وجود ترس و اضطراب در جامعه در دوره کرونا امری طبیعی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اسدی گفت: رفتار مهارتی آموختنی، قابل یادگیری و قابل انتقال به دیگران است، به همین دلیل بخش عمده ای از رفتارهای افراد برگرفته از نوع و مدل رفتار اطرفیان به ویژه افراد نزدیک مثل خانواده، هم کلاسی و همکاران است، از این رو گفته می شود همانندسازی با دیگران به ویژه شخصیت های شناخته شده، محبوب یا مقبول امری است که در ایجاد رفتارهای اجتماعی و الگوبرداری نقش مهم و بسزایی دارند.

وی افزود: همانطور که می دانیم بروز واکنش هایی مثل ترس، اضطراب، استرس و خشم در هر شرایط بحرانی و غیر منتظره امری عادی است، زیرا هنگامی که افراد آگاهی و آمادگی لازم را برای مواجه شدن و مقابله با یک اتفاق را ندارند بطور طبیعی واکنش های هیجانی غیر منتظره دارند که در شرایط عادی و طبیعی کاملا غیر منطقی بنظر می رسند، به همین دلیل وجود ترس و اضطراب در جامعه در دوره کرونا امری طبیعی است زیرا این پدیده برای مردم بسیار ناشناخته، غیر منتظره و آسیب زا بود. در چنین شرایطی توجه و تمرکز بر مدیریت رفتار اجتماعی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا واکنش افراد نسبت به یک هشدار یا پیام می تواند نقش و تاثیر زیادی در نوع رفتار دیگران داشته باشد.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: از دیدگاه روانشناسی اجتماعی برای نهادینه کردن یک رفتار لازم است به فاکتورهایی مثل ماهیت و اهمیت رفتار، ضرورت و نیاز انسان ها نسبت به یادگیری آن رفتار، ساده بودن رفتار، در دسترس بودن ابزار و امکانات مورد نیاز، فراگیر بودن رفتار و قابل تکرار بودن آن رفتار توجه کرد، به عنوان نمونه یکی از رفتارهایی که در شرایط کرونا تاثیر بسیار زیادی در کاهش یا افزایش استرس و تنش روانی در جامعه داشته و دارد، استفاده از ماسک به عنوان یک رفتار بهداشتی و خود مراقبتی است، به طور طبیعی هرگاه در کوچه و خیابان یا محل کار و زندگی خود با افرادی برخورد می کنیم که از ماسک استفاده کردند، بطور غیرارادی میزان استرس ما در برخورد با این اشخاص کمتر است و بالعکس افرادی که این رفتار را ندارند و یا اصول اولیه بهداشتی را رعایت نمی کنند باعث افزایش تنش و استرس در دیگران می شوند. 

اسدی گفت: به لحاظ روانشناختی مشاهده رفتارهای خوشایند و یا مورد انتظار از دیگران باعث احساس لذت در ما و ایجاد پذیرش و باور مثبت نسبت به این گروه از افراد می شود که این موضوع نقش بسیار ارزشمند و مهمی در تعاملات و روابط بین فردی و اجتماعی دارد، به تعبیری مشاهده رفتارهای بهداشتی در دیگران باعث کاهش تنش روانی در سطح کلی جامعه می شود و این موضوع می تواند به عنوان یک الگوی رفتاری مثبت در جامعه تبلیغ و مورد تشویق قرار گیرد، استفاده کردن از سیستم پاداش و تنبیه در تداوم و گسترش یک رفتار اجتماعی نقش مهمی دارد. به عنوان مثال هر گاه افرادی که در محیط های کاری و اداری اصول بهداشتی را رعایت می کنند، خدمات بهتر یا سریعتری دریافت کنند. 

به گزارش ایسنا وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر روانشناسی یادگیری به دلیل پاداشی که مغز بواسطه آن رفتار دریافت می کند خود به خود میل و تمایل به تکرار و تداوم آن رفتار دارد. به همین دلیل رفتارهای اجتماعی متاثر از هم هستند و بقول جامعه شناسان رفتارهای فردی بر جامعه اثر می گذارند و جامعه بر رفتار افراد، از این رو می توان گفت که مفهوم یادگیری اجتماعی در گروی تعاملات بین فردی است و رشد اجتماعی در گروی یادگیری فرهنگ و رفتار اجتماعی است.

پایان پیام/

مطالب مشابه