در صورت نیاز، ظرفیت همه بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص می‌یابد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی گفت: در مورد استان‌هایی که بیماری در آنها رو به افزایش است مانند استان‌های خراسان رضوی، مازندران و فارس نمی‌دانیم که پیک بیماری در این استان‌ها چه زمانی خواهد بود و  بستگی به رفتار مردم و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی دارد تا چرخه انتقال ویروس را به حداقل برسانند.

وی افزود: گاهی متاسفانه در برخی استانها مشاهده می‌کنیم که همه مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند و در برخی از شهرها، کمتر از 50 درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند و در برخی مناطق هنوز شاهد برپایی مهمانی‌های خانوادگی هستیم و وقتی در چنین شرایطی باشیم، نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که میزان بار بیمار‌ها چه مقدار است چون وابسته به رفتارهای مردم است، متاسفانه در سه استان خراسان رضوی، فارس و مازندران روند بیماری کرونا رو به افزایش است و فعلا برای تخت‌های بستری در این استان‌ها و همچنین تهران مشکلی نداریم. در این استان‌ها فعلا ظرفیت بستری بیماران وجود دارد اما به صورت نامحدود تخت بیمارستانی در اختیار نداریم؛ بنابراین مردم باید مراعات کنند تا از ظرفیت‌‌‌های موجود و تجربه چندین ماهه همکاران ما، استفاده کنیم.
 
معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: علی‌رغم اینکه تعداد موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته اما مرگ و میر بیماران، به همان نسبت افزایش پیدا نکرده و تا حدی مدیریت زیادی در این عرصه اتفاق افتاده که ناشی از زحمات همکاران خستگی ناپذیر ما بوده است اما هدف اصلی ما غیر از کاهش ابتلا به ویروس، کاهش مرگ و میر بیماران است و تمام تلاش ما در حوزه درمان، به حداقل رساندن مرگ و میر بیماران است، از مردم خواهش می‌کنیم که مراعات کنند تا موارد محدودتری نیاز به خدمات درمانی و بیمارستانی داشته باشند که در این صورت، قطعا مراقبت‌ها، کیفیت بالاتری خواهند داشت. در حال حاضر مشکلی در تخت‌های بیمارستانی نداریم و در حوزه تخت‌های ویژه با کمکی که با موافقت مقام معظم رهبری از طریق دولت اختصاص داده شده و با اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در تامین تجهیزات به ویژه دستگاه‌های کمک تنفسی، مشکل نگران کننده‌ای نداریم.

جان بابایی خاطرنشان کرد: در خصوص تامین و تقویت نیروی انسانی، قدری نگرانی داشتیم تا بتوانیم ذخیره‌ای از نیروی انسانی را آزاد کنیم. خوشبختانه به جمع بندی رسیدیم و با دستور وزیر بهداشت و همراهی و همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت، مصوبات خوبی در این حوزه داشتیم که به زودی ذخیره‌ای از نیروی انسانی را در همه رده‌ها آزاد می‌کنیم تا نیروهای تازه نفس در کنار همکاران قدیمی تر بتوانند در محیط، خدمت رسانی کنند و کمتر شاهد اثرات فرسایشی نیروی انسانی باشیم، همه بیمارستانها آماده باش هستند اما بیمارستان‌هایی که در حوزه کرونا فعالیت داشتند بیشتر اقدام به پذیرش بیماران کووید 19 می‌کنند اما در صورت نیاز، ظرفیت همه بیمارستانها به طور کامل برای پوشش بیماران کووید 19 اختصاص می‌یابد و حتی از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: اگر بیماران در تهران تمایل داشته باشند و یا تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داشته باشند در صورت تمایل می‌توانند از خدمات بخش خصوصی برای خدمات بستری کرونا استفاده کنند؛ البته این توزیع باید از طریق مرکز هدایت عملیات بحران تهران و با مسؤولیت چرخشی یکی از معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، انجام شود و اگر برخی بیماران تمایل به استفاده از خدمات بخش خصوصی داشته باشند از این مسیر باید اتفاق بیفتد تا مردم از مراکز مورد تایید ما، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص درخواست برخی دانشگاه‌ها برای کار داوطلبانه در حوزه درمان و بخش‌های کرونا، گفت: هر نیرویی را نمی‌توانیم برای بخش‌های کرونا در بیمارستان‌ها استفاده کنیم و باید دوره مهارتی را گذرانده باشند. با دستورالعمل جدیدی که با راهنمایی و همراهی معاونت آموزشی وزارت بهداشت تهیه کرده‌ایم و مورد تأیید وزیر بهداشت نیز قرار گرفته، ظرفیت بسیار مناسبی از نیروی انسانی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد و می‌توانیم نیروهای تازه نفسی در حوزه پرستاری، پزشک عمومی و متخصص داشته باشیم، خودمان هم می‌دانیم که مهم‌ترین نقطه‌ای که باعث نگرانی می‌شود، نیروی انسانی و آن هم به دلیل طولانی شدن مدت شرایط اپیدمی این بیماری و حالت فرسایشی بودن آن بود که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده، این نگرانی به حداقل خواهد رسید.

جان بابایی ادامه داد: تغییراتی در آزمون دستیاران سال چهارم ایجاد خواهد شد که امتحان بورد آنها به تاخیر بیفتد و در روزهای آینده، زمان آن به صورت رسمی اعلام خواهد شد. امسال باید حداقل سه ماه زودتر از هر سال، سه هزار نفر از نیروهای متخصص را در کشور توزیع کرده و از نیروهای پرستاری استفاده و سایت ثبت نام پزشکان برای اعزام به استان‌ها را باز کنیم، قرار نیست هیچ امتحان و آزمونی در گروه علوم پزشکی حذف شود، فقط امتحان بورد مقداری با تاخیر برگزار می‌شود که زمان آن به صورت رسمی توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و ممکن است امتحان پره بورد دستیاران زودتر برگزار شود.

وی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر ابتلای 5 هزار نفر از پرستاران به کرونا و مرخصی بودن آنها گفت: پرستارانی که به این بیماری مبتلا شده اند از چرخه ارائه خدمت خارج نشده اند بلکه به تدریج به کووید19 مبتلا شده‌اند و هر پرستاری که مبتلا می‌شود، بعد از یکی دو هفته به محل کار خود باز می‌گردد و این طبیعی است چون در خط مقدم هستند و احتمال آلودگی آنها زیاد است، دانشجویان سال آخر پرستاری و پرستارانی که منتظر انجام طرح تعهد نیروی انسانی هستند به زودی به نظام ارائه خدمات اضافه می‌شوند و باید موافقت سازمان برنامه و بودجه را برای استخدام آنها بگیریم؛ البته از قبل مصوبه استخدام 10 هزار نفر را داریم که امیدواریم با تامین منابع مورد نیاز، استخدام این پرستاران نیز انجام شود.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص دریافت پول از مردم در بیمارستان‌های دولتی برای درمان کرونا گفت: باید سهمیه فرانشیز را از بیماران دریافت کنیم و فراتر از مصوبه قانون و ابلاغ دولت، پولی از بیماران دریافت نمی‌شود. از بیمارانی که از نظام ارجاع به بیمارستان‌ها می‌آیند، 5 درصد و از بیمارانی که از مسیر غیرارجاع می‌آیند، 10 درصد به عنوان فرانشیز دریافت می‌شود، اگر بیماری توان پرداخت هزینه‌های بیمارستانی در بخش دولتی را نداشته باشد، مددکاری بیمارستانها به آنها کمک می‌کند اما هیچ هزینه‌ای به جز فرانشیزی که توسط دولت ابلاغ شده از بیماران دریافت نمی‌کنیم. افرادی که از نظام ارجاع در بیمارستانها بستری می‌شوند، 5 درصد از کل هزینه ها و افرادی که بدون نظام ارجاع بستری می شوند، 10 درصد کل هزینه ها را پرداخت می‌کنند که اگر فرد توانایی مالی نداشته باشد، تخفیف‌هایی با کمک واحد مددکاری بیمارستان‌ها برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

جان بابایی در خصوص ملاک توزیع اقلام دارویی و حفاظتی در بیمارستان‌ها گفت: در کمیته علمی ستاد کرونا، 40 نفر از بهترین اساتید علوم پزشکی کشور حضور دارند. داروهایی که در فلوچارت رسمی کشور ابلاغ شده در تمام بیمارستان‌ها موجود است. بنده هفته‌ای حداقل به دو سه استان سفر می‌کنم و اولین چیزی که سوال می‌کنم، در خصوص وضعیت دارویی بیمارستان‌هاست.

وی یادآور شد: داروهایی که در مرحله تحقیقاتی قرار دارند، محدودیت‌هایی دارد چون در فاز تحقیقاتی هستند و باید کار تحقیقاتی مربوط به آنها تمام شود. در حال حاضر وزارت بهداشت، زیرساخت‌هایی فراهم کرده که داروهایی که در فاز تحقیقاتی قرار داشته و احتمال اثربخشی دارند، مواد اولیه آنها وارد کشور شده و با شرکت‌های داروسازی مذاکراتی انجام داده که بتوانیم این داروها را بعد از پایان مطالعات تحقیقاتی در کشور تولید کنیم، ماهیت ویروس کرونا هیچ فرقی نکرده بلکه افراد میانسال بیشتر در بیمارستان‌ها بستری هستند. به عنوان نمونه در بیمارستان‌های استان مازندران یا سایر استان‌ها نسبت بستری افراد میانسال، بیشتر از گذشته است و این نشان می‌دهد که نیروی کار و آنهایی که در فضای کسب و کار و جامعه هستند، کمتر پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را مراعات کرده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: میزان ابتلای کودکان به ویروس کرونا نسبت به اسفند ماه، مقداری افزایش یافته و این نشان دهنده کاهش حساسیت‌هاست. حساسیتی که برخی خانواده ها در اوایل بیماری کرونا برای سالمندان و کودکان داشتند، خیلی بیشتر بوده و الان کاهش یافته و در نتیجه، ابتلای کودکان افزایش یافته است.کودکان زنجیره انتقال ویروس هستند و هر قدر که کودکان کمتر مبتلا شوند، خطر انتقال بیماری کمتر می‌شود، با مراقبت‌های درست و مناسب در بیمارستانها، روند مرگ و میر بیماران کاهش و یا ثابت نگه داشته شده است و در حال حاضر مرگ و میر بیماران در بیمارستانها خیلی کمتر شده چون تیم‌های پزشکی و درمانی، متبحر تر شده‌اند و تجربه خیلی خوبی دارند و امکانات زیرساختی بیشتری هم فراهم شده است.

به گزارش فارس جان بابایی در پایان در خصوص تعرفه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص کرونا در کشور گفت: آزمایش‌هایی که در بخش دولتی و با تشخیص پزشکان انجام می‌شود، رایگان است و هزینه‌های آن به بخش دولتی وارد می‌شود اما در برخی از مراکز خصوصی، تخطی وجود دارد که به برخی از آنها تذکر داده‌‌‌‌‌ایم و حتی آنها را به تعزیرات معرفی کرده‌‌ایم، در حال حاضر حدود 14 هزار بیمار کووید19 در کشور بستری هستند اما بیشتر از 100 هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی و بالغ بر 40 هزار تخت بیمارستانی در بخش خصوصی داریم و حدود سه هزار و 800 نفر از بیماران نیز در بخش‌های ویژه بستری هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.