رشد علمی طب سنتی در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بر اساس یک پژوهش بین المللی که نتایج آن در مجله اتنوفارماکولوژی یا دارو شناسی بومی چاپ شد، کشور ایران از نظر تعداد و کیفیت مقالات طب سنتی و دارو سازی بومی رتبه پنجم جهان را به دست آورد.

در حالی که تا قبل از سال ۲۰۱۱ ایران جایگاهی در این زمینه نداشته است، اما طبق بررسی‌ها از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ رتبه پنجم بعد از کشور‌های چین، هند، برزیل و آمریکا از لحاظ تولید مقالات به کشور ایران رسید.

امیرحسین جمشیدی، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بسیاری از مقالاتی که در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته است، مقالاتی هستند که رشته‌های دیگر در آن درگیر بودند و حاصل تلاش و همکاری رشته‌های مختلف است، بیش از ۲ هزار مقاله یعنی حدود ۶/۳ درصد از کل مقالات جهان در زمینه دارو شناسی بومی حاصل تلاش پژوهشگران ایرانی است. در حوزه آموزش نیز اکنون حدود ۱۵ رشته محل در سراسر کشور در زمینه طب سنتی فعالیت می‌کنند.

علیرضا عباسیان، معاون دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ۳ رشته اصلی با عنوان رشته طب ایرانی، دارو سازی در طب ایرانی و رشته تاریخ طب در حوزه طب سنتی وجود دارد که این‌ها در مقطع دکتری تخصصی دانشجو می‌گیرند، علاوه بر آموزش، پژوهش و تولید دارو کشور ما در زمینه درمان با روش‌های طب سنتی نیز دستاورد‌های ارزشمندی داشته است، اولین اقدام ما ادغام طب سنتی در شبکه‌های بهداشت است که به نقاط پایانی رسیده است. امیدواریم با تکمیل پروژه  بتوانیم بیمارستانی با عنوان "طب ایرانی و مکمل" تاسیس کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان این دستاورد‌ها طب ایرانی را به عنوان یک طب شناخته شده رسمی در مجامع علمی جهان مطرح کرده است.  اخیرا سازمان جهانی بهداشت طی نامه‌ای ضمن به رسمت شناختن "طب ایرانی" مجوز نگارش آموزش و اقدامات بالینی را صادر کرده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.