی خیالی و نداشتن نگرانی باعث شعله ور شدن موج دوم کرونا می شود، از منظر اپیدمیولوژی و ملاحظات نظام سلامت، بازگشایی همه اماکن عمومی اقدامی شتابزده بود اما دولت حتما از ابعاد کلان تر و با نگاه به ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی چنین تصمیمی گرفته است، بنابراین این تصمیم با نگاه کامل تر و جامع تر به همه جنبه های مدیریت جامعه انجام شده است.

سوری گفت: در این شرایط باید اقداماتی انجام دهیم که هزینه بازگشایی ها برای سلامت مردم به حداقل برسد و کمترین میزان مرگ و میر و تلفات را داشته باشیم به عنوان مثال در وضعیت کنونی که شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا در اکثر استانهای کشور هستیم، تصمیم به بازگشایی مدارس در تابستان به بهانه اینکه در پاییز شاهد موج دوم کرونا هستیم، منطقی نیست. ویروس کرونا در برابر گرما حساس نیست و کم یا ضعیف نمی شود بنابراین بازگشایی مدارس در تابستان موجب افزایش و اوج گرفتن این اپیدمی می شود.

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا درباره راه حل مدیریت کرونا در شرایط کنونی کشور گفت: در وضعیت کنونی بهترین و کم هزینه ترین راه برای مدیریت کرونا که شاهد عادی سازی و آسان گیری هستیم این است که گروه های پر خطر مانند سالمندان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند مبتلایان به دیابت، پر فشاری خون، بیماری های قلبی یا تنفسی یا افرادی که بیماری کبدی دارند را شناسایی و از آنان به صورت ویژه مراقبت کنیم، این اقدام مهم هنوز در دستور کار قرار نگرفته، دولت و سازمانهای حمایتی باید گروههای پر خطر را تحت حمایت خاص قرار دهند تا در خانه بمانند و مراقبت های بهداشتی و درمانی و نیازهای روزمره آنان مانند تهیه دارو یا مواد غذایی درِ خانه آنان ارائه شود.

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: این گروهها باید اولویت بندی شوند و در مجموع با مراقبت و حمایت از جمعیتی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد جامعه که پر خطر هستند، می توانید این اپیدمی بزرگ را مدیریت کنیم. ابتلای گروههای پر خطر به ویروس کرونا می تواند مرگ آور باشد با بردن خدمات بهداشتی و معیشتی به درِ خانه آنها، بقیه مردم که جوانان و افراد کم خطر هستند می توانند وارد فعالیت های اقتصادی، تولیدی و خدماتی شوند. در صورتی که افراد سالم به ویروس کرونا هم مبتلا شوند در اغلب موارد به صورت خفیف و کم علامت دوره بیماری را سپری می کنند و به این ترتیب با کمترین هزینه و کمترین بار بیمارستانی و مرگ و میر به سمت مصونیت عمومی علیه کووید ۱۹ در جامعه حرکت می کنیم.

وی اظهار کرد: شاخص بستری مبتلایان کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماری مهمترین شاخص موفقیت در مدیریت کرونا در بین کشورهای جهان است. در صورتی که دولت بتواند از گروههای پر خطر مراقبت کند، این شاخص به شکل معناداری بهبود پیدا می کند، افراد عادی و کم خطر نیز می توانند زندگی عادی خود را داشته باشند و چرخ اقتصاد و تولید را بچرخانند، در واقع با مراقبت خاص از بیماران مزمن و گروههای پر خطر، ایمنی و مصونیت انبوه ۶۰ تا ۷۰ درصدی در جامعه با کمترین تلفات و مرگ و میر و بستری بیمارستانی محقق می شود. بار بیمارستانها نیز افزایش پیدا نمی کند و کادر درمان که چهار ماه کار طاقت فرسا داشته اند و خسته شده اند نیز اندکی استراحت می کنند.

سوری ادامه داد: این طرح البته باید مطالعات اقتصادی هم داشته باشد اما اجرای آن به نفع کشور است. البته اجرای چنین طرحی با توصیه و اعلام رسانه ای انجام نمی شود بلکه باید به نوعی اجباری باشد و در کنار آموزش افراد پر خطر و اطرافیان آنها، تمهیدات لازم توسط دولت و سازمانهای حمایتی انجام شود. مثلا یک فرد دیابتی بالای ۶۰ سال به عنوان گروه پر خطر تعریف شود و بهانه های از خانه خارج شدن برای تهیه دارو یا مواد غذایی از او گرفته شود و این خدمات درِ منزل به آنان ارائه شود.

عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا اظهار کرد: سختگیری ها و برنامه های مدیریتی باید با ایجاد تمهیدات لازم انجام شود و اگر گروههای پر خطر را مجبور می کنیم در خانه بمانند باید الزامات و خدمات مورد نیاز آنها را تامین کنیم تا این گروهها مجبور نشوند، قواعد و مقررات دولت و وزارت بهداشت را زیر پا بگذارند. سازمانهایی مثل بهزیستی، هلال احمر، شهرداری ها و بسیج هم باید وارد گود شوند تا خدمات مورد نیاز افراد پر خطر در خانه به آنان ارائه شود و در خانه بمانند و با این کار قطعا میزان مرگ و میر کرونا و بستری آن کاهش پیدا می کند.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: مهمترین فایده این طرح و حمایت دولت از گروههای پر خطر این است که مرگ ناشی از کرونا و بیماری کووید ۱۹ کاهش پیدا می کند، شاخص مرگ مهمترین شاخص در مدیریت کروناست زیرا تبلعات احساسی و اجتماعی زیادی دارد. کاهش موارد بستری و مرگ کرونا از نظر نگاه بین المللی به مدیریت کرونا در ایران نیز بسیار مفید است و حیثیت کشور را در مجامع بین المللی بالا می برد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.