جذب نیروی انسانی
جذب نیروی انسانی با تدوین چارت سازمانی متناسب با اهداف استراتژیک هر سازمان آغاز می‌شود. تدوین چارت بیمارستان باید توسط ارشدترین سطوح مدیریتی با همکاری مشاوران خبره نیروی انسانی انجام شده و در تدوین آن‌ باید اهداف استراتژیک بیمارستان، ساختار سازمانی سایر بیمارستان‌ها و قوانین دانشگاه متبوعه مد‌نظر قرار گرفته شود. علاوه بر این نکات توجه به شرایط اقتصادی جامعه در زمان جذب نیرو هم، موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شد، در شرایط رکود و بحران اقتصادی ترجیح با آن است که با واسپاری برخی از مشاغل به مجموعه‌های بیرون بیمارستان از بار تعهدات طولانی مدت مجموعه کاسته شود‌؛ در صورتی که در شرایط شکوفایی اقتصادی جذب نیروها با وفاداری و تعهد سازمانی بالا ضامن موفقیت مجموعه خواهد بود.

 
پس از تدوین چارت سازمانی و تعریف مشاغل‌، شرح وظایف‌، توانایی‌های لازم و مدرک متناسب با هر شغل طبق قوانین باید مشخص شده و سپس باید بازه حقوق و مزایای هر شغل با توجه به نقشی که آن شغل در نیل به اهداف بیمارستان دارد، تعیین گردد‌. 

نکته مهم در تعیین حقوق و دستمزد‌ها رعایت عدالت برون سازمانی و درون سازمانی است. برای رعایت عدالت برون سازمانی می‌توان از اطلاعات سایر مراکز درمانی و بیمارستان‌های مشابه برای پرداخت استفاده نمود. در کنار عدالت برون سازمانی، رعایت عدالت درون سازمانی و تعیین حقوق و مزایای یکسان برای مشاغل مشابه جهت تداوم همکاری نیرو‌ها با مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 
پس از تعریف مشاغل و بازه حقوق و مزایا، نوبت جذب داوطلبین هر شغل خواهد بود که با توجه به نوع شغل و شرایط بازار کار تعداد متقاضیان هر شغل متفاوت خواهد بود و بسته به تعداد متقاضیان، مجموعه از حق انتخاب‌های متفاوتی برخوردار خواهد بود.

به طور معمول جذب نیرو‌ها با مصاحبه شغلی و بررسی رزومه داوطلبین انجام می‌شود. 


مصاحبه شغلی بهتر است توسط چند مصاحبه‌گر، متشکل از مدیر ارشد مجموعه، مدیر یا معاون نیروی انسانی و مسئول مستقیم آن شغل در کنار فردی خبره که سابقه اشتغال در آن شغل را دارد انجام شود و به جای سوالات فی‌البداهه و متفاوت، از سوالات مشابه برای تمامی داوطلبین هر شغل استفاده شود.

در مصاحبه باید به جای سوالات با پاسخ بله یا خیر‌، از سوالات تشریحی استفاده شده ‌و مصاحبه‌گر باید از تایید یا رد پاسخ مصاحبه شونده خودداری نماید.

بهتر است پس از پایان مصاحبه از دادن پاسخ مثبت یا منفی به داوطلبین خودداری شود و نتیجه مصاحبه به صورت کاملا محترمانه به شکل نامه یا ایمیلی به داوطلب اعلام گردد.

 
در مورد حقوق و مزایا و شرایط کاری هر شغل بهتر است در همان جلسه اول مصاحبه، ‌حقوق و مزایا و شرایط کاری هر شغل به صورت شفاف به داوطلب توضیح داده شود تا در صورت عدم تمایل یا پذیرش شرایط، از اتلاف وقت مجموعه و داوطلب خودداری شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.