علل بروز ۱۲ تا ۶۵ درصد از کم توانی‌های ذهنی ناشناخته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرزانه فربخش به مناسبت روز جهانی کم‌توانی ذهنی، با تاکید بر اهمیت انجام آزمایش غربالگری در حین بارداری و پس از تولد گفت: مراقبان سلامت مراکز خدمات جامع سلامت برای شناسایی نوزادانی که ممکن است با مشکلات و اختلالات متابولیک به دنیا آیند، تنها با گرفتن چند قطره خون و انجام آزمایش غربالگری بیماری‌های متابولیک مادرزادی، نوزاد را در مقابل خطر بروز بسیاری از بیماری های ذهنی و جسمی محافظت می‌کنند.

رئیس گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: آزمایش غربالگری، برای تشخیص نوزادان مبتلا به اختلالات متابولیک بسیار مفید است، بسیاری از این بیماری‌ها، در صورت تشخیص زود هنگام، قابل کنترل و درمان بوده و می‌توان از بروز علایم شدید و خطرناک این بیماری ها جلوگیری کرد، در صورت تاخیر در تشخیص و درمان، این بیماری‌ها می‌توانند مشکلات ذهنی و جسمی همچون عدم توانایی حرکتی، کم توانی ذهنی، سوء تغذیه و عدم توانایی در تکلم را به دنبال داشته باشند.

وی افزود: کم کاری مادرزادی تیروئید عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی، رشد طولی و قد نوزاد بر جای می‌گذارد، بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد هیچ‌گونه نشانه آشکاری ندارد، نوزاد در دو تا سه ماه اول زندگی، ظاهر کاملا سالمی دارد، ولی به تدریج علائم بیماری نمایان شده و با گذشت زمان کودک دچار عقب ماندگی ذهنی می شود، در این صورت کودک اغلب ناآرام و پر جنب و جوش شده و تعادل عصبی خوبی ندارد، قدرت تکلم او ضعیف و راه رفتنش دچار مشکل شده و عقب ماندگی ذهنی در این بیماری شدید است. همچنین کودک مبتلا، بیش فعالی همراه با حرکات بی هدف پیدا می کند.

در ادامه فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: عقب مـانده ذهنـی بـه فردی گفته می شود کــه فعالیتهـای ذهنـی او در حـد قـابل ملاحظـه ای کاهش یافته، ضریب هوشی کمتر از 70 داشته باشــد، در قدرت تطبیق وی بـا محیـط زنـدگـی اختـلال چشـمگیری وجود داشته باشد و در یـادگـیری و توانـایی انجـام مســئولیتهای شخصی واجتماعی با اشکال مواجه باشد.

وی افزود: معمولا مجموعه ایـن مشـکلات در طـی دوران رشــد و نمــو عصبـی بروز می کند، درباره دسته بندی انواع کم توانی های ذهنی بیمـاران دارای بــهره هوشی 69-50 را جــزء مـوارد خفیـف "آموزش پذیر" 49-35 را متوسـط "تربیت پذیر" 20-34 را شدیـد و کمـتر از 20 را عمیـق یـــا پیشــرفته طبقه بندی می‌کنند، در اکـثر بررسـی‌ها، تسـت ضریـب هوشـی"IQ test" بـرای تــایید کم توانی و میزان شـدت آن بـه کار مـی‌رود، عواملی که ممکن است باعث عقب ماندگی عقلی شوند به سه گروه قبل از تولـد، حیـن تولد و پس از تولـــد تقسیم می‌شوند.

اشرافی درباره سندروم داون گفت: شایعترین ناهنجـاری کروموزومـی کـه بـا کم توانی ذهنی همراه است، تریزومی "21 ســندرم داون" اسـت که احتمــال تکـرار آن در حاملگی‌های بعـدی  یک تا دو درصد است و به نظر می‌رسد با سن مادر ارتباط داشتـــه باشد. بروز ایـن سندرم در مادران سنیـــــن کمتر از 20ســال و بـالاتر از 35 سـال بیشتر از سایر افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره انواع علل کم توانی‌های قبل از تولد گفت: اختلالات متابولیکی مادر از قبیل دیـابت، کم کاری تیرویید، عوامل دارویی و تابش اشعـــه بخصــوص در هفتـه های پنج تا هجدهم حاملگی و اختلالات متابولیکی ارثی مــانند فنیل کتونوری، مصرف الکل و مواد مخدر از علل دیگر ایجاد عقب‌ماندگی‌های قبل از زایمانی هستند.

وی درباره عوامل کم توانی ذهنـی در حین تولد گفت: این عوامل شامل خفگـی زایمانی، نارس بودن جنین، خونریزی و زایمان‌های ســخت، عوامل دارویی و تاخیر رشد داخل رحمی شده و باعث ایجاد حـدود 10 تا 20 درصد از موارد عقب ماندگی ذهنی می‌شوند.

اشرافی درباره عوامل ایجاد کم توانی ذهنی پس از تولد گفت: این عوامل شــامل ناهنجاری و نقص ساختمانی مغــز، بسته شـدن زودرس شـکاف بیـــن اســتخوان های جمجمــه، نقـص متابولیکی مـادرزادی، اختـلال اسـیدهای آمینـه مـانند فنیل کتـونوری، اختلال اسـیدهای ارگانیک، کم کاری تیرویید، افت قند خون، عفونت هــای باکتریایــی و ویروسی، حوادث، ضربه ها و مسمومیتها به خصـوص در سنیـن زیر پنج سال و اختلال در امر مراقبت از کودک، محرومیت هـای محیطـی، اجتماعی و عاطفی و  سوء‌تغذیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: علیرغــم توسعـــــه اقدامــات تشخیصـی در بررسی های مختلــــف، برای 12 تا 65 درصد مـوارد عقب ماندگــی ذهنــی علــــت مشخصــــی یافـــت نشـده و بــــــه عنــوان نامشخــــص "Idiopathic" طبقه بندی می شوند، از جمله بیماری‌های همراه با کم توانی‌های ذهنی که در شایع ترین حالت در موارد شدید و بسیار شدید عقب ماندگی ذهنی دیده می‌شود، ناتوانی‌های حسی، حرکتی و صرع است، فقط یک سوم این افراد تحرک دارند و یک چهارم به دیگران وابسته هستند، مشکلات شنوایی و بینایی مانع دیگری برای توانایی شناختی است، "اسپاستیسیتی" "اتاکسی" و "آتتوز" را از دیگر  ناتوانی‌های حرکتی شایع این افراد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا بروز عوارض بیماری در هر کودک منجر به ایجاد پیامدهای جبران ناپذیر و متعدد خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی خواهد شد که با افزایش آگاهی جوامع نسبت به کم توانی و شناسایی برخی از عوامل بروز آن، می توان از بروز بسیاری از موارد جدید جلوگیری کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.