راه‌اندازی زیست‌بوم استقرار همه دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان واکسن در کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اواخر سال گذشته بود که تفاهم‌نامه ایجاد شهر واکسن به امضا رسید. این شهر قرار است زیست‌بومی برای استقرار شرکت‌های تولیدکننده واکسن باشد. شهری که بر اساس پیش‌بینی‌ها فضایی علمی و فناورانه برای تولید واکسن‌های بومی و مبتنی بر آخرین دستاوردهای علمی جهان فراهم می‌کند.

 بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسیده، قرار است شهر واکسن محلی برای جمع شدن همه دست اندرکاران این عرصه زیر یک سقف باشد. در این زیست‌بوم واکسن‌های مورد نیاز کشور به صورت بومی تولید می‌شود.

در چند سال اخیر ایران به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه داروهای زیستی بدل شده و بیشتر داروهای مورد نیاز بازار داخلی را با استفاده از توان علمی متخصصان ایرانی تامین می‌کند. توانمندی‌هایی که در دیگر حوزه‌های علمی هم وجود دارد اما زیرساخت مناسبی برای استفاده از آنها نداریم. مثلا در حوزه تامین واکسن‌های کاربردی در کشور هنوز هم به دیگر کشورها وابسته هستیم و نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های داخلی برای تامین نیازهای کشور به خوبی بهره ببریم.

شاید نبود یک زیست‌بوم یکپارچه برای حمایت از این فناوران، مهم‌ترین نقص در این حوزه است که منجر به عدم استفاده درست از توانمندی‌های علمی کشور شده است. به گفته برخی کارشناسان داخلی، صنعت واکسن بسیار حیاتی تر از صنعت دارو است. اما با وجود نیروی تحصیل‌کرده و سرآمدان علمی که در حوزه واکسن داریم هنوز در این حوزه به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

به گفته هومن کاغذیان رئیس کارگروه واکسن ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه‌اندازی شهر واکسن قرار است به همه این کمبودها پاسخ دهد.

به گزارش ایرنا وی در پایان افزود: این شهر با تجمیع زیرساخت‌های مشترک در این حوزه و کاهش هزینه‌های ثابت تولید واکسن به توسعه کمی و کیفی این صنعت کمک می‌کند، کاهش بهای تمام شده تولید واکسن در کنار واقعی شدن قیمت آن، رقابتی شدن تولید و اخذ استانداردهای کیفی جهانی، از دیگر اهداف ایجاد این شهر صنعتی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.