امیدواری کاذب سبب دامن زدن به اپیدمی کرونا می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، چند روزی است که موارد فوت روزانه ناشی از بیماری کرونا حدود ۲۰۰ نفر است؛ سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته "شنبه" اعلام کرد تاکنون ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۹۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسیده است.

برای بررسی روند و دلایل این موضوع ناخوشایند با حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت و گو پرداختیم.

وی در مورد روند نامناسب بستری و فوت ناشی از کرونا گفت: تا وقتی مردم شیوه زندگی و رفتار خود را تغییر ندهند، شاهد ادامه این روند خواهیم بود، مردم باید اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون را جدی بگیرند و به طور جدی به آنها عمل کنند. متاسفانه بخشی از مردم به این توصیه ها عمل نمی کنند، یکی دیگر از کارهایی که مردم باید رعایت کنند، عدم خروج غیرضروری از خانه است. مردم تا می توانند از خانه خارج نشوند و به عبارتی خود قرنطینگی را ادامه دهند و همچنین از حضور در مراسم های عزا و عروسی و نیز مکان های شلوغ و پرتردد به شدت پرهیز کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: با رعایت نکردن مردم به توصیه ها و برقرار نکردن برخی از محدودیت ها با ادامه وضعیت فعلی مواجه خواهیم بود و در نتیجه باید آماده رکودشکنی ها در تعداد مرگ و بستری های ناشی از کرونا باشیم، تعداد مرگ و میر و تعداد مبتلایان به شرطی کاهش پیدا می کند که هم مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام دهند و هم مردم رفتار خود را اصلاح کنند، از مسئولان تقاضا داریم که اصراری به رفتارهای ناموفق پیشین خود نداشته و از همه ظرفیت های علمی کشور برای برون رفت از این وضعیت، بهره کافی ببرند، سیاست ها باید هدفمند و هوشمندانه باشد و مسئولان باید بسترهای لازم را طوری فراهم کنند تا متخصصان توانمند، ظرفیت و بضاعت خود را صرف رفع این معضل کنند.

سوری گفت: مهمترین استراتژی در شرایط فعلی که باید اتخاذ شود، کاهش فوت ها و بستری های ناشی از کرونا است، عمده ترین کار در این زمینه شناسایی گروه های پرخطر است، گروه های پرخطر در شهرهای مختلف شناسایی و روزانه مورد رصد قرار گیرند، افراد مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و سرطان ها و سایر بیماری زمینه ای بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. این گروه ها مورد رسیدگی جدی قرار نمی گیرند. در حالی که آنها باید از حمایت های لازم سازمان یافته برخوردار باشند تا با عوامل خطر مواجه نشوند، یکی از کارهای ضروری برای کاهش مرگ ها و بستری ها مراقبت های سازمان یافته از گروه های پرخطر است، برنامه ریزی های لازم برای کنترل و حفاظت از آنان باید انجام گیرد.

وی افزود: هرچند ترس بی مورد از کرونا هم مضر است، امیدواری کاذب به مردم هم، سبب دامن زدن به اپیدمی کرونا می شود، به طور مثال تولید و در دسترس قرارگرفتن واکسن تا چند ماه دیگر یا اینکه داروی قطعی کرونا به زودی وارد بازار می شود، این سخنان بدون سند علمی به شیوع بیشتر کرونا دامن می زند، یکی دیگر از عوامل دامن زننده کرونا عادی جلوه دادن فضای کشور در این زمینه است عده ای با این کار سبب افزایش بیماری و در نتیجه بار بیمارستان ها شدند، تا زمانی که واکسن و داروی کرونا در اختیار مردم نگرفته است، حداقل گروه های پرخطر را مراقبت بیشتر و محافظت و سازماندهی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم فعال تر شدن مراکز تحقیقاتی در کشور تاکید کرد و گفت: بیش از ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه علوم پزشکی کشور وجود دارد که در این شرایط با گسترش فعالیت های علمی خود، باید به داد مردم برسند، هرچند تهیه و انتشار مقاله کاری خوب است، اما این کار نباید اولویت اصلی این مراکز باشد و در حال حاضر نیاز عمده کشور رفع این معضل با انجام کارهای تحقیقاتی و عملیاتی است، تدوین نقشه راه مراکز تحقیقاتی ضروری است با این کار خدمات و دانش بومی بهتری به سیاستگذاران و مردم ارایه می شود.

به گزارش ایرنا سوری در پایان اضافه کرد: درحالی که کادر درمانی که در بیمارستان ها مشغول جانفشانی هستند، دانشکده های بهداشت نباید نیمه فعال باشند و به تدریس مجازی چندساعته در هفته اکتفا کنند بلکه رشته های حوزه پیشگیری مانند بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، آموزش بهداشت و مانند اینها باید بسیار فعال‌تر باشند، این ویروس خطرناک تر از آن است که نسبت به آن کم توجهی شود. تصمیم درست برای مقابله با این اپیدمی نیازمند تولید دانش بومی کاربردی، بهره گیری از تمام ظرفیت های علمی کشور به خصوص در حوزه پیشگیری و بهره گیری از دانش تمام کسانی است که تبحر و تخصص لازم برای این کار دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.